عضو هیات رییسه كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: ضعف كشور در تامین ایمنی غذایی به علت ضعف سیستم‌های نظارتی است، از نظر قانون خلاء و كمبود قانون نداریم، لذا اگر سیستم‌های نظارتی به موقع وظایف خود را انجام دهند قطعا مشكلات كمتر شده و امنیت غذایی تامین می‌شود.

حسینعلی شهریاری، در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی خود از وضعیت ایمنی غذایی در كشور تصریح كرد: وضعیت ایمنی غذایی در كشور ایده‌آل نیست و در حد متوسط قرار دارد، لذا به نظر می‌آید هنوز با شاخص‌های اصلی یك غذای مطلوب فاصله داریم و باید كارهای جدی‌تری انجام دهیم.

نماینده مردم زاهدان در خانه ملت تاكید كرد: قطعا تمام مواد غذایی مورد مصرف جامعه چه محصولات وارداتی و چه محصولاتی كه در داخل كشور تولید می‌شوند باید مورد بررسی‌ و آزمایش كافی قرار گیرند. در جلسات چند روز گذشته كمیسیون نیز مباحثی در این مورد مطرح شد كه چرا فقط برنج‌های وارداتی استاندارد اجباری دارند و باید آزمایش شوند، لذا از مسوولین وزارت بهداشت و موسسه استاندارد درخواست كردیم تمام مواد غذایی داخل كشور هم مورد بررسی قرار گیرد.

شهریاری ادامه داد: زمانی كه مواد غذایی در زنجیره مصرف قرار می‌گیرند وزارت بهداشت و موسسه استاندارد آنها را آزمایش می‌كنند، ضمن این‌كه كارخانه‌ها در صورت اخذ پروانه بهداشتی می‌توانند مواد غذایی تولید كنند، اما در مورد برخی تولیدات نظیر برنج‌ و یا دیگر محصولات كشاورزی كه فراوری نمی‌شوند هیچ استانداردی صورت نمی‌گیرد، تنها محصولاتی كه فراوری می‌شوند مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرند و نیاز به تایید موسسه استاندارد دارند، لذا وزارت بهداشت و موسسه استاندارد در این زمینه هم باید كارهای جدی انجام دهند.

نماینده مردم زاهدان با اشاره به پخش گزارش شیر آلوده در استان اصفهان خاطرنشان كرد: مسوولان استانی اصفهان در پاسخ به افرادی كه توسط شیرهای آلوده دچار مشكل شده بودند، گفتند فرصت برای اعلام عمومی شیرهای آلوده نداشتند، مگر می‌شود شهر بزرگی مانند اصفهان كه صدا و سیما و امكانات رسانه‌ای دارد نتواند بروز چنین مشكلی را به مردم اطلاع دهد، كافی بود مسوولان امر همان شب از طریق صدا و سیما اعلام كنند شیرها آلوده است، لذا به نظر می‌رسد برخی مواقع مسوولین یا غفلت می‌كنند یا مسایل را جدی نمی‌گیرند، این موضوع علاوه بر این‌كه باعث سلب اعتماد مردم از سیستم‌های نظارتی می‌شود، ممكن است سلامت جامعه را هم به خطر بیاندازد.

دكتر شهریاری در پاسخ به این پرسش كه با توجه به مشكلات موجود در تامین امنیت غذایی آیا ضرورت ایجاد سازمان غذا و دارو به صورت مستقل احساس نمی‌شود، گفت: تاسیس سازمان دارو و غذا به صورت مستقل در دستور كار قرار دارد، هم‌اكنون در حال بررسی این موضوع هستیم كه بهتر است این سازمان مستقل زیرنظر رییس جمهور باشد یا این‌كه زیرمجموعه وزارت بهداشت و درمان قرار گیرد.

نایب رییس كمیسیون بهداشت و درمان با بیان این‌كه سیستم اجرایی دولت است، اظهار كرد: متاسفانه در سیستم‌های نظارتی اشكالاتی دیده می‌شود كه اگر هر كسی احساس مسوولیت و وجدان كاری خودش را بالا ببرد دیگر شاهد بروز چنین مشكلاتی نخواهیم بود.

به گفته این نماینده مجلس، نمی‌توان بالای سر هر ناظری یك ناظر دیگر گذاشت، بنابراین جامعه باید به سمتی برود كه هر كسی وظیفه خود را بداند و انجام دهد، در صورت تحقق این امر و انجام فرهنگ‌سازی مشكلاتی كه در زمینه تامین امنیت غذایی وجود دارد، مرتفع می‌شود.

دكتر شهریاری در خاتمه خاطرنشان كرد: بدون شك هر جا كه مساله‌ای در مورد عدم تامین امنیت غذایی مطرح شود مجلس به موضوع ورود پیدا كرده و بررسی و پیگیری‌های لازم را در جهت رفع آن مساله انجام می‌دهد، برگزاری جلسات بسیار در خصوص برنج‌های آلوده و سوسیس و كالباس نشانگر این امر است. اما ورود مجلس در این موضوعات شاید تنها به عنوان یك تذكر باشد كه مسوولین وظایف‌شان را جدی‌تر انجام دهند، چراكه واقعا خلاء قانونی در خصوص تامین امنیت غذایی وجود ندارد. اگرچه قوانین بسیاری در این زمینه‌ تصویب شده است، اما متاسفانه مانند همیشه در اجرا دچار مشكل هستیم. بنابراین دولت‌مردان باید توجه بیشتری به حوزه سلامت داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha