یكی از اصلی‌ترین برنامه‌های هر دانشجو ایرانی كه پذیرش دانشگاهی در خارج از كشور را دارد، این است كه پیش از خروج از كشور حتما سری هم به دندانپزشكی بزند و تعداد دندان‌های نیازمند درمانش را به حداقل برساند. قیمت خدمات دندانپزشكی در ایران برای بسیاری از شهروندان بالاست و اكثر بیمه‌ها هم این خدمات را پوشش نمی‌دهند، هر چند با این همه این خدمات در مقایسه با كشورهای دیگر بسیار ارزان‌تر است.

تركیه گوی سبقت گردشگری سلامت را از ایران ربوده است

سلامت نیوز:یكی از اصلی‌ترین برنامه‌های هر دانشجو ایرانی كه پذیرش دانشگاهی در خارج از كشور را دارد، این است كه پیش از خروج از كشور حتما سری هم به دندانپزشكی بزند و تعداد دندان‌های نیازمند درمانش را به حداقل برساند. قیمت خدمات دندانپزشكی در ایران برای بسیاری از شهروندان بالاست و اكثر بیمه‌ها هم این خدمات را پوشش نمی‌دهند، هر چند با این همه این خدمات در مقایسه با كشورهای دیگر بسیار ارزان‌تر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تعادل در سال‌های اخیر، خدمات دندانپزشكی نسبتا ارزان‌قیمت ایران، توانسته‌ نه فقط ایرانی‌های خارج‌نشین كه شهروندان كشورهای دیگر را هم جذب كند. این مصداق همان چیزی است كه گردشگری سلامت، گردشگری پزشكی یا گردشگری درمانی خوانده می‌شود و گفتنی نیست كه اینها تنها عناوین مختلفی‌ از یك موضوع واحد هستند. گردشگری سلامت در ایران هم چند سالی است كه بر سر زبان‌ها افتاده است.

تعداد تخت‌های بیمارستان و تعداد مراكز درمانی در ایران زیاد نیست، اما تخصص بالای پزشكان و تعدد آنها، در كنار نرخ‌ها و تعرفه‌های درمانی پایین، می‌تواند مزیت نسبی ایران برای رقابت با كشورهای جذب‌كننده گردشگران سلامت باشد. به اینها باید جذابیت ایران به عنوان یك مقصد گردشگری بسیار ارزان را هم اضافه كرد، چرا كه در عمده موارد، گردشگران سلامت، چند روزی را هم به تفرج در كشور می‌گذرانند.

با روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی در اقصا نقاط ایران همكلام شدیم تا در مورد پتانسیل شهرها و استان‌های مختلف كشور در زمینه گردشگری سلامت بدانیم. با افت قیمت نفت و البته پیش‌بینی‌هایی كه می‌گویند قیمت طلای سیاه دیگر به اوج خود در یك دهه گذشته باز نخواهد گشت، نیاز به راه‌های جایگزین برای پیش بردن اقتصاد كشور بیش از پیش احساس می‌شود و در این میان چه جایگزینی بهتر از اقتصاد دانش‌بنیان؟ اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند بالاترین ارزش افزوده را به ارمغان بیاورد و ارائه خدمات به گردشگران خارجی كه با خود ارز به كشور می‌آورند، می‌تواند بهترین مصداق این نوع اقتصاد باشد.

جریان سرمایه همواره به سویی است كه به بازتولید و سود بیشتر آن بینجامد و جریان عوامل تولید هم در جست‌وجوی مكانی است كه تولید ارزان‌تر تمام شود. داستان گردشگری سلامت هم دقیقا همین است: همان‌طور كه برندهای پیشرو امریكایی، اروپایی و ژاپنی، چین را به كارخانه تولیدشان تبدیل كرده‌اند و دیدن عبارت «Made in China»  روی كالاهای ساخت این كشورها دیگر چندان عجیب نیست، می‌توان تصور كرد كه جویندگان خدمات درمانی هم كشورهایی را به عنوان مقصد انتخاب كنند كه ارزان‌ترین خدمات درمانی را به آنها ارائه می‌دهند.

بد نیست به برخی اطلاعات در مورد گردشگری سلامت در كشورهای مختلف جهان اشاره كنیم:

1- خدمات درمانی كه گردشگران سلامت به دنبال آنها از این كشور به آن كشور می‌روند، به ترتیب اولویت اینها هستند: 1-ناباروری 2-جراحی‌های پلاستیك 3-دندانپزشكی 4-درمانی بیماری‌های قلبی 5-خدمات ارتوپدی

2-كشورهایی مانند كوبا، هند یا تایلند كه با مازاد نیروهای دانش‌آموخته پزشكی و سرمایه‌گذاری‌های كلان در بخش خدمات بهداشتی-درمانی روبه‌رو بوده‌اند، امروز می‌توانند میوه اقداماتشان را بچینند. برای مثال تخمین‌ها نشان می‌دهند كه تایلند، تنها در سال 2009، میزبان بالغ بر 2میلیون نفر از كسانی بوده است كه به دنبال دریافت خدمات درمانی بوده‌اند و یك بیمارستان خاص در این كشور، به تنهایی 150هزار گردشگر سلامت را درمان كرده است.

3- در مكزیك و در نزدیكی مرز این كشور با ایالات متحده امریكا، خدمات درمانی با قیمتی حدود یك پنجم تا یك چهارم قیمت همان خدمات در خاك ایالات متحده ارائه می‌شود. تخمین زده می‌شود كه سالانه حدود یك میلیون نفر از ساكنان ایالت كالیفرنیا، خدمات درمانی مورد نیازشان را در مكزیك پیگیری كنند.

4- آلمان بالاترین سرانه بیمارستان به ازای تعداد شهروند را در میان كشورهای اروپایی دارد و به همین دلیل، ظرفیت بیمارستان‌های این كشور، بالاتر از نیاز داخلی آن است. همین مساله موجب شده كه قیمت خدمات درمانی در این كشور، تقریبا 50درصد ارزان‌تر از قیمت خدمات درمانی در ایالات متحده امریكا باشد. این كشور مقصد تمام گردشگران سلامتی است كه به دنبال خدمات ارزان‌قیمت و البته فناوری‌های مدرن پزشكی هستند.

5- تركیه در سال 2011 میلادی، حدود 200هزار گردشگر سلامت جذب كرد. بیشتر گردشگران سلامتی كه این كشور را به عنوان مقصد خود انتخاب كرده بودند، اهل اروپا، كشورهای حوزه بالكان و خاورمیانه بودند.

6- هند در سال 2015 میلادی، میزبان حدود 3.2 میلیون نفر گردشگر سلامتی بود كه این كشور را به دلیل پزشكان حرفه‌یی و قیمت‌های بسیار پایین خدمات درمانی و اقامتی‌اش انتخاب كرده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 1
    خواهش میکنم نفرمایید؛شما که هرروز دارید میگید پزشکای بی وجدان ایرانی خون مردم عزیز رو تو شیشه میکنن! حالا خارجی ها بیان ایران برا دکتر؟ من تعجب میکنم چرا از کشورهای همسایه باید بیان ایران!!! اون هم با این مبالغ هنگفت هزینه درمان در ایران!