چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 17611

نتایج یک مطالعه نشان می دهد: حذف یك وعده غذایی اصلی روزانه با كم نشدن میزان انرژی دریافتی تاثیری بر كنترل وزن ندارد، زیرا بدن با ایجاد تعادل بین دریافت و مصرف انرژی در برابر محدودیت دسترسی به غذا، تطابق فیزیولوژیكی برقرار می کند.

این مطالعه با هدف بررسی تغییرات وزن بدن و سایر شاخص های فیزیولوژیك از جمله نمایه توده بدن (BMI)، توده چربی (Fat mass) و ظرفیت هوازی (VO2 max) در زنان جوان به دنبال حذف یك وعده اصلی غذایی روزانه توسط ناهید سالار کیا پژوهشیار گروه تحقیقات سیاستگذاری و برنامه ریزی غذا و تغذیه و همکارانش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است.

طی یك مطالعه نیمه تجربی 40 دانشجوی دختر داوطلب به صورت در دسترس از دانشكده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی وارد مطالعه شدند. وزن و قد توده چربی، ظرفیت هوازی (VO2 max) و انرژی دریافتی در شروع (شرایط معمولی) و پس از چهار هفته محدودیت دریافت باحذف یك وعده غذایی اندازه گیری شد. از نرم افزار تغذیه ای NutritionIII برای آنالیز یادآمد خوراك استفاده شد.

نتایج این بررسی نشان می دهد؛ حذف یك وعده غذایی اصلی روزانه با كم نشدن میزان انرژی دریافتی تاثیری بر كنترل وزن نداشته و به نظر می رسد افراد مورد بررسی با ایجاد تعادل بین دریافت و مصرف انرژی در برابر محدودیت دسترسی به غذا، تطابق فیزیولوژیكی برقرار می کنند و پایش مستمر دریافت غذا و دریافت انرژی برای كنترل و ثبات وزن بدن ضروری به نظر می رسد.

خلاصه این مقاله در مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha