عضو آزمایشگاه کنترل غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به نقش فلزات سنگین بر سلامتی انسان گفت: رسوب این فلزات در بدن سبب اختلالات عصبی، سرطان و چاقی می‌شود.

سلامت نیوز:عضو آزمایشگاه کنترل غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به نقش فلزات سنگین بر سلامتی انسان گفت: رسوب این فلزات در بدن سبب اختلالات عصبی، سرطان و چاقی می‌شود.

ه گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مریم مظهری در رابطه با بررسی نقش فلزات سنگین بر سلامتی انسان اظهار داشت: فلزات سنگین اجزای طبیعی تشکیل دهنده پوسته زمین هستند ولی فعالیت‌های انسان سیکل ژئوشیمی و بیوشیمیایی این فلزات را به هم زده و باعث انتشار آن در محیط زیست می‌شوند.

وی افزود: وجود منابع آلاینده طبیعی و مصنوعی و عوامل موثر بر انتشار آلودگی مبنای تمام آلودگی‌های زیست محیطی به این نوع فلزات است همچنین آلودگی به فلزات سنگین یکی از مشکلات زیست محیطی به شمار می‌رود.

عضو آزمایشگاه کنترل غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: امروزه آلودگی خاک و آب با فلزات سنگین در اثر فعالیت‌های بشری به عنوان یکی از مهمترین تنش‌های محیطی برای گیاهان محسوب می‌شوند.به این طریق که این فلزات می‌توانند توسط گیاه جذب و وارد زنجیره غذایی انسان شوند.

مظهری بیان کرد: در بحث حفاظت محیط زیست بهداشت و سلامت انسان‌ها فلزاتی مانند سرب، جیوه، مس، کادمیوم، نیکل و کروم جزء گروه فلزات سنگین بوده که این عناصر وبسیاری از ترکیبات آنها به لحاظ اثرات سوء و زیان‌بارشان بر سلامت انسان و محیط زیست از سموم پرخطر پیرامون ما محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: یکی از اساسی‌ترین مسئله‌ها در ارتباط با فلزات سنگین عدم متابولیزه شدن در بدن است. در واقع فلزات سنگین پس از ورود به بدن دیگر از بدن دفع نشده بلکه در بافت‌هایی همچون چربی، عضلات،‌استخوان‌ها و مفاصل رسوب کرده و انباشته می‌شوند.

عضو آزمایشگاه کنترل غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطر نشان کرد: رسوب فلزات سنگین در بدن بیماری‌ها و عوارض متعددی همچون اختلالات عصبی شامل پارکینسون، آلزایمر، افسردگی، اسکیزوفرنی و انواع سرطان‌ها، فقر مواد غذایی، بر هم خوردن تعادل هورمون‌ها، چاقی و سقط جنین را به همراه دارد و گاهی نیز در موارد حاد سبب مرگ انسان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha