فضای مجازی این روزها فیلم های متفاوتی از آزار و خشونت حیوانات را مخابره می کند. یک روز در گلستان فردی سگی را به شدت مورد آزار قرار داده و فیلم آن را در دنیای مجاز پخش می کند و روزی نیز یک شکارچی در بوشهر طی یک پیام تصویری به مدیرکل محیط زیست این استان می گوید که تاکنون 98 حیوان چهارپا را در بوشهر شکار کرده است و دست کسی به او نمی رسد.

سلامت نیوز: فضای مجازی این روزها فیلم های متفاوتی از آزار و خشونت حیوانات را مخابره می کند. یک روز در گلستان فردی سگی را به شدت مورد آزار قرار داده و فیلم آن را در دنیای مجاز پخش می کند و روزی نیز یک شکارچی در بوشهر طی یک پیام تصویری به مدیرکل محیط زیست این استان می گوید که تاکنون 98 حیوان چهارپا را در بوشهر شکار کرده است و دست کسی به او نمی رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان حیوان‌آزاری یکی از انواع بداخلاقی های اجتماعی و یک جرم قضائی شناخته می شود اما در ایران تاکنون حیوان آزاری جرم تلقی نشده و قانون مدونی در این خصوص نداریم.

این در شرایطی است که جامعه شناسان حیوان آزاری را یکی از دلایل مشکلات روانی در افراد دانسته و معتقدند انسان مدرنی که از آزار رساندن به حیوانات لذت می برد، سلامت روانی نداشته و حتی می تواند به انسان های دیگر نیز صدمه بزند.

برخورد قاطع با حیوان آزاری

طی دو روز گذشته صحنه های حیوان آزاری منتشر شده در دنیای مجاز موجب تاثر بسیاری از کاربران این فضا شد. کاربرانی که معتقد بودند باید با انتشار چنین فیلم هایی و عوامل آن به شدت برخورد کرد تا درس عبرتی برای افراد دیگر باشد. موضوعی که مورد تایید مقامات نظامی کشور نیز بود و همان روز دستور دستگیری عوامل این حیوان آزاری داده شد تا در کمتر از 24 ساعت فرد متخلف دستگیر شده، و همچنین سگی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود تحت تیمار قرار گیرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، سرهنگ حمیدرضا خیلدار در همین رابطه با اشاره به برخورد قاطع صورت گرفته در استان گلستان گفت: جرایم متخلفینی که اقدام به انتشار فیلم می‌کنند چندین برابر تخلفات افرادی است که در خفا تخلف می کنند چون با انتشار فیلم در فضای مجازی متخلفین دیگر را نسبت به تخلف جری می‌کنند و این اقدام آنها به نوعی دهن کجی به قانون محسوب می‌شود.

برخورد صریحی که نشان دهنده این مهم بود که سازمان حفاظت محیط زیست این توانایی را دارد متخلفان را سریعا شناسایی کرده و برخورد قاطعی با آنها داشته باشد تا درس عبرتی برای دیگران شود.

حیوان آزارها ثبات شخصیتی ندارند

بررسی و مطالعات علمی نشان می دهد افرادی که از آزار حیوانات لذت می برند دچار اختلالات شخصیتی بوده و باید تحت درمان قرار گیرند.

محمد جمشیدی، روانشناس در همین خصوص به نوآوران گفت: گاهی انسان ها برای حفظ بقا و تهیه خوراک حیوانات را کشته تا از گوشت آنها بهره ببرند اما اینکه امروزه انسان ها برای تفریح و لذت حیوانات را مورد آزار و اذیت قرار می دهد نشان دهنده روان ناسالم این افراد است.

او با اشاره به اینکه علم روانشناسی شکار را جزو تفریحات انسان های سالم دسته بندی نمی کند، اشاره کرد: افرادی که دارای عدم ثبات شخصیتی بوده و مشکلات رفتاری دارند از شکار و یا آزار حیوانات لذت می برند و باید مورد روانکاوی قرار گیرند.

این کارشناس تاکید کرد: ممکن است این افراد از لحاظ ظاهری شخصیتی متعادل داشته باشند اما حیوان آزاری دلیلی بر بیماری آنها است.

جمشیدی با اشاره به آنکه نوع تربیت فرزندان تاثیر بسزایی بر شخصیت آن ها دارد، گفت: کودکانی که در محیطی خشن و فارغ از احساس بزرگ می شوند در بزرگسالی بیش از دیگران تمایل به شکار و روحیات حیوان آزاری دارند تا بدین وسیله خشم فروخورده خود را خالی کنند.

ساماندهی وضعیت حیوانات بی سرپرست

طرفداران حقوق حیوانات معتقدند خلا قانونی موجود در خصوص حفظ حقوق حیوانات بی سرپرست و رها در طبیعت موجب بروز چنین رفتارهایی در سطح کشور می شود. در همین خصوص معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور، سعید متصدی با اشاره به اینکه چالش اصلی در حیات وحش کشور، حیوانات بی سرپرست یا ولگرد هستند که از سوی هیچ قانونی مورد حمایت قرار نمی‌گیرند، گفت: به دلیل حساسیت‌ها و مطالبه عمومی سازمان حفاظت محیط زیست به رغم عدم مسئولیت قانونی در خصوص حیوانات بی سرپرست یا ولگرد، ماده واحده‌ای را به منظور سامان دادن وضعیت این حیوانات و جلوگیری از آزار و اذیت آن‌ها، تدوین و به هیات دولت ارائه کرده است.

حال باید دید این ماده واحده چه زمانی آماده و تا چه حد می تواند مشکلات موجود در کشوردراین زمینه را مرتفع کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha