یمه ها از بانکها بابت بدهیهایشان وام بگیرند و طلبهای وزارت بهداشت را پرداخت میکنند .واضح است بیمه ای که از پرداخت اصل هزینه ی تحمیلی عاجز است چگونه و از کجا می خواهد این هزینه ها را با افزایش حداقل 21 در صد سود پرداخت کند.

چگونه بیمه ها در صورت دریافت وام بانکی برای پرداخت طلب های وزارت بهداشت از پسِ سود آن بر می آیند؟

سلامت نیوز-*محمود عمیدی:یمه ها از بانکها بابت بدهیهایشان وام بگیرند و طلبهای وزارت بهداشت را پرداخت میکنند .واضح است بیمه ای که از پرداخت اصل هزینه ی تحمیلی  عاجز است چگونه و از کجا می خواهد این هزینه ها را با افزایش حداقل 21 در صد سود پرداخت کند. این ماجرا مرا یاد داستانی می اندازد: در اواسط سال نود و سه وقتی که به یکباره وزارت بهداشت تعرفه های پزشکان را تا سه الی 4 برابر افزایش داد تنها کسانی که با دلایل منطقی مقابل این تصمیم ایستادند و وزارت بهداشت کار خودش را کرد؛پرستاران بودند.

به گزارش سلامت نیوز، یکی از دلایل اصلی مخالفت پرستاران بی عدالتی و بد برنامگی و گاها بی برنامگی وزارت بهداشت و عدم جلب نظر بیمه ها بود که نهایتا تا ورشکستگی بیمه ها هم پیش رفت.

آن روزها مدیران بیمه ها به دلایل واضحی هیچ مخالفتی با این افزایش نکردند و با وجودیکه واضح بود با افزایش هزینه ی درمان و کاهش سهم بیمه شده بدون افزایش حق بیمه،از طرفی ثابت بودن منابع درآمدی بیمه ها و از طرف دیگر افزایش چند برابری هزینه ها را همراه داشت بدون کوچکترین اعتراض و اظهار نظر بیمه ها به انجام رسید.

امروزه شاهد آنیم که وزارت بهداشت مدام عوامل شکست طرح تحول سلامت را به بیمه ها ربط می دهد اما نمی گوید که عامل بدبختی بیمه ها برنامه ریزی و بی برنامگی خود وزارت بهداشت و عدم مخالفت بیمه ها بود.

اما ناگوارتر از آن امروز واقعه ی نامیمون در حال رخ دادن است : بیمه ها از بانکها بابت بدهیهایشان وام بگیرند و طلبهای وزارت بهداشت را پرداخت کنند.

واضح است بیمه ای که از پرداخت اصل هزینه ی تحمیلی که البته خود مدیران بیمه ها نیز در ایجاد آن کم گناهکار نیستند عاجز است چگونه و از کجا می خواهد این هزینه ها را با افزایش حداقل 21 در صد سود پرداخت کند. این ماجرا مرا یاد داستانی می اندازد:

روزی پادشاهی از صحرایی می گذشت ، دید پیرمردی رنجور و ناتوان پشته ی هیزمی جمع کرده است ، نظاره کرد که چگونه این پیرمرد نحیف بار را بر دوش خواهد برد. پیرمرد آمد تلاش کرد که پشته را بردوش کشد و نتوانست، رفت مقداری هیزم به پشته اضافه کرد، .باز هم تلاش کرد و نتوانست و مجددا مقداری هیزم اضافه کرد و ... چند بار که این ماجرا تکرار شد پادشاه پیش رفت و گفت: پیرمرد! وقتی نمی توانی باری را برداری باید مقداری از آن کم کنی نه اینکه اضافه کنی. پیرمرد جواب داد: من که توان بلند کردن پشته را ندارم و نهایتا کسی به من کمک خواهد کرد، پس بگذار برای بار بیشتری کمکم کند!

حالا ماجرای بیمه ها هم همین است. بیمه ها این منابع و اقساط و سود و بدهیهای جدید را چگونه پرداخت خواهند کرد؟

آیا وزارت بهداشت با این روش دنبال تسخیر بیمه ها نیست؟  آیا باید به همین بی برنامگی تن داد و بی هیچ نقد و منتقدی راه را بر به مخاطره افتادن امنیت خاطر مردم بیمار هموار کرد؟

شاگرد اول دولت تدبیر و امید چه نمره ای در واقع نگری طرحها و برنامه هایش خواهد گرفت؟ مشکلی از درمان مردم حل نشده است و مشکلات بیمه ها هم افزوده شده است و هر روز طرحی بدهی ساز بر طرحهای پیشین افزوده می شود و  هیچ کس نیست که جلودار باشد و ....

بگذریم: من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم                 تو خواه ازسخنم پند گیر خواه ملال ..

البته از هر کجای ضرر برگردی منفعت است

*معاون پشتبانی سازمان نظام پرستاری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha