شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 176095

مطالعات محققان موسسه مطالعات تاریخ پزشکی، طب اسلامی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی ایران نشان می‌دهد در حالی زردچوبه از غذای کشور حذف شده است که این ماده گیاهی علاوه بر دارا بودن خواص پیشگیری از بروز سرطان، در صورت مصرف همراه با گوشت قرمز موجب حذف مواد مضر از روده می‌شود.

سلامت نیوز:مطالعات محققان موسسه مطالعات تاریخ پزشکی، طب اسلامی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی ایران نشان می‌دهد در حالی زردچوبه از غذای کشور حذف شده است که این ماده گیاهی علاوه بر دارا بودن خواص پیشگیری از بروز سرطان، در صورت مصرف همراه با گوشت قرمز موجب حذف مواد مضر از روده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر الهام اختری، مجری طرح با بیان این که در این مطالعات به بررسی نقش زردچوبه در سلامت سلولی پرداخته شده است گفت: زردچوبه که مصرف آن در ایران بیش از هزار سال قدمت دارد، ریشه گیاه است که پس از فرآوری و تبدیل آن به پودر به غذاها به ویژه به گوشت قرمز اضافه می‌شود.

وی با بیان این که بر اساس مطالعات انجام شده، میزان شیوع سرطان در کشور در گذشته کمتر بوده که این امر به دلیل عادات غذایی مناسب بوده است، خاطرنشان کرد: مصرف زرد چوبه همراه با گوشت قرمز در کشور قدمت زیادی دارد. گوشت قرمز حاوی ماده‌ای به نام نیتروزامید است و زمانی که وارد روده می‌شود منجر به تولید مواد مضر می شود. ترکیبات موجود در افزودنی‌هایی چون زردچوبه و سماق موجب زودن این ماده از روده خواهد شد.

اختری با اشاره به اثرات زردچوبه در حفاظت از سلول‌ها، اظهار داشت: این ماده گیاهی حاوی کورکومین است که می‌تواند سلول‌ها را در جهت رشد طبیعی هدایت و از موتاسیون‌ (رشد سلولی) غیر طبیعی جلوگیری کند.

این محقق ایجاد تومورهای سرطانی را ناشی از رشد غیر طبیعی سلول‌ها دانست و ادامه داد: زردچوبه به عنوان ماده‌ای برای پیشگیری از سرطان مطرح شده و این در حالی است که امروزه به دلیل تبلیغات گسترده انواع سس‌ها، زردچوبه از سفره‌های حذف شده است.

وی به روش‌های مصرف زردچوبه اشاره و خاطر نشان کرد: گیاه زردچوبه معمولا پس از جمع آوری ریشه آن، بدون انجام مراحل شستشو وارد آسیاب‌های بزرگ صنعتی شده و پس از تبدیل به پودر، بسته بندی و راهی بازار می شود.

مجری طرح از اجرای تحقیقاتی بر روی فرآوری این ماده گیاهی در این مطالعات خبر داد و افزود: طی این مطالعات پس از شستشوی هزار کیلوگرم زردچوبه، 200 تا 300 کیلوگرم از وزن آن کم شد که نشان دهنده وجود خاک زیاد بر روی ریشه زردچوبه بوده است.

وی با تاکید بر بهتر بودن فرآوری این ماده گیاهی در خانه، گفت: بهتر است، ریشه زردچوبه خریداری شده و پس از انجام مراحل شستشو، کمی خرد و با استفاده از آسیاب‌های خانگی تبدیل به پودر شود.

اختری اهمیت اجرای این مطالعات را توجه بیشتر مردم به مصرف زردچوبه در غذاهای روزمره به دلیل اثرات پیشگیرانه آن در سرطان ذکر کرد و اظهار کرد: این مطالعات به صورت مقاله مروری بوده که اقدام به بررسی مقالات طب کلاسیک دوره پنج ساله از 2010 تا 2015 و آثار پزشکی تاریخی در حوزه طب سنتی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha