وقتی قانون رفع برخی از موانع تولید و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در سال گذشته برای اجرا ابلاغ شد، تصور می‌شد كه اجرای این قانون پایانی باشد بر موازی‌های كاری سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و وزارت بهداشت. با این وجود گذشت زمان نشان داد كه به نظر می‌رسد وزارت بهداشت چندان تمایلی به اجرای این قانون ندارد.

در بخشی از قانون رفع برخی از موانع تولید و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی به این موضوع اشاره شد كه نظارت بر استاندارد كلیه كالاها غیر از دارو باید بر عهده سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران باشد. با این وجود وزارت بهداشت طی چند ماه گذشته عملا حاضر به اجرای این قانون نشده است.

فریدون بلغاری - مشاور رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران - در این زمینه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: "موازی‌ كاری‌های میان سازمان استاندارد و وزارت بهداشت از بین نرفته كه علت اصلی این وضعیت عمل نكردن وزارت بهداشت به قانون رفع برخی از موانع تولید و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی است."

البته مسوولان وزارت بهداشت همواره با این استدلال كه موازی ‌كاری‌های میان وزارت بهداشت با سازمان استاندارد تنها به مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی و چند حوزه دیگر از این دست محدود می‌شود، به دخالت‌های خود در وظایف سازمان استاندارد ادامه داده‌اند.

* * موازی‌كاری به ضرر تولیدكنندگان

از سوی دیگر موازی ‌كاری‌های میان وزارت بهداشت و سازمان استاندارد مشكلات زیادی را نیز برای تولیدكنندگان ایجاد كرده است؛ به طوری كه تولیدكنندگان مجبورند برای نظارت بر محصولات تولیدی خود همواره با دو نهاد دولتی تماس داشته باشند كه همین امر بر پراكنده‌كاری‌ها و بروكراسی می‌افزاید.

نكته جالب اینجاست كه به طور طبیعی وقتی دو نهاد بر یك موضوع نظارت می‌كنند، باید اوضاع بهبود یابد، چرا كه باوجود موازی‌كاری، میزان نظارت‌ها افزایش می‌یاید. با این وجود هم‌اكنون شاهد این وضعیت هستیم كه هر از چند گاهی محصولات غذایی غیراستاندارد در بازار داخلی كشف می‌شوند كه همین امر استدلال‌های وزارت بهداشت را مبنی بر بهتر بودن ادامه چنین موازی‌ كاری‌هایی رد می‌كند.

اتفاقا به نظر می‌رسد چنین موازی‌كاری‌هایی حتی باعث می‌شود كه زمینه برای عرضه هرچه بیشتر كالاهای غیراستاندارد در بازار داخلی فراهم شود.

* * حرف آخر با وزارت بهداشت

از سوی دیگر به نظر می‌رسد در مورد مسائل اخیر مربوط به برنج‌های وارداتی و سوسیس و كالباس‌های داخلی غیراستاندارد، بیشتر وزارت بهداشت به عنوان مرجع شناخته می‌شود تا سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران.

حتی وزیر جدید بازرگانی در اظهاراتی عجیب عنوان كرد كه وزارت بهداشت حرف آخر را در مورد سلامت برنج‌های وارداتی می‌زند.

* * استقلال تنها راه نجات سازمان استاندارد

این اظهارات در حالیست كه طبق قانون رفع برخی از موانع تولید و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی، نظارت بر استاندارد كلیه كالاها غیر از دارو به عهده سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است.

باید به یاد داشته باشیم كه طی چند سال اخیر سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بسیار فعال‌تر از وزارت بهداشت در زمینه برخورد با كالاهای غیراستاندارد در بازار عمل كرده و با اجرای طرح‌های مختلفی سعی كرده به وظایف خود عمل كند. هر گاه نام كالای غیراستانداری در اخبار و گزارش‌ها مشاهده می‌شود معمولا آن اسم از سوی سازمان استاندارد اعلام شده نه وزارت بهداشت.

البته با توجه به این‌كه از نظر ساختار دولتی سازمان استاندارد و وزارت بهداشت به هیچ‌وجه قابل قیاس با یكدیگر نیستند، معمولا در رقابت بین این دو نهاد این وزارت بهداشت است كه می‌تواند نظر خود را پیش ببرد. شاید وجود چنین شرایطی است كه باعث شده بسیاری از كارشناسان پیشنهاد دهند سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به عنوان یكی از زیرمجموعه‌های وزارت صنایع و معان از این وزارتخانه منفك شده و به طور مستقل به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

هم‌اكنون سازمان استاندارد در بسیاری از كشورهای جهان به صورت غیرانتفاعی و غیردولتی اداره می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha