یک جراحی عمومی با تاکید بر شیوع بالای هموروئید در میان ایرانیان گفت: عدم درمان یبوست مزمن (طول کشیده) می‌تواند زمینه را برای ابتلا به بیماری هموروئید فراهم کند.

دکتر عباس ربانی، متخصص جراحی عمومی و عضو هیات دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا در توضیح بیماری هموروئید گفت: در انتهای روده بزرگ(مقعد) رگهایی زیر مخاط وجود دارند که به مرور زمان ممکن است غیرطبیعی شوند و مخاط را برجسته کنند که به این برجستگی‌ها همورئید (بواسیر) گفته می‌شود.

وی درخصوص علت این بیماری توضیح داد: یبوست مزمن در اثر اعمال فشار بیش از حد برای دفع مدفوع و همچنین رژیم غذایی، شایع‌ترین عوامل موثر در بروز این بیماری هستند، اما علت این بیماری هنوز کاملاً مشخص نیست و آن چیزی که مسلم است آن است كه همورئید در بین ایرانیان بسیار شایع است.

دکتر ربانی در مورد علائم این بیماری گفت: خونریزی از ناحیه مقعد، درد شدید، بیرون زدگی و خارش از علائم این بیماری است، اگر بیمار درد و خونریزی شدید داشته باشد و به پزشک مراجعه نکند دچار کم خونی و ضعف شدید بدنی می‌شود.

این جراح عمومی در ادامه یادآور شد: متاسفانه در ایران زنان و مردان به ویژه خانم‌ها وقتی با این بیماری مواجه می‌شوند دیر به پزشک مراجعه می‌کنند در صورتی که زمان در درمان این بیماری بسیار اهمیت دارد.

وی در خصوص درمان همورئید افزود: امروزه شایع‌ترین روش درمان همورئید جراحی است که با تکنیکهای مختلف انجام می‌شود اما اگر مقدار بیماری کم و مختصر باشد با دارو رفع می‌شود و البته اگر علامتی وجود نداشته باشد درمانی لازم نیست.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان توصیه کرد: در صورت هرگونه خونریزی از ناحیه مقعد یا خونریزی همراه با مدفوع در هر سنی مخصوصاً در سن 40 و 50 سالگی مراجعه به پزشک ضروری است زیرا ممکن است علاوه بر بیماری همورئید، سرطانهای انتهایی روده هم ایجاد شده باشد.

وی ادامه داد: افراد باید نسبت به رژیم غذایی و اجابت مزاج خود بی‌تفاوت نباشند و در صورتی که به یبوست مزمن مبتلا هستند برای درمان مناسب به پزشک تغذیه و گوارش مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha