سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 17592

یک متخصص گوش و حلق و بینی اعلام کرد: علل خون دماغ های مختلف متفاوت است و در افراد مختلف با محدوده های سنی متفاوت با علل گوناگون ظاهر می شود.

دکتر پدرام برقعی، متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه خون دماغ در همه سنین شایع است گفت: خونریزی‌های قدامی (قسمت های جلویی تر بینی) در همه سنین به ویژه در سنین پایین دارند و خونریزی‌های خلفی (قسمت های عقب تر بینی) در بزرگسالی شیوع بیشتری دارد.

وی عوامل تشدیدکننده خون دماغ را به دو دسته موضعی و سیستمیک تقسیم کرد و در توضیح دسته اول گفت: ضربه ، شکستگی‌های بینی یا جراحی که بر روی بینی صورت می گیرد از جمله عوامل موضعی تشدید کننده خون دماغ هستند به علاوه افرادی که عادت به دستکاری بینی دارند مستعد خونریزی هستند.

دکتر برقعی ادامه داد: مصرف بعضی از مواد مخدر مثل کوکائین و یا هروئین استنشاقی نیز احتمال بروز خون ریزی از بینی را افزایش می دهد. تغییرات شکل ساختاری خود بینی مانند انحراف بینی و سوراخ های تیغه بینی و همچنین تومورها از دیگر عوامل ایجادکننده خونریزی های بینی هستند.

وی در خصوص دسته دوم عوامل تشدیدکننده خون دماغ (عوامل سیستمیک) افزود: افراد مبتلا به هموفیلی و بیماری های کبدی و کلیوی بیشتر از سایرین مستعد خونریزی از بینی هستند.

دکتر برقعی ادامه داد: سوء تغذیه مانند کمبود ویتامین‌های آ و دی به خصوص ویتامین کا باعث خونریزی بینی می شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی به افراد مبتلا به خون دماغ توصیه کرد: پایه بینی را حدود 4 تا 5 دقیقه به صورت ثابت به نحوی که دست برداشته و گذاشته شود فشار دهید تا محل خونریزی بسته شود. همچنین خنک کردن سر و صورت و استفاده از کمپرس‌های یخ می تواند باعث بند آمدن خونریزی شود.

وی در پایان هشدار داد: فرد مبتلا به خون دماغ به هیچ وجه نباید دراز بکشد زیرا باعث افزایش خون در سر و گردن می شود؛ در این مواقع فرد باید در حالت نشسته آرام و سر به سمت بالا باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha