سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 176487

یک جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان گفت: بیماران مبتلا به تخمدان پلی کیستیک در معرض ابتلا به عوارض طولانی‌مدت آن مانند دیابت، سرطان رحم و فراموشی هستند.

سلامت نیوز:یک جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان گفت: بیماران مبتلا به تخمدان پلی کیستیک در معرض ابتلا به عوارض طولانی‌مدت آن مانند دیابت، سرطان رحم و فراموشی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مرضیه فریمانی اظهار کرد: سندروم تخمدان پلی کیستیک که در میان عوام با عنوان تنبلی تخمدان شناخته شده از سنین باروری تا یائسگی زنان را تهدید می‌کند و علت خاصی برای آن تعریف نشده است.

وی تصریح کرد: تخمدان پلی کیستیک بیشتر در افرادی دیده شده که بدن آنها مقاومت به انسولین دارد و اغلب چاق هستند. البته تمایل ژنتیکی نیز در این زمینه مطرح است. این بیماری در سنین جوانی نشانه‌هایی را از خود بروز داده و مشکلاتی نظیر قاعدگی‌های نامنظم، خونریزی‌های نامنظم، افزایش موهای زائد و عدم قاعدگی را برای فرد بوجود می‌آورد.

این متخصص بیماری‌های زنان و ناباروری با بیان اینکه این بیماری معمولا با عدم تخمک‌گذاری همراه است که نتیجه آن ناباروری و تاخیر در بارداری است، گفت: مهم‌ترین راه تشخیص این بیماری پس از مراجعه به پزشک، گرفتن شرح حال بیمار، معاینه و انجام سونوگرافی است.

وی با تاکید بر اینکه تخمدان پلی کیستیک نیاز به کنترل دائمی و بهبود سبک زندگی دارد، تصریح کرد: متاسفانه برخی بیماران به محض بارداری و بچه‌دار شدن دیگر توجهی به درمان و بیماری خود نمی‌کنند در صورتی‌که باید مراقب خود باشند تا دچار عوارض طولانی مدت این بیماری نشوند. تخمدان پلی کیستیک به علت ایجاد تغییراتی در چربی‌های خون، در سنین بالا افراد را دچار حملات و بیماری‌های قلبی می‌کند.

وی افزود: این بیماری موجب افزایش مخاط رحم شده و خطر ابتلا به سرطان رحم را نیز افزایش می‌دهد. همچنین ریسک قطع تنفس در هنگام خواب، کمبود اکسیژن مغز و فراموشی از عوارض طولانی‌مدت عدم درمان و کنترل این بیماری است. برای کنترل این بیماری انواع مختلف داروهای ضدبارداری، در مواردی از متفورمین و قرص‌های تحریک تخمک‌گذاری تجویز می‌شود.

فریمانی توصیه کرد: خانم‌های مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک باید خطرات و عوارض طولانی‌مدت این بیماری را مدنظر داشته باشند و نسبت به کنترل و درمان این بیماری اقدام کنند. این افراد اگر چاق هستند باید تلاش کنند تا وزن خود را به وزن مطلوب برسانند. همچنین با بارداری و فرزندآوری، کنترل و درمان بیماری خود را به دست فراموشی نسپارند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha