قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به جلسه روز گذشته شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، برخی مصوبات این جلسه را در زمینه آب، هوا، سموم کشاورزی، نان و... تشریح کرد.

سلامت نیوز:قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به جلسه روز گذشته شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، برخی مصوبات این جلسه را در زمینه آب، هوا، سموم کشاورزی، نان و... تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر ایرج حریرچی به جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که با حضور رییس جمهور برگزار شد، اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه در جلسه پیشین شورا درباره نظارت بر واردات و توزیع سموم کشاورزی که در کاهش بار بیماری‌ها بسیار موثر است، مصوباتی داشتیم، در این جلسه مشخص شد که با اقدام وزارت جهاد کشاورزی، 50 درصد مراکز توزیع سموم کشاورزی تحت نظارت قرار گرفته و قرار شد تا 50 درصد دیگر نیز حداکثر تا یکسال دیگر تحت نظارت قرار گیرند.

وی با بیان اینکه سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر نیز در این جلسه مصوب شد، افزود: یکی از مصوبات در این زمینه درباره اعمال استانداردهای اجباری برای کاهش میزان نمک در نانوایی‌ها تا سقف یک درصد بود. یعنی میزان نمک در پخت نان باید کاهش یابد. همچنین بحث غنی سازی آرد با آهن و اسیدفولیک برای به حداقل رساندن بیماری‌های ناشی از آن مصوب شد.

حریرچی همچنین گفت: در این جلسه وزارت جهاد کشاورزی موظف شد که سقف واردات روغن پالم را تا سقف 30 درصد رعایت کند و افزایشی در این زمینه نداشته باشیم.

جایگزینی خودروهای فرسوده سرعت می‌گیرد

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه در این جلسه صحبت‌هایی درباره آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت نیز انجام گرفت، ادامه داد: بر این اساس قرار شد که روند جایگزینی خودروهای فرسوده سرعت بیشتری گرفته و جهت توسعه صنعت ریلی و مترو و کاهش آلاینده ها در مراکز صنعتی، نظارت جدی از سوی سازمان محیط زیست انجام شود. همچنین بنا شد که سازمان محیط زیست پایشی را از نظر آلودگی هوا در شهرهای بالای 300 هزار نفر جمعیت انجام داده و اطلاعات آن را در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دهد.

حریرچی از مصوبه‌ای جهت ارتقای سلامت عمومی جامعه در این جلسه خبر داد و گفت: بر اساس آن قرار شد دستگاه‌ها در کل کشور و به صورت سالیانه، بر اساس شیوه نامه وزارت بهداشت و شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کارمندان در کل کشور معاینه و برای توانمندسازی آنها تلاش شود.

وی با اشاره به مصوبه این شورا درباره ایدز، افزود: بر این اساس دستگاه‌ها و کارگروه کشوری کنترل HIV موظف شدند تا طی سه ماه برنامه عملیاتی خود را به سازمان متبوع‌شان در قالب اهداف راهبردی برنامه استراتژیک و کشوری کنترل ایدز تدوین کنند و به اجرا، پایش و نظارت گذارند. البته قرار شد که وزارت بهداشت نیز وسایل پیشگیری را برای کل جامعه و بویژه افراد در معرض خطر به صورت رایگان قرار دهد.

وی با بیان اینکه در این شورا درباره آب نیز تصمیم‌هایی اتخاذ شد، گفت: قرار شد که وزارت بهداشت کلیه آبهای آشامیدنی و معدنی را از نظر مرغوبیت طبقه بندی کند و میزان سلامت آنها را در اختیار مردم قرار دهد. بر این اساس اجازه تولید و توزیع آب ناسالم داده نمی‌شود.

حریرچی همچنین افزود: در حاشیه جلسه این شورا آقای رییس جمهور ضمن تاکید بر اهمیت طرح تحول سلامت و تشکر از سازمان برنامه و بودجه، برای تامین بودجه لازم این طرح شخصا به دکتر نوبخت تاکید کردند که منابع لازم برای طرح تحول بدون هیچ خدشه‌ای تامین شود تا شیرینی که مردم در کام خود حفظ کرده‌اند، ماندگار شود و کار بزرگی که دولت انجام داده، برای مردم تعمیق بیشتری یابد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha