معاون وزیر بهداشت در حالی روز گذشته اعلام كرد كه هیچ فردی در كشور مجوز انرژی درمانی ندارد كه در سال‌های اخیر با تبلیغات گسترده‌ای كه در این زمینه انجام شده است شاهد افزایش گرایش شهروندان به مقوله انرژی درمانی هستیم، كه در بسیاری از موارد به كلاهبرداری و سوء استفاده‌های مختلف منجر می‌شود.

ممنوعیت انرژی درمانی در کشور

سلامت نیوز: معاون وزیر بهداشت در حالی روز گذشته اعلام كرد كه هیچ فردی در كشور مجوز انرژی درمانی ندارد كه در سال‌های اخیر با تبلیغات گسترده‌ای كه در این زمینه انجام شده است شاهد افزایش گرایش شهروندان به مقوله انرژی درمانی هستیم، كه در بسیاری از موارد به كلاهبرداری و سوء استفاده‌های مختلف منجر می‌شود.
 

 به گزارش سلامت نیوز ، روزنامه آرمان نوشت: در قرن‌های 20 و 21 صفحه تازه‌ای در زندگی بشر رقم خورد و با پیشرفت‌هایی كه در تكنولوژی و دانش صورت گرفت امكان درمان و كنترل بسیاری از بیماری‌های واگیردار كه تا قبل از آن هر ساله موجب مرگ تعداد زیادی از افراد می‌شد به وجود آمد. در همین قرنی كه پیشرفت‌های تكنولوژی زندگی بشر را احاطه كرده است، مرگ و میر بر اثر بیماری‌های غیرواگیری مانند بیماری‌های قلبی افزایش یافت و در عین حال بیماری‌هایی با منبع ناشناخته و كمتر شناخته شده در این قرن سربرآوردند كه پیشرفت‌های بشر در مقابله با آنها كم می‌آورد و همین باعث شد راه برای درمان‌هایی كه ماهیتی متفاوت داشتند باز شود. انرژی درمانی یكی از آن مقوله‌هایی بود كه در این قرن بیش از هر زمان دیگری مورد اقبال قرار گرفت و این در حالی است كه تاثیرگذار بودن این نوع از درمان هیچ‌گاه به اثبات نرسیده است. اطلاعات كم و ناموثقی كه درباره این روش درمانی وجود دارد باعث شده است راه برای استفاده افراد سودجو از آن باز شود.

انرژی درمانگری اثری ندارد

ریكی یا انرژی درمانی روشی است كه نخستین بار توسط یك شخص ژاپنی به نام میكائو اوسویی در ابتدای قرن بیستم پایه‌گذاری شده است. تكنیك‌هایی كه در انرژی‌درمانی از آنها استفاده می‌شود به‌طور عمده شامل تمركز كردن، شفاف‌سازی، پرتوافكنی، از بین بردن انرژی‌های مضر، برانگیختن و جمع‌آوری و همسوكردن تشعشعات بدن هستند. این روش در اواخر سال 1930 وارد آمریكا شد، با این وجود موثر بودن آن هیچ‌گاه مورد تأیید قرار نگرفت. وسیع ترین و جامع ترین تحقیق درباره ریكی و اثرات آن در درمان بیماری‌ها توسط دكتر ادزارد ارنست و همكارانش در دانشگاه اكستر انجام شد. پس از آمارگیری و تحقیقاتی كه نتیجه آن در ژانویه سال 2008 منتشر شد، اعلام كردند كه شواهد و مدارك موجود برای اثبات موثر بودن ریكی در درمان بیماری‌ها كافی نیست.

هیچ‌كسی مجوز انرژی درمانی ندارد

روز گذشته، معاون طب سنتی وزیر بهداشت از تدوین استاندارد خدمات طب سنتی و تدوین كتاب اول طب سنتی و تندرستی خبر داد و از سوءاستفاده مدعیان طب سنتی از باورهای دینی مردم انتقاد كرد. محمود خدادوست افزود: «استانداردهای خدمات طب سنتی و سوزنی تدوین و در آنها مشخص شده چه كسی حق ارائه این خدمات را دارد و در چه محدوده‌ای مجاز به فعالیت است.» به گزارش ایرنا، او تأكید كرد: «اكنون حدود 100 تا 200 نفر در كشور مجوز فعالیت در حوزه طب سنتی دارند، كمتر از 100 نفر مجوز فعالیت در حوزه كایروپراتیك دارند و حدود پنج نفر نیز مجوزناتروپتی (درمان طبیعی) گرفته‌اند و هیچ فردی در كشور مجوز فعالیت همیوپاتی، انرژی‌درمانی و ماساژدرمانی ندارد.» این نخستین باری نبود كه معاون طب سنتی وزیر بهداشت و درمان درباره مساله انرژی درمانی هشدار می‌داد، مهر ماه امسال هم خدادوست در یك توضیح مفصل تر درباره انرژی درمانی گفت: رشته‌ انرژی درمانی كه از جمله شاخه‌های طب مكمل است در ایران مجوز ندارد. او درباره خدمات غیرمجاز برخی افراد در حوزه انرژی درمانی بیان كرد: طبق گفته‌ سازمان جهانی بهداشت بسیاری از رشته‌های طب مكمل به اندازه كافی تاییدیه تاثیرگذاری ندارند، بنابراین باید اطلاع رسانی به گیرنده‌های خدمت را مورد توجه قرار دهیم. خدادوست افزود: در رشته‌ انرژی درمانی هیچ مجوزی داده نشده است. با وجود مراكز غیر معتبر ارائه‌دهنده خدمات طب مكمل قطعا افراد آسیب دیده‌‌ای هستند كه فریب تبلیغات اغواگرانه را خورده‌اند اما آمار مشخصی از تعداد آنها در دست نداریم.

كلاهبرداری‌های كلان انرژی درمانگرها

چند سالی است كه هر از چند گاهی افكارعمومی جامعه ما با شنیدن اخباری در باب سوء استفاده از انرژی درمانی شوكه می‌شود. پرونده‌های سیاهی كه از كلاهبرداری از تعداد زیادی از افراد در لباس انرژی‌درمانی حكایت دارند. در هاله ابهام قرار داشتن روش انرژی درمانی راه را برای استفاده افراد سودجو از آن باز كرده است. عمده‌ترین استفاده‌هایی كه از این روش می‌شود را به دو دسته آزار و اذیت‌ها و سوءاستفاده‌های مالی می‌توان دسته‌بندی كرد. آمار دقیقی درباره گردش مالی انرژی درمانگرها در كشور وجود ندارد، اما تنها در یك مورد آن، یكی از برنامه‌های شبكه ماهواره‌ای فارسی زبان حدود یك میلیارد تومان از برخی از مردم كلاهبرداری كرد. انرژی درمانگرها در كشور ما با برگزاری كلاس‌ها و همایش‌های مختلف مردم را جذب می‌كنند و از این طریق راه را برای سوء استفاده‌های بعدی باز می‌كنند. اما سوء استفاده از انرژی درمانی تنها به این سطح محدود نمانده است، بعضی از این افراد سودجو از این فن برای تعرض به زنان و دختران جوان استفاده می‌كنند و تنها در یكی از پرونده‌های این ماجرا یك انرژی درمانگر 20 زن جوان را مورد آزار و اذیت قرار داد. صدمات مختلفی كه انرژی درمانی به مردم می‌زند بسیار بیشتر از چیزی هستند كه در تصور ما می‌آیند زیرا هر ساله طرفداران این روش چندین برابر می‌شوند و در عین حال استفاده‌كنندگان از این فن هزار و یك راه برای سوء استفاده از مردم ابداع كرده‌اند كه خود انرژی درمانی تنها بخش كوچكی از آن می‌شود. همه‌چیز از یك ثبت نام آغاز می‌شود اما این دالان تو در توی تاریك عاقبتش به ناكجاآبادی می‌رسد كه گاهی زندگی یك انسان را به تباهی می‌كشاند.

انرژی درمانگری اثری در بهبود بیماری ندارد

«اینكه گفته شود انرژی درمانی در درمان بیماری‌ها اثر دارد چیز بی ربطی است، انرژی درمانی باعث درمان بیماری‌ها نمی‌شود.» این گفته صریح و بی پرده رئیس انجمن متخصصان داخلی به «آرمان» است. ایرج خسرونیا جمله آغازینش را این‌چنین تكمیل می‌كند: «در مناظره‌ها و مصاحبه‌هایی كه با انرژی درمانگرها داشته‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم كه انرژی درمانی برای افرادی كه مشكل جسمی ندارند و مشكلاتشان روحی است ممكن است كمك بكند ولی در درمان بیماری‌های جسمی انرژی درمانی به هیچ عنوان تأثیری در درمان ندارد.» به گفته او هیچ شواهد مستند و موثقی مبنی بر درمان بر اثر انرژی درمانی وجود ندارد. خسرونیا به دخالت وزارت بهداشت و درمان و دادگستری در برخورد با انرژی درمانگرها اشاره می‌كند و می‌گوید: «زیاد بودن تعداد انرژی درمانگرها و فعالیت ناشناخته و زیرزمینی بسیاری از آنها باعث شده است اطلاعات دقیقی درباره‌شان وجود نداشته باشد و همین موضوع برخورد با این افراد را سخت می‌كند.» نكته پایانی رئیس انجمن پزشكان داخلی خطاب به كسانی است كه از آنها به این وسیله سوءاستفاده شده است: «لازم است مردم از این افراد شكایت كنند تا دادگستری و وزارت بهداشت با شناسایی آنها از فعالیت‌شان جلوگیری كنند. »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha