عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران استفاده از دستگاه "گامانایف" برای رفع ضایعات و درمان تومورهای مغزی را مناسب تر از روشهای اعمال جراحی دانست.

دکتر سید احمد تهامی در گفتگو با مهر اظهار داشت: اثرات استفاده از گامانایف برای از بین بردن ضایعات مغزی همیشگی است و باعث می شود عارضه به طور کلی از بین برود.

گامانایف دستگاهی است که با استفاده از پرتو گاما در جراحی مغز و اعصاب از آن استفاده می شود.

تهامی که جراح مغز و اعصاب است به کاربرد این دستگاه برای موارد معدودی از ضایعات مغزی اشاره کرد و گفت: معمولا گامانایف برای از بین بردن ضایعات سه سانتی مترمکعب و ضایعاتی که حجم آنها زیر 30 سانتی مترمکعب باشد، استفاده می شود.

گامانایف به جراح مغز و اعصاب این امکان را می دهد که جراحیهای مغز را بدون استفاده از تیغ جراحی و فقط با استفاده از پرتو انجام دهد.

اثرات استفاده از گامانایف برای از بین بردن ضایعات مغزی همیشگی است و باعث می شود عارضه به طور کلی از بین برود
تهامی
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به عوارض کوتاه مدت استفاده از گامانایف گفت: بعد از انجام گامانایف ممکن است با تورم محل ضایعه و تهوع و استفراغ بیمار همراه باشد که بعد از دو هفته رفع می شود.

تهامی بر استفاده از این دستگاه برای رفع ضایعات مغزی تاکید کرد و افزود: در این روش نیاز به بیهوشی بیمار نیست و عوارض اعمال جراحی را ندارد. ضمن اینکه دوره نقاهت بیمار کوتاه تر از روش جراحی است.

استفاده از گامانایف مزایایی دارد که عبارتند از غیر تهاجمی بودن روش درمان، زمان اقامت کوتاه در بیمارستان، کاهش خطرات ناشی از عمل. هزینه درمان با گامانایف حدود 25 تا 30 درصد کمتر از جراحی برآورد شده است. در این روش چون جراحی باز انجام نمی شود امکان خونریزی و عفونت از بین می رود.

تهامی با عنوان این مطلب که ارجاع برخی بیماران به تنها مرکز گامانایف در کشور برای بهبود تومورهای مغزی غیرضروری است، افزود: خیلی از بیماران دارای ضایعات مغزی قابل درمان با این روش نیستند که این موضوع باید از سوی پزشکان مربوطه مورد توجه قرار گیرد.

این جراح مغز و اعصاب در عین حال از عدم نیاز کشور به افزایش دستگاه گامانایف خبر داد و گفت: در حال حاضر در سطح منطقه تنها ایران، ترکیه و اردن این دستگاه را دارند که البته گامانایف کشور اردن غیرقابل استفاده بود و کیفیت گامانایف ترکیه نیز پایین تر از دستگاهی است که در ایران وجود دارد.

تهامی با تاکید بر هزینه به مراتب کمتر استفاده از گامانایف در ایران نسبت به ترکیه گفت: در حال حاضر بیمارانی از کشورهای منطقه برای درمان به کشور ما می آیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha