بیمارستانهای دولتی با 950 میلیارد تومان طلب از بیمه ‌ها در تامین هزینه های جاری خود با بحران جدی مواجه شده اند وخانم وزیر بهداشت علیرغم 2هزار میلیارد تومان کسری بودجه وعده بیمه شدن خدمات دندانپزشکی را مطرح کرده است .

وزیر بهداشت در حالی وعده داده است که خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد، که بیمارستانهای دولتی در تامین هزینه ها با بحران جدی مواجه شده اند به طوری که اگر حمایتهای مالی وزارت بهداشت و دولت نباشد، هرگز نخواهند توانست به ارائه خدمات مورد نیاز مراجعان بپردازند.

به گزارش سلامت نیوز به نفل از فردا، این اتفاق در سال 87 رخ داد و بیمارستانهای دولتی در ماههای پایانی سال به واسطه پرداختهایی که از سوی وزارت بهداشت صورت گرفت، توانستند به مردم خدمات بدهند.

بر اساس آخرین گزارش دکتر دستجردی، بیمارستانهای دولتی 950 میلیارد تومان از بیمه ‌ها طلب دارند که اگر روند همین طور پیش رود بیمارستانها توان ایستادگی نخواهند داشت.

این در حالی است که بودجه نظام سلامت 8 هزار و 174 میلیارد تومان است که فقط 2500 میلیارد تومان از این اعتبارات در اختیار وزارت بهداشت است و بخش قابل توجهی از آن نیز باید از طریق درآمدهای اختصاصی تامین شود.

با وجود این مشکلات و چالشهایی که پیش روی حوزه سلامت و وزارت بهداشت قرار دارد اما وزیر بهداشت از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات دندانپزشکی خبر داده و عنوان داشته که وزارت بهداشت پوشش بیمه ای این گونه خدمات را در برنامه های خود قرار داده است.

دکتر علی یزدانی، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور با تاکید بر اینکه تنها درصد بسیار اندکی از مردم به رعایت بهداشت دهان و دندان توجه می کنند به خبرنگار اجتماعی «فردا» گفت: اغلب مردم کشور فقط در هنگام دندان درد به دندانپزشک مراجعه می کنند که در اکثر موارد منجر به کشیدن دندان می شود.

شاخص DMF (شاخص جهانی سلامت دندان در دنیا) که هر سال از سوی کشورهای مختلف به عنوان یکی از معیارهای وضعیت سلامت کشورها اعلام می ‌شود، نشان می دهد هر ایرانی در هر دو گروه کودکان زیر 12 سال و افراد بالای 12 سال به طور متوسط دو دندان پوسیده دارد.

دستجردی با عنوان این مطلب که تحقق عدالت در سلامت در اولویت برنامه های وزارت بهداشت قرار دارد که بخش مهم آن مربوط به دندانپزشکی و سلامت دهان و دندان است، گفت: ضروری است پوشش خدمات دندانپزشکی با کیفیت مطلوب و در کل کشور به ویژه مناطق محروم صورت گیرد.

در حال حاضر هزینه ترمیم یک دندان از 20 هزار تومان تا 250 هزار تومان متفاوت است و گران بودن هزینه های سنگین ترمیم دندان و سایر خدمات دندانپزشکی باعث شده که اغلب مردم قید مراجعه به دندانپزشک را بزنند و به ناچار درد دندان را تحمل کنند.

این در شرایطی است که عفونتهای دندان و لثه به تدریج، بدن را دچار سایر بیماریها می کند که در نتیجه سلامت افراد را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار «فردا» ، اهمیت بیماریهای دهان و دندان در حوزه سلامت تا حدی است که سازمان جهانی بهداشت در دستیابی به شاخصهای سلامت تا سال 2020 میلادی، سلامت دهان و دندان را جزء لاینفک و ضروری سلامت افراد جامعه و عاملی تعیین کننده در کیفیت زندگی انسانها محسوب کرده است.

بنابراین؛ طرح این موضوع که خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد از سوی بالاترین مقام وزارتخانه ای که متولی سلامت مردم است، نمی تواند رافع مشکلات باشد و تنها توجیهی برای فرار از کم کاریها در حوزه سلامت است.

و در پایان باید در نظر داشت که وزارت بهداشت در حال حاضر با 2000 میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است و می بایست در کمتر از 6 ماه به پایان سال، به فکر تامین پرداخت حقوق پرسنل شاغل در بیمارستانهای دولتی و... باشد.

بنابراین، بودجه ای برای تامین هزینه های خدمات دندانپزشکی نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha