موضوع درگیری بین ماموران شهرداری و دست‌فروشان مسئله‌ی جدیدی نیست. بارها و بارها شاهد انتشار تصاویر و فیلم‌های این‌گونه درگیری‌ها در سطح شهر بوده‌ایم. گاهی به ضرب و شتم دست‌فروشان و حتی کسبه توسط ماموران یا تخریب اموال آن‌ها منتهی شده و یا دست‌فروشان اقدام به کتک‌کاری با ماموران کرده‌اند. این‌گونه حوادث هم از نگاه انجام‌ وظیفه و هم از نگاه اجتماعی قابل ‌بحث است.

سلامت نیوز: موضوع درگیری بین ماموران شهرداری و دست‌فروشان مسئله‌ی جدیدی نیست. بارها و بارها شاهد انتشار تصاویر و فیلم‌های این‌گونه درگیری‌ها در سطح شهر بوده‌ایم. گاهی به ضرب و شتم دست‌فروشان و حتی کسبه توسط ماموران یا تخریب اموال آن‌ها منتهی شده و یا دست‌فروشان اقدام به کتک‌کاری با ماموران کرده‌اند. این‌گونه حوادث هم از نگاه انجام‌ وظیفه و هم از نگاه اجتماعی قابل ‌بحث است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سایه در ادامه می نویسد: دست‌فروش برای تأمین نیاز خانواده به خیابان می‌آید و با سد معبر ضمن بر هم زدن ترافیک شهری اقدام به دست‌فروشی می‌کند. البته در این میان کسبه بازار هم متضرر می‌شوند زیرا مجبورند هزینه‌های آب، برق، گاز، تلفن، مالیات و اجاره را پرداخت کنند ولی دست‌فروشان بدون پرداخت این مبالغ و قیمتی ارزان‌تر جنس می‌فروشند. بُعد دیگر این مسئله‌ی، ماموران شهرداری هستند که موظف‌اند ضمن برخورد قانونی با عاملین سد معبر از فعالیت‌ها آن‌ها در سطح شهر جلوگیری کنند. تقابل این دو موضوع متاسفانه بارها باعث ایجاد درگیری شده است. درگیری‌هایی که حتی شهروندان را نسبت به دست‌فروشان دلسوزتر کرده است زیرا آن‌ها معتقدند به‌جای برخورد فیزیکی با یک دست‌فروش باید شرایط را فراهم کرد تا در وضعیت فعلی اقتصاد کشور آن‌ها بتوانند برای خانواده خود کسب درآمد کنند. تنها یك هفته بعد از خبر درگیری ماموران شهرداری در كارواشی در منطقه‌ی ٢، كه استعفای شهردار منطقه را به دنبال داشت، نگذشته بود که حمله برخورد ماموران شهرداری با دستفروش‌ها در همین منطقه خبرساز شد. خشونت علیه کارگران و دستفروشان توسط اشخاصی که شهرداری آن‌ها را پیمانکار می‌نامد، اتفاق کم سابقه‌ای نیست. این برخوردهای فیزیکی گاه در حد خسارت مالی باقی می‌ماند و گاه منجر به اتفاقاتی می‌شود که در روزهای گذشته شهرداری را پرحاشیه کرده است.سال گذشته قتل یک کارگر توسط پیمانکاران شهرداری، یک اتفاق تلخ بود که نشان می‌داد این اعمال خشونت و عدم نظارت بر کار پیمانکاران چقدر می‌تواند عواقب داشته باشد. مرداد ماه ٩٣، یک کارگر برای بردن نخاله‌های ساختمانی دوستش به تهرانپارس رفت. پیمانکاران شهرداری خودروی وی را حوالی اتوبان باقری نبش خیابان ۱۹۶ غربی متوقف کردند. با او درگیر شدند و درنهایت، ضربه «پنجه‌بکس» یکی از کارگران به سر مرد اصابت کرد و او به کما رفت و پس از چند روز فوت کرد.

البته «علیرضا جاوید»، شهردار منطقه چهار با تاکید بر اینکه «افراد مهاجم، کارگران پیمانکار بازیافت بوده‌اند و هیچ رابطه استخدامی‌ با شهرداری نداشته‌اند» گفت: «پیمانکار مسئولیت ماجرا را پذیرفته و پرونده در مراجع قضایی و انتظامی در دست بررسی است.» شهرام گیل‌آبادی، سخنگوی شهرداری تهران‌ در این رابطه گفت: این کارگرها، نیروهای شرکت خصوصی بوده‌اند و این اتفاق در یک‌نزاع خیابانی رخ داده. موضع ما روشن است. شهرداری بر پیمانکاران نظارت کامل دارد و برخورد جدی می‌کنیم. شهرداری تهران در مورد اتفاقاتی که توسط پیمانکاران، پیش می‌آید هیچ اغماضی نمی‌کند و موضع ما خدمت‌رسانی است. این اتفاق تلخ که توسط پیمانکاران شهرداری رقم خورد، واکنش‌های بسیاری داشت. نماینده شهر تهران در واکنش به این ماجرا گفت: متاسفانه این اقدام از سوی عوامل اجرایی شهرداری صورت گرفت که نشان‌دهنده ضعف مدیریت و ضعف نظارت است که به طور حتم باید با این‌گونه اقدامات برخورد قاطعی صورت گیرد. اوایل امسال هم برخورد مشابهی با پسر همان کارگر کشته شده توسط پیمانکاران شهرداری صورت گرفت. ابوالفضل چراغی فرزند کارگری که ۲۳مردادماه سال گذشته بر اثر ضرب و شتم ماموران پیمانکاری شهرداری تهران کشته شده بود، در هنگام دستفروشی میوه در نزدیکی محل زندگی‌شان مورد برخورد ماموران پیمانی سد معبر شهرداری تهران قرار گرفت اما با دخالت کسبه و اهالی محل ماموران از صحنه درگیری گریختند گذشت زمان موجب فراموش شدن این گونه برخوردهای نامناسب و خشونت آمیز شده بود که طرح ساماندهی دستفروشان، باز هم ماجراهای مشابهی رقم زد. عده‌ای که شهرداری مدعی است پیمانکار هستند، با چوب و چماق و البته استفاده از الفاظ رکیک به دستفروشان حمله می‌کنند و دستفروش‌ها هم برای نجات جان‌شان، بساط‌شان را جمع می‌کنند و از مهلکه می‌گریزند. در معروف‌ترین اتفاق این‌چنینی، انتشار گسترده عکس چرخ واژگون شده لبوفروشی در تهران، باعث شد که قالیباف بلافاصله نسبت به این موضوع واکنش نشان بدهد و موضعی خلاف آن‌چه سال گذشته در مورد قتل کارگر داشت، داشته باشد. شهردار تهران بلافاصله پس از رویت تصویر ادعا شده در شبكه‌های اجتماعی درباره‌ی برخورد نیروهای شهرداری با یك لبوفروش و تخریب بساط وی، به سازمان بازرسی شهرداری تهران دستور رسیدگی و بررسی را صادر و تاكید كرد كه در صورت صحت موضوع با عوامل اجرایی برخورد خواهد شد.


درگیری افرادی که شهرداری آن‌ها را پیمانکار می‌نامد به دستفروش‌ها ختم نشد. اواسط بهمن ماه همین امسال، فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد چندنفر از ماموران شهرداری به طور شبانه به یک کارواش در سعادت‌آباد حمله کردند و اموال و دارایی‌های را نیز تخریب و به گفته کارگران به سرقت برده‌اند. به گفته کارگران این کارواش، تعداد زیادی از ماموران شهرداری ساعت ١:٣٠ بامداد برای پلمب به این مکان تجاری حمله می‌کنند و وقتی کارگران از آن‌ها حکم قضایی و قانونی می‌خواهند با چوب، چماق، چاقو، باتوم برقی و گاز اشک‌آور جواب آن‌ها را داده که منجر به مجروح و زخمی‌شدن کارگران این کارواش می‌شود البته قالیباف در واکنش به این اتفاق اعتراف کرد که ماموران شهرداری نباید درگیر می شدند. این بحث در شورای شهر هم مطرح شد و اعضا نظرات خود را در این رابطه بیان کردند. چند روز بعد و در پی حمله ماموران شهرداری به کارواش سعادت آباد؛ شهردار منطقه ۲ استعفا داد. اما این پایان سال غم‌انگیز زندگی دردناک دستفروشان کنار ماموران شهرداری نیست و نخواهد بود. در آخرین شاهکار هم ٢٦بهمن ماموران شهرداری به چند دستفروش روبه‌روی متروی شادمان حمله کردند و بساط‌شان را ریختند و آن‌ها را کتک زدند که مردم با دیدن چنین صحنه‌ای به کمک دستفروشان آمدند و ماموران شهرداری را مضروب کردند. شاهدان عینی این ماجرا می‌گویند که اگر مردم به داد دستفروش‌ها نرسیده بودند، ماموران شهرداری آن‌ها را کشته بودند. ای‌کاش پیش از این که خشونت و برخوردهای قهری از طرف ماموران شهرداری و یا پیمانکاران وابسته منجر به ایجاد فجایع جدیدتری شود، برای کنترل و قانونی کردن فعالیت‌های آن‌ها اقدامی صورت بگیرد تا هر کسی به اسم پیمانکار و مامور چماق و باتوم و پنجه بکس دست نگیرد و به جان مردم نیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha