مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: پس از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری، در روش‌های ارائه خدمات باروری بازنگری صوت گرفت.

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: پس از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری، در روش‌های ارائه خدمات باروری بازنگری صوت گرفت.

به گزارش  سلامت  نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد اسماعیل مطلق گفت: قبل از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت اگر کسی خواهان استفاده از روش‌های پیشگیری بود، این خدمت به او به صورت رایگان ارائه می‌شد. اما بعد از این سیاست‌ها این برنامه مورد بازنگری قرار گرفت و ارائه خدمت بر اساس وضعیت سلامت افراد تغییر کرد. اگر هم اکنون کسی به ما مراجعه کند و تقاضای استفاده از روشی را داشته باشد و آن روش هیچ مشکلی نداشته باشد، در اولین گام به او مشاوره فرزندآوری داده می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اظهار کرد: در مشاوره به او می‌گوییم شما الان در سن مناسب باروری هستید. همچنین اگر بچه نداشته باشد یا فرزندش به سه سالگی رسیده باشد به او مشاوره داده می شود که برای باردار شدن مشکلی ندارد و نباید آن را به تاخیر اندازد.

مطلق خاطرنشان کرد: خدمت بعدی به او، شروع مراقبت‌های پیش از بارداری است. به او آموزش می دهیم که یک خانم برای بارداری خوب باید چه شرایطی داشته باشد. بنابراین آزمایش‌ها، خدمات، ویتامین‌ها و مکمل‌های لازم به او داده می‌شود تا به خوبی برای بارداری آماده شود. پس از بارداری هم مراقبت‌های دوران بارداری را برایش انجام داده و راهنمایی می‌شود که برای زایمان طبیعی و ایمن چه باید کند.

وی بیان کرد: گاهی افرادی هستند که به نظر متخصص باید بارداری‌شان به تعویق افتد یا اصلا باردار نشوند. چارچوب این مساله نیز توسط کمیته علمی، تخصصی کشور که متشکل از متخصصان صاحب نظر در رشته‌های مختلف هستند، مشخص شده است. در اینجا چون بحث سلامت فرد مطرح است، مشاوره برای فاصله‌گذاری در بارداری انجام می شود و این مشاوره با افراد مختلف با شرایط متفاوت سلامتی انجام می‌شود. برای برخی افراد استفاده از بعضی روش‌ها ممنوع است. بنابراین همیشه اول برای افراد مشاوره صورت می‌گیرد. شرایط سلامتی فرد سنجیده می‌شود و معایب و مزایای روشی که انتخاب کرده است به او گفته می‌شود تا آن فرد با اطلاعات درست تصمیم بگیرد.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت، مطلق گفت: به عنوان مثال خطر استفاده از قرص برای یک فرد 35 ساله سیگاری گوشزد می‌شود. ولی اگر همین فرد روش غیرخطرناک استفاده کند به او مشاوره داده می شود که چطور از این روش بهره برد. اگر احساس کند به درستی می‌تواند از آن روش استفاده کند خدمت به او داده می‌شود. دستورالعمل‌هایی که برای ارائه خدمات باروری وجود دارد نیز برگرفته از قوی‌ترین منابع موجود است. در تدوین این دستورالعمل‌ها از بهترین منابع علمی، ملی و بین‌المللی بهره گرفته شده است. بنابراین ارائه دهنده خدمت هم می‌داند چه سئوالاتی باید بپرسد و هم می داند باید چه معاینه ها و آزمایش‌هایی برای فرد بنویسد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اظهار داشت: بعضی از داروها عوارضی دارند که ممکن است فرد بگوید نمی‌تواند با این عوارض مدارا کند، بنابراین در چنین حالتی خدمت ارائه نمی‌شود. خوشبختانه دستورالعملی که برای ارائه خدمت دراختیار است بر اساس مستندات بین‌المللی کماکان ارزش خود را دارد و تنها دو اصلاحیه کوچک داشته است که این اصلاحات نیز به کل کشور اعلام شده و بر اساس روال زمانی در سال 95 بازنگری کامل روی آن اتفاق خواهد افتاد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha