یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 176283

سلامت نیوز:محسن جلال پور در کانال تلگرام خود نوشت : صبحانه نخستین روز هفته درنهاد ریاست جمهوری درخدمت برخی دوستان وزارت امورخارجه از جمله آقای محمد ابراهیم طاهریان سفیرجدید ایران در آنكارا، درمحیطی بسیار صمیمی برگزارشد.

بعد از گفت وگوهای اولیه، صحبت ها به مقوله مهم آب و محیط زیست رسید و موضوعی كه اخیرا در مصاحبه با خبرنگاران مطرح كرده بودم مورد توجه قرار گرفت. هرچند توضیح دادم که برخی نشریات، مطلب مورد نظر من را نادرست منتقل کرده اند.


سوال این بود كه  عملكرد تركیه چقدر در بحران خطرناک و رو به گسترش ریزگردها موثربوده است؟
توضیح دادم كه منطقه خاورمیانه با حدود پنج درصد جمعیت جهان، فقط یك درصدآب شیرین دنیا را درخود دارد. اكنون بیشتر این میزان آب در کشور تركیه در جریان است.
 در سایه ضعف سیاسی عراق و ترکیه در چهار دهه اخیر، ترکیه که سرچشمه های دجله و فرات را در داخل خاک خود دارد ،  توانسته بخش عمده ای از این آب را در قالب طرح GAP در داخل خاک خود مدیریت کند. این طرح با 22 سد به گنجایش 32 میلیارد متر مکعب، تقریبا نیمی از آب دجله و فرات را ،بدون توجه به قوانین بین المللی حقابه، از جریان به سوی دو کشور پایین دست ، باز می دارد.  اگر بدانید که 85 درصد آب سوریه و عراق از دجله و فرات می آید، در می یابید بحران تامین آب در این دو کشور چقدر جدی است. جمعیت در حال رشد و مصرف آب در حال تصاعد است. چاره این کار، ورود مجدد آب به تالاب های وسیع منطقه است که قطع شده و در نتیجه ، سطح  وسیعی ازمرداب های عراق و سوریه  خشك شده و باعث ایجاد ریزگردها می شود.


اما این روند چه اثری بر زندگی ایرانیان می گذارد؟
سونامی وحشی ریزگردها تازه آغاز شده. تمام پهنه ایران در جنوب البرز آماج امواج سهمگین و رو به تزاید این پدیده خانمان سوز است. حجم ریزگردها ، روز های وقوع آن و میزان آلایندگی و مناطق پوشش آن سال به سال بیشتر می شود.  ریزگردها علاوه بر صدمه جدی به سلامت انسان و حیوان ، پتانسیل رویش گیاهان را هم می کاهد. دانستن این مطلب كه ریزگردها در٢٥سال آتی مهم ترین عامل كاهش استانداردزندگی ایرانیان است ما را متوجه صدمه جدی این بلا برای كشورمان می کند. ترکیه خواسته یا ناخواسته راه تنفس ما را بسته است.


به هرصورت مسئله آب ومحیط زیست مسئله اصلی پیش روی كشورهای منطقه وخصوصا ایران است . باید مسئولین وزارت امورخارجه و دولت ، باورود جدی به عصر  دیپلماسی آب،  دركمتركردن صدمات ناشی ازاین مقوله برای كشورمان بكوشند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha