سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 176559

معصومه ابتکار در تلگرام خود با گزارشی ار روحد احیای تالاب گاوخونی اظهار کرد: بخشی از تالاب گاوخونی امسال پس از 10 سال دوباره شاهد ورود آب بوده و هیبت هنوز خشک قسمت های عمده این تالاب قصه پر غصه تالاب ها و دشت های تشنه کشور را بازگو می کند.

سلامت نیوز:معصومه ابتکار در تلگرام خود با گزارشی ار روحد احیای تالاب گاوخونی اظهار کرد: بخشی از تالاب گاوخونی امسال پس از 10 سال دوباره شاهد ورود آب بوده و هیبت هنوز خشک قسمت های عمده این تالاب قصه پر غصه تالاب ها و دشت های تشنه کشور را بازگو می کند.

به گزارش  سلامت نیوز، روزنامه ابتکار نوشت: "متاسفانه بخش های عظیمی از کشور به دلایل گوناگونی از جمله توسعه ناپایدار و مدیریت ضعیف منابع آب، توسعه بی رویه کشاورزی کم بازده، حفر چاه و برداشت غیرقانونی آب‌های زیرزمینی و تغییر اقلیم و خشکسالی عاری از رطوبت و سبزی است؛ خشک و خاک آلود.

این اتفاق و بدتر از آن برای چند کشور همسایه نیز رخ داده و بنابراین گرد و غبار عربی که از سال ها پیش به این نام مشهور بوده و هر از چندی خود را نشان می داده، اکنون به علاوه گرد و غبار پهنه های خشک شده ایران، زندگی را بر شهروندان مناطق درگیر دشوار و طاقت فرسا می کند.

در تالاب گاوخونی اما با کمک مردم، لایروبی، مقابله با برداشت غیرمجاز آب، مدیریت پساب ها و دیگر اقدامات یکی از چندگانه‌ های مقابله با گرد و غبار صورت گرفته و نتیجه هم داده است. چنانچه در تالاب هورالعظیم طی مذاکراتی با وزارت نفت، دایک های مربوط به عملیات نفتی باز شد و آب به بخش هایی از آن رسید و برای هامون نیز نسبت به تخریب صدها متر دایک اقدام شد.

اما این همه کار نیست. برای مقابله ای همه جانبه باید کشاورزان و سیاست های کشاوزری به سوی کشت پایدار برود که نمونه های آن اکنون در اطراف دریاچه ارومیه مورد پیگیری است. همچنین وزارت نیرو باید حق آبه تالاب‌ها را به رسمیت بشناسد و آنها را با سخاوت تخصیص دهد که به طور جد در شورایعالی آب پیگیری می شود.

سازمان جنگل ها و مراتع باید موضوع نهال کاری را بسیار دقیق و علمی دنبال کند و علاوه بر همه اینها دولت هم باید بتواند اعتبارات لازم را تخصیص دهد. این در حالی است که در پر درآمدترین سال های دولت ها شاهد بیشترین خشکی در عرصه سرزمینی بوده ایم.

اما آنچه وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست است هماهنگی های فرابخشی، تدوین برنامه های لازم و پیگیری برای به انجام رسیدن وظایف سایر دستگاههاست.

البته برای همه اینها وجود شرایط اقلیمی مناسب بسیار پیش برنده است که متاسفانه نه ایران بلکه جهان اینک با پیچیده ترین چالش خود در سده‌های اخیر یعنی تغییرات آب و هوا روبروست. چالشی که ایران زخم خورده آن است.

به خاطر همین هم بوده که سازمان حفاظت محیط زیست یکی از بیشترین تلاش های خود را در دو سال گذشته مشارکت موثر و فعال در بحث تغییرات آب و هوایی برای پیشبرد توافق جهانی مقابله با تغییر اقلیم قرار داد که بتواند از این توافق نامه بین المللی به نفع پیکر زخمی ایران عزیز از خشکسالی ها بهره ببرد. همچنین با رفع تحریم ها و امکان بهره مندی از فناوری های نوین دوستدار محیط زیست این وضعیت را بهبود بخشد."


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha