دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 17577

یک فوق تخصص گوارش گفت: سرطان روده بزرگ یاکولون، بعد از سرطان ریه و پستان سومین سرطان شایع در بین مردم جهان است.

دکتر رامین قدیمی فوق تخصص بیماریهای گوارش و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: در این بیماری، سلولهای سرطانی در داخل بافت روده شروع به تکثیر می کنند، که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود می توان آنرا درمان کرد، اما متاسفانه این بیماری در این مراحل هیچگونه علامتی ندارد.

وی در ادامه افزود: سرطان روده بزرگ ممکن است در هر سنی بروز یابد، اما میزان بروز این بیماری در افراد بالای 50 سال بیشتر است. به همین علت سرطان کولون پس از سرطان ریه و پستان بیشترین مرگ و میر ناشی از سرطانها را به خود اختصاص داده است.

دکتر قدیمی ادامه داد: علایم این بیماری ممکن است شبیه به علایم سایر بیماری ها نظیر عفونت ها و بیماریهای التهابی روده باشد که افراد درصورت مشاهده هر کدام از علایم چون خونریزی از راست روده یا وجود خون در مدفوع، معده دردها، استفراغ، ضعف و خستگی، کاهش وزن بدون علت باید به پزشک مراجعه کنند.

وی درخصوص راههای تشخیص سرطان روده بزرگ گفت: استفاده از روشهای غربالگری در بیمارانی که دچار این بیماری هستند یا اینکه علایم فوق را داشته باشند توصیه می شود. ازجمله روشهای تشخیص که برای غربالگری این سرطان مورد استفاده قرار می گیرد می توان به آزمایشهای معاینه راست روده، پروکتوسکوپی و کولونوسکوپی اشاره کرد.

این فوق تخصص گوارش افزود: پیش آگهی و درمان سرطان روده بزرگ به مرحله بیماری در زمان تشخیص و شرایط روحی و جسمانی فرد بیمار بستگی دارد.

وی در خصوص نحوه تشخیص عود این سرطان گفت: بعد از درمان به منظور اندازه گیری نوعی آنتی ژن در خون آزمایش خون داده می شود سپس عکسبرداری انجام می شود تا مشخص کند که آیا سرطان کولون عود کرده است یا خیر.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین تصریح کرد: درصورت عود دوباره سرطان روده بزرگ، در روده بزرگ یا کبد و ریه باید جراحی انجام شود و اگر انتشار سرطان به یبیش از یک ناحیه صورت گیرد از روشهایی نظیر شیمی درمانی یا رادیوتراپی استفاده می شود.

وی در خصوص علت بروز سرطان کولون گفت: غذا یک نوع آنتی ژن (ماده بیگانه برای بدن) است که وارد بدن می شود. اگر افراد فیبر گیاهی کم مصرف کنند و به غذاهای پرچرب روی آورند، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می یابد. بعه علاوه فست فودها و غذاهای آماده و صنعتی که حاوی مواد نگهدارنده هستند سلولهای پوششی دستگاه گوارش را ازبین می برند و احتمال ابتلا به سرطانهای روده بزرگ را افزایش می دهند.

وی در پایان توصیه کرد: با رعایت رژیم غذایی، عدم استفاده از فست فودها و غذاهای صنعتی بخصوص سوسیس و کالباسها که سرطان زا هستند. استفاده از غذاهای گیاهی و فیبردار (حبوبات، غلات، سبزیجات و میوه ها ) می توان مانع از ابتلا به سرطان روده بزرگ یا کولون شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha