دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴
کد خبر: 176423

بنا بر بخشنامه سازمان توسعه تجارت، واردات دستگاه کشف یا سنجش تشعشعات نیاز به مجوز سازمان انرژی اتمی نخواهد داشت اما این در حالی است که واردات برخی دستگاه‌های تولید کننده انرژی مانند دستگاه سولاریوم به مدت دو سال است که در کشور ممنوع شده است.

سلامت نیوز:بنا بر بخشنامه سازمان توسعه تجارت، واردات دستگاه کشف یا سنجش تشعشعات نیاز به مجوز سازمان انرژی اتمی نخواهد داشت اما این در حالی است که واردات برخی دستگاه‌های تولید کننده انرژی مانند دستگاه سولاریوم به مدت دو سال است که در کشور ممنوع شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، امروز در برخی رسانه‌ها خبری مبنی براینکه سازمان انرژی اتمی طی نامه‌ای در بهمن‌ امسال در خصوص واردات دستگاه کشف یا سنجش تشعشعات آلفا، بتا، گاما، اشعه ایکس، تشعشعات کیهانی و سایر تشعشعات یونیزه به سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که با توجه به درخواست گمرک از شرکت‌های واردکننده دستگاه‌های سنجش پرتو مبنی بر ارائه مجوز از سوی سازمان انرژی اتمی و اینکه این کالاها در لیست تعرفه‌های تحت کنترل سازمان انرژی اتمی وجود ندارند، واردات این دستگاه‌ها نیز نیازی به اخذ مجوز از این سازمان ندارد.

بنا بر قوانین وارداتی کالاهای پرتوزا و متصاعدکننده تشعشعات یونیزه‌کننده نیاز به کسب مجوز از سازمان انرژی اتمی ایران دارد و در برخی موارد واردات دستگاه‌هایی مانند دستگاه‌های برنزه‌کننده پوست با نام‌های مختلف سولاریوم، حمام آفتابی، تخت یا کاناپه آفتابی و غیره که می‌توانند خطراتی برای افراد ایجاد کند بنا بر اعلام سازمان انرژی اتمی به طور کلی به کشور ممنوع است.

در این خصوص علی گورانی، رئیس اداره پرتوهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عنوان کرد: موضوع واردات دستگاه‌های سولاریوم به مدت دو سال است که در کشور ممنوع اعلام شده است زیرا کشور ما از نظر جغرافیایی در منطقه‌ای قرار گرفته است که پرتوگیری در آن بسیار زیاد و رواج سولاریوم می‌تواند موجب افزایش بیماری‌های پوستی و سرطان‌ها شود.

وی افزود: مراکزی که به ارائه خدمات با این دستگاه‌ها می‌پردازند به صورت غیر قانونی فعالیت دارند که باید برخورد لازم با آنها انجام شود.



   
   


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha