چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 17602

معاون مرکز تحقیقات پیوند اعضا و نسوج با ارائه آمار پیوند اعضای این مرکز از آغاز سال تا کنون از صدا و سیما و رسانه ها به علت نپرداختن به این موضوع مهم انتقاد کرد و گفت: هتور هم بسیاری از خانواده ها با پیوند اعضای فرد مرگ مغزی مشکل دارند و این امر فرهنگ سازی بیشتر و موثرتری می طلبد.

دکتر حسن بهرامی نسب، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه از آغاز سال جدید تا به حال 41 مورد پیوند اعضا و نسوج از 12 فرد دچار مرگ مغزی انجام شده است در توضیح گفت: در سال جاری تاكنون 12 مورد مرگ مغزی که شامل 13 خانم و 19 آقا می باشد داشتیم که از این تعداد 12 کبد، 12 کلیه چپ و راست و 5 مورد قلب و 4 پانکراس (لوزالمعده) و یک مورد ریه و 7 مورد قلب برای نگه داشتن دریچه آن داشته ایم.

معاون مرکز تحقیقات پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی تهران آمار پیوند اعضا و نسوج را در 12 ماهه سال 87 را 108 مورد عنوان کرد و در توضیح گفت: در سال گذشته 40 مورد مرگ مغزی داشتیم که از میان آن ها 24 آقا و 16 خانم اهداکننده اعضا و نسوج داشتیم که 34 مورد کبد، 34 مورد کلیه راست، 36 کلیه چپ، 4 مورد ریه، 2 مورد پانکراس اهدایی داشته ایم.

وی در ادامه با اشاره به آمار تنها بانک نسوج ایران که در مرکز تحقیقات پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد گفت: در طول 5 ماهه امسال (1388) در حدود 60 دریچه آئورت و دریچه شریان ریوی برای بیماران قلبی نیازمند و 1996 مورد استخوان و تاندون پیوند شده است.

به گفته دکتر بهرامی نسب این مرکز تحقیقاتی تأمین کننده نسوج تعداد زیادی از بیمارستان ها در شهرهای مختلف اهم از مشهد، شیراز، تبریز است.

دکتر بهرامی نسب در ادامه در خصوص تعداد اعضای مردمی بانک پیوند اعضا و نسوج با اشاره به استقبال خوب مردم و صدور ماهانه 1000 تا 1200 کارت اهدای عضو برای مردم، گفت: با این وجود صدور کارت ها، صرفاً جنبه نمادین و وصیتی دارد چرا که طبق قانون مجلس، موظف به دریافت رضایت خانواده مورد مرگ مغزی هستیم.

وی با اشاره به این که با وجود این مشکلات که روند پیوند را کند می کند خانواده هایی هستند که خود مورد مرگ مغزی فرزند خود را اعلام می کنند افزود: با توجه به فرهنگ خانواده ها و محیطی که رشد یافته اند نظر خانواده‌ها در اهدا اعضا فرزند خود بعد از مرگ مغزی متفاوت است.

دکتر بهرامی نسب در پاسخ به این سئوال که چرا در زمینه تبلیغات و فرهنگ سازی ضعیف عمل می کنید گفت: صدا و سیما و اغلب رسانه ها به دنبال مکان ها و مراکزی هستند که پول بیشتری داشته باشند در حالی که مرکز پیوند اعضا و نسوج دانشگاه تهران هستند در بیمارستان امام اولین و تنها مراکز بانک نسوج ایران است و تنها علتی که باعث نادیده گرفتن ما در رسانه ها می شود عدم صرف هزینه های گزاف در بحث تبلیغات است.

معاون اجرایی مرکز تحقیقات پیوند اعضا و نسوج در خصوص پودر استخوان که از دستاوردهای دیگر محققان این مرکز است افزود: پودر استخوان بخشی از استخوان انسان است که در دندان پزشکی، جراحی اعصاب، جراحی های فک و صورت کاربردهای زیادی دارد.

به گفته وی نمونه تولیدی در این مرکز نسبت به نمونه خارجی با کیفیت تر، مقرون به صرفه تر و کارآمدتر است. پودر استخوان هایی که در این مرکز وجود دارد بسیار ارزان هستند چرا که اهدایی افراد است و خاصیت استخوان سازی بسیار عالی دارد چرا که در محصول خارجی علاوه بر پودر استخوان از سیمان هم استفاده می کنند اما نمونه داخلی این مرکز صدردرصد از پودر استخوان خالص تهیه شده است.

دکتر بهرامی نسب در پایان صحبت های خود در مورد میزان استقبال از این پودرها در داخل کشور گفت: با توجه به نگاه جامعه پزشکی به محصولات خارجی که به نظرشان خیلی بهتر از نمونه های داخلی هستند انتظار زیادی نداریم، ولی خوشبختانه برخی از همکاران که پودر استخوان داخلی را مصرف کردند در مقایسه با جنس خارجی آن بسیار راغب به استفاده از محصول داخل شدند چرا که علاوه بر مرغوب تر بودن، این پودرها مقرون به صرفه تر، در دسترس تر و دارای کارآیی بیشتری هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha