پژوهشگران آلمانی دریافتند که استفاده از اسپری بینی محتوی مولکول "اینترلوکین- 6" در هنگام خواب می تواند به مغز در تشکیل خاطرات کمک کند.

اینترلوکین - 6 یا IL-6 یک مولکول دستگاه ایمنی بدن است که تاکنون تنها برای فرایندهای التهابی تجویز می شد.

اکنون محققان دانشگاه لوبک در آلمان کشف کردند که استعمال این مولکول به صورت اسپری بینی به مغز در ساخت خاطرات جاری و احساسی در زمانی که خواب وارد مرحله REM (حرکات سریع چشم) شده است کمک می کند.

در این خصوص این محققان اظهار داشتند: "در این بررسی ما برای اولین بار نشان دادیم که سیگنال ایمنی- تنظیم کننده اینترلوکین- 6 نقش مفیدی در تشکیل حافظه بلند مدت مرتبط با خواب ایفا می کند."

این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج از 17 جوان بزرگسال خواستند که به مدت دو شب در لابراتوار آنها بخوابند. در هر دو شب پیش از خواب از این داوطلبان خواسته شد که یک داستان کوتاه را که از نظر احساسی قوی و یا خنثی بود را بخوانند. سپس در بینی برخی از اعضای گروه اسپری محتوی اینترلوکین- 6 و در بینی برخی دیگر اسپری محتوی پلاسیبو ریخته شد.

درمرحله بعد، خواب این افراد کنترل شد. صبح روز بعد، تمام شرکت کنندگان باید فهرستی از تمام کلماتی را که از آن داستان به خاطر می آوردند تهیه می کردند. این نتایج نشان داد افرادی که برای آنها اینترلوکین-6 تجویز شده بود به طور شگفت انگیزی تعداد بسیاری از کلمات را به خاطر می آوردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha