رییس سازمان نظام پرستاری خوزستان گفت: به دو علت تامین مالی نشدن مردان در شغل پرستاری و نگاه نادرست جامعه به پرستاران مرد، در حال حاضر در سیستم پرستاری كشور با كمبود پرستار مرد مواجه هستیم.

شعله گله‌دار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: فارغ‌التحصیلان مرد در رشته پرستاری به دلیل تامین نشدن از نظر مالی، به مشاغل غیرمرتبط مانند كار در شركت‌های بیمه روی می‌آورند.

وی تصریح كرد: بسیاری از پرستاران مرد ترجیح می‌دهند در شركت‌های بیمه و یا شركت‌های تبلیغاتی دارو و محصولات بهداشتی مشغول شوند، زیرا پرستاران مرد كه نان‌آور خانواده هستند، به صورت شبانه روز و با سختی فراوان و در شرایط سخت كار می‌كنند ولی از نظر مالی تامین نمی‌شوند.

گله‌دار افزود: همچنین جامعه به شغل پرستاری به عنوان یك شغل زنانه نگاه می‌كند و بسیاری از پسرهایی كه در رشته پرستاری قبول می‌شوند، یا برای تحصیل در این رشته ثبت نام نمی‌كنند و یا خیلی زود انصراف می‌دهند.

وی خاطرنشان كرد: این نوع نگاه نادرست جامعه به پرستاران مرد موجب كاهش گرایش مردان به تحصیل و كار در این رشته شده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری خوزستان اضافه كرد: در گذشته پذیرش دختر و پسر در رشته پرستاری سهمیه‌بندی بود، به این صورت كه 50 درصد ورودی‌های رشته پرستاری را پسرها و 50 درصد را دخترها تشكیل می‌دادند ولی با حذف سهمیه پذیرش، میزان ورودی دخترها در رشته پرستاری به شدت افزایش و میزان پسرها كاهش یافت.

وی بیان كرد: در حال حاضر در بخش مردان بیمارستان‌ها پرستاران زن مشغول به كار هستند و این موضوع، مطلوب سازمان نظام پرستاری نیست و شرایط ایده‌آل شرایطی است كه در بخش مردان، پرستار مرد و در بخش زنان نیز پرستار زن مشغول به كار شود.

گله‌دار گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم به دلیل كمبود پرستار مرد، كار نكنیم و مجبور هستیم در بخش مردان از پرستار زن استفاده كنیم.

وی ادامه داد: نیاز است كه در بخش مردان از پرستار مرد استفاده شود و نیمی از سیستم پرستاری را مردان تشكیل دهند، ولی با وجود شرایط نامناسب فعلی این كار امكان پذیر نیست.

رئیس سازمان نظام پرستاری خوزستان اضافه كرد: برابری تعداد پرستاران مرد و زن در سیستم پرستاری كشور با رسیدگی بیشتر به وضعیت پرستاران، سامان‌دهی وضعیت استخدام‌ها و اصلاح نگاه جامعه به پرستاران مرد تامین خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha