پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 17626

ریزش مو واژه‌ای است كه در مورد نازك شدن پیشرونده و فزاینده تارهای مو استفاده می‌شود و در پی آن در نقاط خاصی از مغز موها می‌ریزد و لكه‌های كچلی مشاهده می‌شود.

 پدیده ریزش مو با طاسی متفاوت است. طاسی حالتی است كه در آن موهای سر با یك ترتیب و الگوی شناخته شده و معمول می‌ریزند.

به گفته پژوهشگران؛ الگوی طاسی در زنان و مردان خاص هر جنسیت است. ریزش مو معمولا از ناحیه شقیقه‌ها یا از روی تاج سر آغاز می‌شود. نازك شدن موها طی چند سال ممكن است به كچلی كامل منجر شود.

بر اساس مطالعات پزشكی، طاسی هم در مردان و هم در زنان بروز می‌كند. هرچند نرخ ابتلا به آن در مردان بیشتر از زنان است. تا سن 25 سالگی 25 درصد از مردان بخشی‌ از موهای خود را از دست می‌دهند. دلیل این پدیده ماده شیمیایی موسوم به DHT‌ است كه به دور پیاز مو ساخته می‌شود و در نهایت هم پیاز مو و هم خود مو را از بین می‌برد. هرچند زنان به اندازه مردها دچار ریزش مو نمی‌شوند اما به تدریج تارهای موی آنها نازكتر می‌شود و علت آن می‌تواند بی‌تعادلی‌های هورمونی باشد اما البته عواملی چون بارداری، فقدان مواد مغذی در بدن و یا حتی مصرف داروهای خاص جلوگیری یا هورمونی در این زمینه نقش مهمی را ایفا می‌كند.

عوامل دیگری چون سوختگی‌های پرتوی، عوامل موروثی، استرس و فشار عصبی، اختلالات غدد درون ریز، بیماریهای مختلف بویژه بیماریهای پوستی در كچلی و طاسی موثر هستند.

محققان توصیه می‌كنند؛ قبل از هر اقدام یا خود درمانی باید برای پیدا كردن علت ریزش یا نازك شدن موها با پزشك متخصص مشورت كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha