كارشناس اجتماعی با تأكید بر لزوم توجه به آموزش‌های مهارت زندگی جهت پیشگیری از اعتیاد گفت: برای مبارزه با مواد مخدر باید به علل فردی و اجتماعی اعتیاد در كنار هم توجه داشت.

سلامت نیوز:كارشناس اجتماعی با تأكید بر لزوم توجه به آموزش‌های مهارت زندگی جهت پیشگیری از اعتیاد گفت: برای مبارزه با مواد مخدر باید به علل فردی و اجتماعی اعتیاد در كنار هم توجه داشت.

به گزارش سلامت نیوز ،محمد رضا آتشین صدف در گفت‌وگو با روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهارداشت: دیدگاه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر بسیار مناسب بوده و بنده نیز با این رویكرد موافق هستم چراكه پیشگیری و درمان اعتیاد با نگاه اجتماعی و راهكار اجتماعی به نتایج مطلوب می‌رسد. حمایت و نگاه اجتماعی سبب شده دامنه و گستردگی اعتیاد كاهش یابد و همه افراد خود را در این مسئله و مبارزه با با آن دخیل بدانند.

وی افزود: البته تنها راهكار اجتماعی شدن را برای مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد كافی نمی‌دانم چراكه در این راستا از نگاه به مسائل فردی نیز نباید غفلت كرد. بنابراین اجرای برنامه‌های اجتماعی و توجه به مسائل فردی مربوط با اعتیاد در كنار یكدیگر سبب رسیدن به موفقیت می‌شود.

كارشناس اجتماعی به تاثیر رسانه در آگاهی بخشی مردم جهت پیشگیری از اعتیاد اشاره كرد و گفت:رسانه‌های مختلف علاوه بر این می‌توانند نقش موثری در پیشگیری از اعتیاد جامعه به طریق ارتقا دانش خانواده‌ها و افراد جامعه داشته باشند همچنین با نمایش فیلم، سریال و مستند نیز مانعی در برابر قبح زدایی از اعتیاد هستند. نفرت از استعمال مواد مخدر واحساس ناخوشایند از جمله مواردی است كه رسانه ملی می‌تواند به خوبی آن را به تصویر كشیده و علاوه بر ایجاد حس منفی نسبت به مواد مخدر مانع از قبح زدایی آن میان جوانان و نوجوانان شوند. البته باید میان معتاد و اعتیاد در این راستا مرزی قائل شد و با حمایت های لازم در امر درمان به معتادان جهت بازگشت به زندگی سالم حمایت كنیم.

آتشین صدف با اشاره به لزوم آموزش خانواده‌ها جهت حمایت از عضو بهبودیافته از دامان اعتیاد در خانواده‌ها افزود: اعضای خانواده با آموزش‌های فراگرفته می‌توانند علوه بر كمك در درمان معتاد مانع از بازگشت وی به چرخه اعتیاد شوند همچنین معتادان بهبود یافته نیز لازم بوده از حمایت‌های اجتماعی و اقتصادی بهره مند شوند تا در صورت ناچاری و جامعه پذیر نبودن مجدد در منجلاب اعتیاد فرو نیوفتند.

وی فقر، عدم اشتغال، ناكامی در برقراری روابط خانوادگی را از دلایل اجتماعی اعتیاد برشمرد و گفت: نبود عزت نفس و نداشتن اعتماد به نفس و حس خودپنداری مثبت از عوامل فردی اعتیاد است كه بسیاری از معتادان به دلایل فردی دیگری همچون نداشتن توانایی نه گفتن به پیشنهاد دوستان به اعتیاد روی آورده‌اند بنابراین آموزش‌های مهارت زندگی در پیشگیری از اعتیاد موثر بوده و از راهكارهای مناسب جهت كاهش اعتیاد در كشور به شمار می‌رود. اینكه افراد بتوانند با ناكامیها مواجهه شوند و مجدد زندگی را آغاز كرده و برای پیشرفت تلاش كنند امری ضروری بوده كه باید مورد توجه خانواده‌ها و نهادهای آموزشی قرار گیرد.

كارشناس اجتماعی با تأكید بر اینكه در حمایت‌های اجتماعی میان معتاد و قاچاقچی مواد مخدر باید تفاوت زیادی قائل شویم، تصریح كرد: اینكه با قاچاقچیان و كسانی كه در جهت اعتیاد سایرین گام بر می دارند ، برخورد محكمی شود امری موثر است. باید با انجام برنامه‌های اجتماعی و حمایت‌های اقتصادی از معتادان بهبود یافته مانع از وقوع چنین پدیده‌هایی در كشور شویم.

آتشین صدف به موضوع كمبود شادی و تاثیر آن در اعتیاد اشاره كرد و گفت: همه افراد دارای حس هیجان خواهی هستند و این حس در سنینی همچون جوانی و نوجوانی در اوج قرار دارد و در برخی افراد در میانسالی نیز بیشتر می‌شود لذا این موضوع را باید در پیشگیری از اعتیاد مورد توجه قرار داد چراكه برخی ناآگاهانه برای كسب شادی به این مواد به ویژه از نوع صنعتی روی آورده و پس از یك یا چند بار مصرف، گرفتار اعتیاد می‌شوند.

وی خاطر نشان كرد: شادی بخشی از هیجان بوده و با افزایش برنامه‌های شاد باید مانع از انحراف جوانان شده و به دنبال راهكارهای مناسب برای پركردن اوقات فراغت آنان باشیم. گاهی برخی افراد به دلیل افسردگی یا دور شدن از از غم به مواد روی آورده كه تسكینی برای این حسشان ایجاد شود و در واقع به یك شادی دست یابند ولی فارغ از این مسئله زندگی خود را با اعتیاد نابود می‌سازند. لذا اجرای برنامه از سوی مسئولان در این راستا و آموزش و فرهنگ سازی به افراد جامعه در این زمینه ضرورت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha