دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 176397

با نزدیک شدن به پایان سال، بسیاری از خانواده های ایرانی با تمیز کردن خانه هایشان به استقبال نوروز می روند. اما یک خانه تکانی کم دردسر و ماندگار اصول خودش را دارد.

سلامت نیوز:با نزدیک شدن به پایان سال، بسیاری از خانواده های ایرانی با تمیز کردن خانه هایشان به استقبال نوروز می روند. اما یک خانه تکانی کم دردسر و ماندگار اصول خودش را دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله مهر، «خانه تکانی» از آن رسم های قدیمی و سخت است که مادرهای خانه هرساله افراد خانواد را برای یک تکان اساسی به خانه بسیج می کنند. اما همواره یکی از مشکلات بزرگ بعد از خانه تکانی که تبدیل به یک دغدغه برای خانم های خانه می شود برگشتن خانه به حالت اول در کوتاه مدت است. به طوری که شاید بعد از تعطیلات نوروزی هیچ اثری از خانه تکانی و تلاش های اولیه در ظاهر خانه مشاهده نشود. اینطور وقت هاست که خانم های خانه مدام خودشان و دیگران را شماتت می کنند و برایشان این سوال پیش می آید که چرا تلاش هایشان بی ثمر بوده است؟ بی ثمر بودن تلاش شما هیچ ارتباطی با تلاش شما ندارد و شما فقط دارید هرساله بر شیوه اشتباهتان پافشاری می کنید. این بار برای خانه تکانی سال نو شیوه جدیدی را انتخاب کنید.

هنر دورانداختن را در خود تقویت کنید

شما پیش از هرکاری نیاز دارید بدانید که چه چیزهایی را باید دور بیندازید و چه چیزهایی را باید نگه دارید. دورانداختن مهم ترین اصل برای شروع یک خانه تکانی حسابی است. مطمئنا در خانه شما وسایلی وجود دارد که هربار دیدنشان شما را ناراحت می کند اما هربار نمی دانید با چه بهانه ای آنها را دور بیندازید. حالا وقت آن است که تصمیم سختی بگیرید و از دست چیزهایی که زندگی تان را حسابی شلخته کرده خودتان را رها کنید.باور کنید لباسی که دو سال است به آن دست هم نزده اید دیگر به کار شما نمی آید. اگر کتابی را چندین سال است نخوانده اید دیگر نمی خوانید. از وسایل برقی شکسته شده و غیرقابل تعمیر دل بکنید. شما هیچگاه دوباره آنقدر لاغر نمی شوید که لباسی را که چندسال در کمد نگه داشته اید به تن کنید. هرزمان لاغر شدید لباس های بهتری انتخاب کنید. زود دست به کار شوید اگر شما از این وسایل استفاده نمی کنید حتما عده ای هستند که به آنها احتیاج داشته باشند. در دور انداختن و یا جدا کردن یک اصل وجود دارد. چیزی که شما را خوشحال نمی کند باید کنار برود.

لوازم هماهنگ باید کنار هم قرار بگیرند

یکی از معضلات بزرگ در خانه ها پراکنده گذاشتن وسیله های مشابه است. شاید شما هم چندین وسیله هماهنگ را در نقاط مختلف از خانه تان نگهداری می کنید. باور کنید این کار اشتباه است اگر درست بود که دیگر احتیاجی برای خواندن این متن نداشتید. پس قبول داشته باشید که لوازم آرایشی بهداشتی شما باید فقط در یک مکان نگه داشته شوند. کتاب های شما باید در یک محل قرار بگیرند. مدارک شما نباید در هر گوشه از خانه پخش باشند تا در زمانی که به آن احتیاج دارید زمین و زمان را زیر و رو کنید. ما به شما قول می دهیم که با رعایت این اصل تحول عجیبی در خانه شما اتفاق می افتد.

هروسیله باید جای مشخصی داشته باشد

حتما شما هم برایتان اتفاق افتاده است که برای پیدا کردن یک وسیله خانه را زیر و رو کنید اما نتوانید اثری از آن بیابید. یا اینکه یادتان برود یک وسیله مورد استفاده روزمره مثل ساعت و یا حلقه ازدواج را در چه محلی قرار داده اید. حالا وقت آن است که برای همیشه خودتان را از دست این موضوع خلاص کنید. علت بسیاری از به هم ریختگی ها در خانه نداشتن جای مشخص وسیله های خانه است. بسیاری از وسیله های خانه ما جای مشخصی ندارند و هربار بعد از استفاده به گوشه ای انداخته می شوند. شما باید برای دانه دانه وسیله هایی که وارد خانه تان می کنید جای مشخصی پیدا کنید و هربار بعد از استفاده آن وسیله را در جای مشخص قرار دهید. اگر این کار را انجام دهید فقط یک عمل تکراری «گذاشتن» و «برداشتن» را انجام می دهید. دیگر هیچ وسیله ای را گم نمی کنید.

اضافه خرید نکنید

لازم نیست. ۱۰ رول دستمال کاغذی و یا چندعدد شوینده بخرید. مطمئن باشید سوپرمارکت و یا فروشگاه محله شما سرجایش می ماند. داشتن چندبسته صابون فقط فضای خانه شما را محدود می کند و موجب شلختگی می شود. پس بهتر است خودتان را مقید کنید که به اندازه خرید کنید. هم جیبتان را یک جا خالی نمی کنید و هم خانه تان را مرتب تر نگه می دارید.

به جای تمیز کردن اتاق های مختلف، به اشیاء فکر کنید

بسیاری از ما فکر می کنیم بهتر است برای شروع کردن خانه تکانی و یا منظم کردن خانه ابتدا یکی از مکان ها را برای شروع انتخاب کنیم و سپس به محل بعدی برویم. این کار کاملا غلط است. به جای اینکه فکر کنید امروز اتاق نشیمن و بعد از آن اتاق خواب را تمیز می کنید.به این فکر کنید که یک روز را به مرتب کردن لباس ها، روز دیگر را به ظروف و روز بعد را به کتابهایتان اختصاص دهید. با این کار همه اشیاء هماهنگ را در مکان های مختلف قرار نمی دهید. بلکه به طور کلی برای یک نمونه از اشیاء یک تصمیم اساسی می گیرید و به طور یکباره از دست مرتب کردنشان خلاص می شوید.

 

حالا شروع به کار کنید:

حالا زمان آن رسیده است که کار را شروع کنید. پیش از هر عملی به این فکر کنید که برای چه می خواهید خانه تان را تمیز کنید؟ صرفا به خاطر اینکه سال جدید را با خانه تمیز آغاز کرده باشید؟ یا اینکه مهمان هایتان خانه شما را مرتب ببینند. هیچ کدام از این حرفها بهانه خوبی برای اینکه همیشه یک خانه مرتب داشته باشید نیست. بهتر است این بار تصمیم بگیرید که برای رسیدن به هدف والاتری خانه خود را تمیز کنید. به این فکر کنید که در یک خانه همواره مرتب می توانید رشد و بالندگی بیشتری داشته باشید. می توانید کارهایی را انجام دهید که پیش از این وقت آن را نداشتید. انگیزه شما در خانه ای که همه چیز سرجای خودش قرار دارد بسیار بالاتر از آن است تا در خانه ای زندگی کنید که هر لحظه امکان به هم ریختنش وجود دارد. پس این بار با انگیزه یک زندگی سالم تر و شاداب تر مراحل خانه تکانی خود را طی کنید.

لباس ها

*بیشترین حجم از لوازم شخصی یک فرد در خانه را لباس ها تشکیل می دهند. لباس ها بیشتر حجم از کمد و کشوهای خانه را نیز به خودشان اختصاص می دهند. به همین دلیل است که به هم ریختگی کمد لباس هایتان می تواند یک خانه را به هم بریزد. برای مرتب کردن لباس های خانه همه را یک جا روی زمین بریزید. سعی کنید هیچ چیز را از قلم نیندازید. آن وقت آنها را دسته بندی کنید. جوراب ها، لباس های زیر، لباس های خانگی، لباس های رسمی و بیرون پوش، لباس های مجلسی و مهمانی.

*حالا بنشینید و به تپه های کوچکی که درست کردید نگاه کنید. به نظر شما آیا وجود این حجم از لباس لازم است؟ دریکسال گذشته کدام لباس ها را اصلا به تن نکرده اید؟ لباس های فرسوده تان را نگاه کنید و بگویید برای چه آنها را نگه داشته اید؟ کدام لباس ها قابل استفاده هستند اما به سایز شما نمی خورند؟ بهتر است با خودتان روراست باشید و به اصل اول پاکسازی فکر کنید. چیزی که شما را خوشحال نمی کند و همواره نمی دانید با آن چه کنید باید کنار برود. حتما کسانی هستند که به لباس های قابل استفاده شما که با هربهانه ای کنارشان گذاشتید احتیاج دارند.

*بهترین روش برای نگهداری لباس آویزان کردن است. اما هیچگاه ما برای آویزان کردن همه لباس هایمان جا نداریم. پس بهتر است لباس هایی را که قطعا می خواهید آویزان شوند را روی چوب لباسی آویزان کنید. سپس به ترتیب قد و استفاده در کمد لباس بنشینید. بهتر است قدبلندها مثل مانتو، بارانی، پالتو در گوشه سمت راست و قدکوتاه ها از سمت چپ چیده شوند. لباس های مشابه را کنارهم آویزان کنید. پیراهن ها کنار هم، شلوارها کنار هم.

*حتما کشوی کمد شما بعد از جدا کردن لباس های اضافی از شما ممنون هستند. این بار به جای تا کردن لباس ها به شیوه فروشگاه ها روش دیگری را امتحان کنید. لباس ها را به شکل عمودی داخل کمد لباس تان بچینید. به طوری که با یک نگاه همه لباس هایتان را ببینید. این روش فوق العاده است و حجم بسیار کمتری از کشوی شما را اشغال می کند.

*بهتر است لباس ها، شلوارها، روسری ها در ردیف ها و حتی کشوهای جداگانه ای قرار بگیرند.

کتاب ها:

*به قفسه کتاب هایتان با دقت نگاه کنید. آیا این همه کتاب بی استفاده که فقط هربار زحمت جا به جا کردن و یا خاک گیری دارند شما را اذیت نمی کند. کتاب درسی بی استفاده ای که دیدنش شما را کلافه می کند لزومی ندارد که در کتابخانه شما باشد. شما هیچ گاه به سمت کتابی که ۱۰ سال است آن را نخوانده اید نمی روید. پس بهتر است فرصت خواندن آن کتاب را به فرد دیگری بدهید. دوباره به اصل اول رجوع کنید.

*لابه لای کتاب های شما پر است از کاغذپاره هایی که به آنها احتیاج ندارید. فوری از دست آنها خلاص شوید.

*کتاب های شعر، رمان، آموزشی و موضوعات مختلف را از هم تفکیک کنید و سعی کنید نسبت به ضخامت به طور هماهنگ بچینید.

*به هیچ عنوان کتابها را روی هم انباشته نکنید.این تصویر به هرشکلی که باشد بسیار نامنظم جلوه می کند. بهتر است کتاب ها به صورت عمودی در قفسه هایتان چیده شوند.

*سندها، مدارک، قبوض آب و برق و تلفن، دفترچه راهنما و گارانتی ها، شناسنامه، دفترچه بیمه اصلا زیبا نیست که کنار کتابخانه شما باشند. بهتر است آنها را در یک پوشه و به تفکیک قرار دهید تا از خطر ناپدید شدن در امان بمانند.

ظروف

*همه ما یک سری ظروف داریم که فقط هنگام خانه تکانی آنها را می بینیم و هربار بعد از شستن دوباره سر جایشان می گذاریم. آیا به این فکر کرده اید وقتی از آنها استفاده می کنید چرا باید بخشی از وقت و زندگی شما را پر کنند؟ اگر تاکنون از آنها استفاده نکردید پس هیچگاه دیگر سراغشان نمی روید. پس بهتر است به خودتان وعده استفاده ندهید.

*کابینت های آشفته آشپزخانه به معنی آن است که هر وسیله جای مشخصی ندارد و هربار در یک بخش قرار می گیرد. برای هرچیزی حتی کوچکترین ظرف خود یک جای مخصوص مشخص کنید.

 

*بعد از دور انداختن وسایلی که لازم ندارید بهتر است حمام خانه را خلوت کنید و تمام ظروف خانه را یکبار با مواد شوینده ای قوی تر از آنچه به طور روزانه استفاده می کنید بشویید. بعد ظروف را در محوطه وسیعی پهن کنید تا خشک شوند. حالا با استفاده از نکاتی که تاکنون خواندید از نو کابینت هایتان را تمیز کنید.

*ادویه های اضافی، حبوبات بی استفاده فقط موجب آمدن پشه، موجودات موذی در مهم ترین بخش خانه می شوند.

*ظروفی که کمتر استفاده می شوند باید کابینت های بالاتری قرار بگیرند و ظروف پر استفاده در قسمت پایین قرار بگیرند.

*بهتر است از وسیله های انبارسازی و تفکیک استفاده کنید. مثل ظروف پلاستیکی تفکیک قاشق، چنگال، چاقو . همچنین می توانید جعبه های کفش بی استفاده را کادو کنید و دستمال های آشپزخانه را برای نظم بیشتر درون آن نگهداری کنید.

*تمیز کردن یخچال یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به طور مختصر یک بار در هفته و به طور جدی تر ماهی یکبار انجام شود. این کار علاوه بر تمیزتر شدن یخچال هربار به شما یادآور می شود که به اندازه خرید کنید.

متفرقه ها:

همه اشخاص در کمد و کشوهایشان وسایل متفرقه ای دارند که اغلب به آنها علاقه مند هستند و یا اینکه فکر می کنند باید از آنها نگهداری کنند. اما در حقیقت نمی دانند با آنها چه کنند و هربار دیدن این وسیله ها به جای آنکه آنها را خوشحال کند بیشتر موجب ناراحتی می شود. حالا وقت آن است که درباره این وسایل یک تصمیم اساسی بگیرید.

*کشوی میز و یا کمدتان را باز کنید. حتما در نگاه اول وسایل و خرده ریزهایی را مشاهده می کنید که حتما باید دور انداخته شوند.

*هدیه هایی که هیچ وقت از آنها استفاده نکرده اید و یا به هر دلیلی سالهاست در گوشه ای نگهداری می شوند مزاحم های همیشگی خانه شما هستند. اگر نمی خواهید از آنها استفاده کنید بهتر است آن را به کسی که نیاز دارد هدیه بدهید. به خودتان قول بدهید که در خانه آنها را نگه نمی دارید.

 *حتما در میز توالت شما پر است از عطر و ادوکلن هایی که تمام شده اند و یا تاریخ انقضای آنها گذشته است. یا لوازم آرایشی که از آنها استفاده نمی کنید و فاسد شدن است. آیا از خودتان پرسیده اید که آنها را برای چه نگه داشته اید؟

*پول خردها در هرجای خانه پراکنده می شوند. بهتر است همین الان جعبه ای برای نگهداری از آنها در نظر بگیرید. چه خوب که این جعبه بتواند صدقات شما را نیز نگهداری کند. سعی کنید محتویات این جعبه را حداقل ماهی یکبار به صندوق صدقات و یا مراکز خیریه برسانید.

*وسایل شکسته را بیخود نگهداری نکنید چون جز اینکه هربار با دیدنشان خاطر خود را آزرده کنید هیچ فایده دیگری ندارد. پس خودتان را با دور انداختن وسایلی که قابل تعمیرهم نیستند راحت کنید.

 

برای بهتر کار کردن این نکات را رعایت کنید:

*بهتر است قبل از شروع کار، کارهایی را که به ذهنتان می رسد فهرست کنید و روی یخچالتان نصب کنید و بعد از تمام شدن هر مرحله کنارش یک تیک بزرگ بزنید. اما بدانید همه کارهای خانه به چیزهایی که نوشتید محدود نمی شود.

*در زمان انجام کار جمله « بعدا این کار را انجام می دهم» و « الان موقع این کار نیست» را از ذهنتان کاملا بیرون کنید.

*از کارهای سخت تر شلوغ کنید. چون پاکسازی قسمت های به هم ریخته تر به شما انرژی بسیار بالایی می دهد. پس وسیله های اتاق نشیمن را برای آخرین مرحله قرار دهید.

*جعبه های کفش بهترین جعبه ها برای نگهداری منظم جوراب ها و لباس های ریز و حتی خرت و پرت هایتان هستند. اگر ظاهرشان را دوست ندارید می توانید با استفاده از کاغذهای رنگی به آنها روح تازه ای بدهید.

*هربار که برای دورانداختن یک وسیله ای که نمی دانید با آن چه کنید دچار دوگانگی شدید به این فکر کنید که باید بین همیشه تمیز بودن خانه و نگهداری از آن وسیله یکی را انتخاب کنید.

*دستمال هایتان را بلافاصله بعد از کار بشویید و خشک کنید.

*از قبل چند کیسه زباله بزرگ خریداری کنید و دور ریختنی هایتان را داخل آنها بریزید. یکی از لذت های خانه تکانی بردن این کیسه ها به بیرون از خانه است.

*تا می توانید وسایل مختلف و همسو را تفکیک کنید. آنقدر که به این نتیجه برسید تفکیک بیشتر از این امکان پذیر نیست. وسیله های تفکیک کننده نیز مانند تخته های تفکیک کننده و یا قفسه ها می توانند به نظم خانه شما بیشتر کمک کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha