ویروس زیکا با درنده خویی وحشتناکی توسط نیش پشه "آئدس" در حال انتشار است. این ویروس نتیجه رهاسازی پشه های تراریخته ای است که به ادعای کمپانی بیوتکنولوژی Oxitec قرار بود به سرعت بیماری مالاریا و تب دَنگه را در برزیل کاهش دهد.

ارتباط شیوع ویروس زیکا با رها سازی پشه های دستکاری شده ژنتیکی

سلامت نیوز:قابلیت تولید مثل موجودات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) باعث می شود مخاطرات آنها نیز تکثیر شود. امروزه نخستین موج تخریب وحشتناک ناشی از تولید مثل موجودات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) به راه افتاده است.

به گزارش سلامت نیوز ویروس زیکا با درنده خویی وحشتناکی توسط نیش پشه "آئدس" در حال انتشار است. این ویروس نتیجه رهاسازی پشه های تراریخته ای است که به ادعای کمپانی بیوتکنولوژی Oxitec قرار بود به سرعت بیماری مالاریا و تب دَنگه را در برزیل کاهش دهد.

اما در عمل اشتباه وحشتناکی رخ داده است.پشه های تراریخته نَر طوری دستکاری ژنتیکی شده بودند که پس از جفتگیری با پشه های غیر تراریخته، لاروهای تولید شده آنها، فقط در حضور آنتی بیوتیک تتراسایکلین قادر به ادامه حیات باشند. پس اینگونه متصور بود که با نابودی لاروهای پشه ها در عدم حضور آنتی بیوتیکها، جمعیت پشه های مولد بیماریهای مالاریا و تب دنگه کاهش چشم گیری می یافت.


بر مبنای یک سند منتشر شده از سوی کمیته مدیریت کشاورزی و تجارت برزیل در سال 2015، کشور برزیل سومین کشور مصرف کننده آنتی بیوتیکهای دامی است. یعنی سومین مصرف کننده تتراسایکلین در خوراک دام ها! بر مبنای مطالعه انجام شده توسط انجمن زراعت امریکا، حدود 75 درصد آنتی بیوتیک مورد استفاده در خوراک دام توسط جانوران جذب نمی شود و در فضولات آنها دفع می شود.

پس مقادیر زیادی تتراسایکلین از طریق فضولات حیوانی وارد محیط زیست می شود. وجود آنتی بیوتیکها در محیط زیست سبب شده بر خلاف انتظار لاروهای پشه های تراریخته از مرگ رهایی یابند و مرتبا تولید مثل کرده و تکثیر شوند. همین پشه های تراریخته می توانند با نیش زدن انسانها ویروس زیکا را منتقل نمایند.

ویروس زیکا باعث بروز جهش های ژنتیکی مخوفی می شود که تکامل سر و مغز نوزادان را مختل می کند. در واقع ک مهندسی ژنتیک احمقانه با تغییر در اکوسیستم ، موجب شیوع این فاجعه در سلامت انسانها شده است.


حداقل 4000 کودک در برزیل مبتلا به مایکروسفالی (نارسایی مغزی- جمجمه ای مادرزادی) تنها در 4 ماهه اخیر متولد شده اند. ویروس زیکا به شدت در حال انتشار است و به مرحله حادی رسیده است. این ویروس به شدت زنان باردار برزیلی را مورد هجوم قرار داده است.

چنانچه در این کشور بسیاری از پزشکان به زوج های جوان توصیه می کنند، بارداری را تا سال 2018 به تعویق بیندازند. همچنین این ویروس از طریق مسافرین به امریکاییها نیز منتقل شده است. در شکل زیر نمونه ای از تغییر شکل ناگوار در جمجمه یک کودک در اثر انتقال ویروس زیکا از طریق پشه مشاهده می شود:


 

هرچه گزارشات بیشتری از تولد کودکان میکروسفالی (نارسایی مغزی- جمجمه ای مادرزادی) منتشر می شود، ترس عمومی بیشتری در رسانه ها قوت می گیرد. چنانچه مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها (CDC)، به دولت امریکا هشداری جدی داده است و درخواست کمک اضظراری برای تولید واکسن نموده است. ولی دانشمندان معتقدند برای تولید این واکسن حداقل یک دهه زمان لازم است.

خطر نگران کننده تر این است که همان دانشمندانی که با تولید پشه های دستکاری شده ژنتیکی این بحران را به وجود آورده اند مدعی شده اند با تولید پشه های تراریخته جدیدی قادر خواهند بود این مشکل را برطرف سازند.


شیوع ویروس زیکا نتیجه فساد دولتی در عدم نظارت بر تحقیقات مهندسی ژنتیک در راستای منافع اقتصادی کمپانیهای بیوتکنولوژی است. زیرا هیچکدام از آزمایشات انجام شده بر روی پشه های تراریخته (دستکاری شده ژنتیکی) در حضور تتراسایکلین و یا سایر آنتی بیوتیکهای موجود در طبیعت صورت نپذیرفته است.
پس طبیعت نمی تواند از بازی خطرناک و احمقانه بیوتکنولوژیست های سوداگر پیروی کند.



آن دسته از دانشمندان و گروه هایی که نسبت به این جنبه از تخریب اکوسیستم توسط موجودات تراریخته هشدار داده بودند به "پست فطرت" بودن متهم شدند و به آنها برچسب "علم ستیزی" زدند.


 

ویروس زیکا ممکن است تنها در ابتدای راه باشد و خسارتهای آتی در انتظار بشریت باشد. محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) و مواد شیمیایی مرتبط با آنها در حال حاضر عامل نابودی زنبورها، تخریب میکروبیولوژی خاک، آلاینده رودخانه ها و اقیانوسها و زنجیره غذایی به واسطه ماده سرطانزای گلایفوسیت می باشند که می تواند در مقادیر بسیار ناچیز سرطانزایی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha