در حال حاضر شرایط تولید محصولات ارگانیک در کشور به‌گونه‌ای نیست که بتوان آن را بدون ملاحظاتی با سایر کشورها مقایسه کرد.

سلامت نیوز:در حال حاضر شرایط تولید محصولات ارگانیک در کشور به‌گونه‌ای نیست که بتوان آن را بدون ملاحظاتی با سایر کشورها مقایسه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایانا،مدیر قطب علمی کشاورزی ارگانیک امروز  چهار اصل سلامت، مراقبت، انصاف و اکولوژی را چهار اصل اساسی تولید محصولات ارگانیک عنوان کرد و گفت: تمامی این اصول با حمایت از خاک، آب، گیاهان، دام، حیوانات و انسان‌ها اساس رشد و توسعه کشاورزی ارگانیک را فراهم می‌کنند.

محمدرضا رضاپناه مهم‌ترین راه توسعه تولید ارگانیک و حفظ آن ایجاد ساختاری مناسب تحقیق و توسعه متوازن و پایدار برای ارگانیک اعلام کرد و افزود: در حال حاضر شرایط تولید ارگانیک در کشور به‌گونه‌ای نیست که بتوان آن را با سایر کشورها بدون ملاحظات معمول مقایسه کرد، در مقایسه با عراق در جایگاه خوبی قرار داریم و از سویی در مقایسه با ترکیه که خود را به یکی از 10 کشور برتر از نظر تعداد کشاورز معتقد به ارگانیک رسانده و حدود 50 هزار کشاورز ارگانیک آموزش دیده دارد، در جایگاه مناسبی قرار نداریم، باید در ابتدا با ساختارسازی موجبات پیشرفت متوازن در این حوزه را فراهم کنیم و سپس به مقایسه خود با سایر کشورها بپردازیم.

وی یکی از راهکارهای مناسب برای فرهنگ‌سازی و افزایش مصرف این محصولات در کشور را ایجاد بازار مصرف از سوی رسانه‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر مردم در تقلید از بازار مد و لباس، گوشی و ماشین از کشورهای اروپایی، پیشرو هستند، چرا برای مصرف این محصولات از کشورهای توسعه‌یافته تقلید نمی‌کنیم؟ چرا در عملیاتی کردن آن چهار اصل اخلاقی و علمی، تشکل‌های فعل دولتی، تعاونی، خصوصی و غیردولتی کم داریم؟ به وضعیت زباله‌سازی افراد و میانگین جامعه نگاهی بیاندازیم و بدانیم در شرایط جدید و با ورود گردشگران دنیادیده باید طرحی نو دراندازیم. آن هم نه طرح‌های پراکنده و هزینه بر سازمان‌های مختلف، بلکه طرح‌های جامعی همچون ارگانیک چرا که، فرهنگ و نگاه ارگانیک، برکات مستقیم و غیرمستقیم فراوانی دارد که با طرح‌های پراکنده قابل وصول نیست. این نگاه مثبت اگر در رسانه، مدرسه، سازمانها و شوراهای شهری و دولتی آموخته، رایج و مبنا شود، خیلی از مشکلات ظاهراً پیچیده، مثل زباله، آلودگی هوا، مسابقه مصرف و... به‌طور غیرمستقیم به سوی تعدیل پیش خواهد رفت.

رضاپناه ادامه داد: مردم باید تلاش کنند محیط زیست خود را حفظ کنند و استفاده از محصولات ارگانیک را جایگزین مصرف محصولاتی کنند که باعث آلودگی محیط زیستشان می‌شوند. تولیدکنندگان ارگانیک را تشویق کنند تا بازار مناسبی شکل گیرد و توسعه یابد. توسعه مناسب، تحقیق متعالی را همراه خواهد داشت و دانش نیز مورد حمایت دولت‌ها و حتی خیران خواهد بود. مجدد به دو بال تحقیق و توسعه برای پرواز ارگانیک در فضای کشور آفتابیمان رسیدیم. هر جا این دو بال تحقیق و توسعه از هم جدا شده‌اند، سرانجام خوبی را تجربه نکرده‌ایم. هر فرد حقیقی و حقوقی این ارزیابی را در خصوص عملکرد خود در زمینه حمایت از ارگانیک باید ارزیابی کند.

وی در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان پاسخگوی تردیدهای تولید سالم و ارگانیک در کشور بود، تصریح کرد: وجود این تردیدها به منزله نفی تمامی قضیه نیست، شاید در شهری که بیشتر روزها هوای آلوده را استشمام می‌کنیم، تولید ارگانیک و مصرف آن در این حد، مؤثر تلقی نشود، اما از طرف دیگر اینکه بخواهیم این تولیدات را به دست خود پایین بکشیم و ضعیف نشان دهیم، موضوعی را حل نمی‌کند.

مدیر قطب علمی کشاورزی ارگانیک با تأکید بر اینکه برای ساختارسازی تولید ارگانیک کشور در ابتدا باید ساختاری مسئول برای این محصولات در وزارت جهاد کشاورزی داشته باشیم، یادآور شد: برای توسعه تولید محصولات ارگانیک نیازمند فرهنگ‌سازی و حمایت مردم نیز هستیم، چطور افراد برای خرید ماشین‌های گران‌قیمت هزینه می‌کنند، اما هنوز یاد نگرفته‌اند که تغذیه سالم داشته باشند و برای سلامت خود خرج می‌کنند.

رضاپناه با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید در برابر این امر که ارگانیک مجموعه‌ای است که باید در نظر گرفته شود، تسلیم شود، تأکید کرد: در حال حاضر انجمن ارگانیک در اتاق بازرگانی فعالیت می‌کند، قطب علمی کشاورزی ارگانیک نیز به‌عنوان یک تشکل علمی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در وزارت جهاد کشاورزی در حال فعالیت است،‌ به هر حال باید ساختار مناسب برای تحقیق و توسعه متوازن در این حوزه در وزارت جهاد کشاورزی شکل گیرد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر کشاورزی ارگانیک در جهان نیز دو بال تحقیق و توسعه دارد (فدراسیون بین‌المللی جنبش‌های کشاورزی ارگانیک IFOAM و مؤسسه تحقیقات ارگانیک FiBL) و با وجود توسعه این محصولات در کشورهای اروپایی و توسعه‌یافته، تمامی دنیا برای حفظ محصولات ارگانیک و ساختارهای آنها در تلاش است و دولت‌ها نیز در این زمینه حمایت می‌کنند.

رضاپناه همچنین گفت: افراد زیادی در این حوزه مشغول به کار هستند که صادقانه و سالم فعالیت می‌کنند و نباید آنها را با سودجویانی که به‌خاطر پول بیشتر دست به هر کاری می‌زنند، یکسان دید.

وی در پایان افزود: باید در این راه در کشور به جایی برسیم که تولیدمان در حد قابل قبولی به سمت ارگانیک برود در آن زمان شاید دیگر نیازی به ارائه گواهی برای این محصولات نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha