وزیر بهداشت گفت: تراریخته‌ها یک بحث پیچیده و در عین حال بسیار مهم است که یک عده درباره آن نظر مثبت داشته و عده‌ای دیگر با آن مخالف هستند که در حال حاضر با گذشت زمان نیز به تعداد مخالف‌ها افزوده می‌شود چرا که ممکن است این محصولات توسط افراد سودجو برای موارد مخاطره‌آمیز استفاده شود.

وزیر بهداشت:احتمال سوء استفاده سودجویان از محصولات دستکاری شده ژنتیکی

سلامت نیوز:وزیر بهداشت گفت: تراریخته‌ها یک بحث پیچیده و در عین حال بسیار مهم است که یک عده درباره آن نظر مثبت داشته و عده‌ای دیگر با آن مخالف هستند که در حال حاضر با گذشت زمان نیز به تعداد مخالف‌ها افزوده می‌شود چرا که ممکن است این محصولات توسط افراد سودجو برای موارد مخاطره‌آمیز استفاده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،سید حسن قاضی زاده هاشمی ضمن تشریح مصوبات جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: دومین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور رئیس جمهور برگزار شد که  البته سال گذشته یک جلسه داشتیم و امسال هم این نخستین جلسه در شورای عالی امنیت غذایی بود.

وی ادامه داد: در جلسه سال گذشته بحث مهم روغن پالم و آب‌های معدنی و موضوع آفت‌کش‌ها به تصویب رسید که در ابتدای جلسه امسال گزارشات مصوبات سال گذشته و نحوه اجرای آن بررسی شد که خوشبختانه 80 درصد مصوبات سال قبل عملی شده است.

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره کارشناسی انجام شده بر روی تراریخته‌ها نیز گفت: تراریخته‌ها یک بحث پیچیده و در عین حال بسیار مهم است که یک عده درباره آن نظر مثبت داشته و عده‌ای دیگر با آن مخالف هستند که در حال حاضر با گذشت زمان نیز به تعداد مخالف‌ها افزوده می‌شود چرا که ممکن است این محصولات توسط افراد سودجو برای موارد مخاطره‌آمیز استفاده شود.

وی ادامه داد: کارگروه این موضوع توسط دولت به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است و این وزارتخانه مکلف به پیگیری مباحث مربوط به تراریخته است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ما در کشور هنوز به طور جامع و کامل به فناوری تراریخته‌ها دست پیدا نکردیم و درباره عوارض و مشکلات آن نیز هنوز تجهیزات و تکنولوژی کامل و لازم را در اختیار نداریم و شاید با توجه به برنامه‌های سازمان غذا و دارو در این باره سال آینده بیشتر بتوانیم بحث و بررسی و اعلام نظر کنیم.

هاشمی اظهارداشت: وزارت بهداشت در بحث‌های تغذیه و واردات، عرضه و مصرف مواد غذایی بسیار سخت‌گیر است و به طور دقیق به این موارد نظارت می‌کند.

وی با اشاره به یکی از مهمترین مصوبات جلسه سال گذشته گفت: ساماندهی مراکز عرضه و فروش سموم کشاورزی یکی از موضوعات مهم سال گذشته بود که وزارت جهاد کشاورزی موظف شد تا این مراکز را ساماندهی و تحت نظارت قرار دهد که هم از نوع سموم و هم مرغوبیت آن و موارد استفاده سم اطمینان لازم حاصل شود.

هاشمی افزود: امسال نخستین مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذا بحث بیماری‌های غیر واگیر بود که عملیاتی شدن آن بسیار مهم است؛ چرا که 75 درصد مرگ و میر ایرانیان از همین بیماری‌ها ناشی می‌شود که کلیات آن به تصویب و به امضای 9 وزیر کابینه رسید و به دستگاه‌های مربوط ابلاغ شد.

وزیر بهداشت ضمن اشاره به یکی دیگر از مصوبات این شورای گفت: بحث بعدی میزان مصرف نمک در نانوایی‌ها بود که مصوب شد در مراکز نان سنتی این میزان تا حدود یک درصد کاهش پیدا کند همچنین برای غنی‌سازی آرد نیز مراکز موظف به استفاده و غنی‌سازی نان با اسید فولیک و آهن شدند.

وی افزود: مصوبه دیگری نیز درباره آلودگی هوا به تصویب رسید که سازمان مدیریت مکلف به تسریع در جایگزینی خودروهای فرسوده شد و سازمان محیط زیست نیز موظف شد برای شهرهای بالای 300 هزار نفر پایش و نظارت آلودگی و آلایندگی هوا را انجام دهد.

هاشمی گفت: یکی از موارد مهم مطرح شده در این جلسه بحث بیماری ایدز بود که گزارش مفصلی در این خصوص ارائه شدکه اعضای کارگروه ایدز موظف شدند تا در مدت سه ماه برنامه عملیاتی خود را در قالب اهداف راهبردی ارایه کنند.

وزیر بهداشت در بحث پیشگیری از بیماری ایدز تصریح کرد: موضوع عرضه وسایل پیشگیری از این بیماری به صورت رایگان به گروه‌های پر خطر مطرح شد چرا که در حال حاضر 40 درصد از مبتلایان به ایدز را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که این موضوع می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha