مصرف خودسرانه داروهای ضددرد از مهمترین علل ابتلا به زخم‌های معده است به طوری كه حدود 30 درصد موارد ابتلا را تشكیل می‌دهد.

دكتر شهرام آگاه عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران، با بیان این مطلب اظهار داشت: یكی از زخم‌های پپتیك، زخم معده است كه جزء مهمترین علل شكایات دستگاه گوارش فوقانی در بیماران است و معمولا علائم آن به صورت دردهای همراه با خوردن غذا است و درد آن با غذا خوردن تشدید می‌شود.

وی با اشاره به اینكه زخم معده در سنین بالاتر فرد را درگیر می‌كند، به طوری كه ممكن است تا دهه 6 زندگی هم ادامه یابد تصریح كرد: دو علت عمده برای ایجاد زخم معده وجود دارد كه یكی ابتلا به باكتری هلیكوباكتر است كه حدود 70 درصد زخم‌های معده به علت آن است و دیگری مصرف داروهای آسپیرین و خانواده آن می باشد كه داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی هستند .

این فوق‌تخصص گوارش و كبد یادآور شد: داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی معمولاً به طور شایع توسط مردم برای دردهای مختلف مصرف می‌شوند كه اغلب مردم از خطرات آنها خبری ندارند. به نحوی كه دومین علت ایجاد زخم های معده و اثنی عشر همین داروهای پروفن، دیكلوفناك و... هستند و زخم‌هایی كه به علت داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ایجاد می‌شوند زخم‌هایی هستند كه احتمال خونریزی یا ایجاد پارگی یا عارضه‌دار شدن آنها بیشتر است و باید به آن توجه كرد.

دكتر آگاه خاطر نشان كرد: اغلب زخم‌های معده بدون علامت هستند و فرد تا زمانی كه با اندوسكوپی یا عكسبرداری انجام ندهد متوجه آنها نمی‌شود. در زخم‌های علامت‌دار شایع‌ترین علامت، درد است و در مواردی از زخم‌ها ممكن است زخم معده خود را به صورت تهوع، نفخ، سنگینی سردل، بوی بد دهان، استفراغ خونی و دفع مدفوع سیاه خود را نشان دهد.

وی در ادامه افزود: زخم‌های عارضه‌دار ممكن است با درمان طبی جواب دهند و در مواردی نیاز به درمان با كمك اندوسكوپی داشته باشند و در مواردی هم نیاز به جراحی به وجود می‌آید. اگر در فرد باكتری هلیكوباكتر علت ایجاد زخم باشد تشخیص و ریشه‌كنی باكتری در بهبود زخم نقش مهمی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: در رابطه با زخم‌هایی كه به دلیل مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی ایجاد می‌شوند حد مصرف این داروها مهم است و برای بهبود زخم در كنار درمان، مصرف قرص یا شربت‌های ضد اسید با داروهای مهاركننده گیرنده مانند رانیتیدین و یا داروهای مهاركننده مانند امپرازول اهمیت بسزایی دارد.

وی اضافه كرد: رژیم غذایی در این بیماری‌ها در بهبود زخم خیلی مهم نیست ولی توصیه می‌شود كه فرد از مصرف غذاهایی كه علائم را تشدید می‌كند پرهیز كند. همچنین مهمترین عامل تشدید كننده زخم كه مانع بهبودی آن می‌شود سیگار است.

دكترآگاه یادآور شد: شیوع زخم معده متغیر است و 15 تا 20 درصد بیمارانی كه آندوسكوپی می‌شوند به دلیل دردهای گوارشی مبتلا به زخم معده هستند.

شایان ذكر است: اگر كسی به باكتری هلیكوباكتر دچار شده باشد، 2 هفته آنتی‌بیوتیك باید مصرف كند و فردی كه داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مصرف می‌كند باید دارو را قطع كند. برای درمان زخم‌های معده بدون عارضه 8 تا 12 هفته وقت لازم است. در مورد درمان زخم‌های عارضه دار این مدت ممكن است افزایش یابد. از جمله در مورد بیمارانی كه به علت زخم دچار خونریزی شده‌اند ممكن است نیاز باشد دارو بین 6 ماه تا 2 سال ادامه یابد و فرد بهبودی كامل پیدا می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha