یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: اقدام به بخور دادن که در فصل سرد شایع است، باید با تشخیص و صلاحدید پزشک صورت پذیرد.

استفاده خودسرانه از بخورها موجب اختلال در عملكرد مژک‌های تنفسی می‌شود
دكتر بهرام حاج کریم در گفت‌وگو با ایسنا، بخور را درمانی کمکی جهت رقیق کردن ترشحات ریه عنوان كرد و اظهارداشت: در برخی بیماری های مزمن ریوی نیز یکسری از داروها از طریق بخور وارد ریه بیمار می شود.

وی افزود: در سرماخورگی نیز از برخی بخورها جهت رفع احتقان و گرفتگی مجاری تنفسی بهره گرفته می شود تا تنفس به راحتی صورت گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه بخور دادن هیچ اثر پیشگیرانه‌ای در بروز بیماری‌ها ندارد، تصریح كرد: استفاده خودسرانه از برخی بخورها موجب ایجاد اختلال در عمل مژک های تنفسی می شود.

دكتر حاج کریم با بیان این مطلب که هوای تنفسی باید دارای استناداردهای لازم از جمله رطوبت و اکسیژن مناسب باشد، خاطرنشان کرد: به افرادی که زمینه مشکلات تنفسی دارند و تنفس هوای خشک و سرد ممکن است برای آنها مشکل ساز گردد، توصیه می شود كه رطوبت هوای منزل خود را متعادل نمایند.

وی با بیان اینكه عطاری‌ها نیز همانند داروخانه بوده و هرگونه تشخیص بیماری و تجویز دارو در آنها بدون نسخه پزشک غیرمجاز می‌باشد، ابرازداشت: تشخیص اولیه بیماری از اهمیت بالایی برخورداراست و باید برعهده پزشک باشد چرا که یک علامت ممکن است چندین علت داشته باشد، به طوری که علائم مشاهده شده در یک فرد ممکن است نشان از آلرژی باشد و نه سرماخوردگی.

این پزشک متخصص با بیان این مطلب که حتی داروهای گیاهی نیز باید با تجویز پزشک مصرف شوند، گفت: حجم مصرف انواع دارو و بخور نیز باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین مصرف خودسرانه این مواد ممکن است با داروهای مصرفی دیگر تداخل داشته باشد.

دكتر حاج کریم در عین حال متذکرشد: ازآنجایی که شیشه های اکثر بخورها مشابه شیشه های شربت سرماخوردگی است، مصرف اشتباهی آنها و ایجاد مسمومیت در کودکان از این طریق شایع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha