بر اساس یک مطالعه، تجویز سلنیوم به عنوان مكمل غذایی و به ویژه در سنین بالا، نقش محافظتی در مقابل ابتلا به سرطان پستان دارد.

این مطالعه با هدف بررسی سطح سلنیوم سرم زنان مبتلا به سرطان پستان در بیماران مراجعه كننده به انستیتو كانسر و مقایسه آن با افراد سالم توسط دکتر محمدرضا میر، دانشیار گروه جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکارانش انجام شده است.

نتایج این بررسی نشان می دهد كه احتمالاً سلنیوم به ویژه در سنین بالا اثر محافظتی در برابر سرطان پستان ایفا می كند و بخشی از این اثر ممكن است به علت تأثیر آن بر گیرنده های استروژن باشد؛ از این رو ممكن است تجویز سلنیوم به عنوان مكمل غذایی و به ویژه در سنین بالاتر، نقش محافظتی در مقابل ابتلا به سرطان پستان داشته باشد.

سلنیوم(Selenium) می تواند به طرق مختلف از جمله به وسیله افزایش پاسخ ایمنی، حمایت سلول در برابر اكسیداسیون رادیكال های آزاد یا با كاهش ایجاد متابولیت‌های سرطان زا از ایجاد سرطان جلوگیری كند.

مطالعات مختلف نقش مفید سلنیوم سرم را در جلوگیری از ایجاد سرطان نشان می دهند و دیر زمانی است كه سلنیوم در كشورهای پیشرفته به عنوان مكمل مفید غذایی استفاده می شود.

در این بررسی 45 نفرافراد زیر 48 سال مبتلا به سرطان پستان كه هیچ درمانی برای تومورشان انجام نشده و33 نفرافراد بالای 48 سال مبتلا به بیماری كه آنها نیز درمان نشده بودند به عنوان گروه مورد و46 نفر افراد سالم كه از نظر سن و مکان زندگی با مبتلایان جور شده بودند به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند.

بعد از جمع آوری نمونه خون و آماده سازی آنها، غلظت سلنیوم به روش جذب اتمی اندازه گیری شد. اطلاعات مربوط به نوع بافت شناسی، درجه و مرحله تومور، مصرف سیگار و فاکتورهای ایمونوهیستوشیمی نیز جمع آوری شد.

متوسط سطح سلنیوم سرم در زنان مبتلا به سرطان پستان و گروه شاهد تفاوت آماری معنی‌داری داشت.

سرطان پستان مهمترین سرطان كشنده در زنان است و میانگین سنی آن در كشور ما 48 سال است كه از میانگین سن سرطان پستان در كشورهای پیشرفته بسیار پایین تر است. همچنین شیوع بالای سرطان پستان در زنان و میانگین سنی پایین تر آن در كشور ما، این بیماری را حایز اهمیت تر می كند.

نتایج این مطالعه در مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، جلد 14، شماره 4 به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha