دبیر اجرایی دومین همایش کشوری رتینوپاتی در نوزادان نارس، مهم ترین چالش کنونی در ارتباط با بیماری شبکیه نوزادان نارس را، سهل انگاری والدین در مراجعه به موقع به چشم پزشک عنوان کرد.

سلامت نیوز:دبیر اجرایی دومین همایش کشوری رتینوپاتی در نوزادان نارس، مهم ترین چالش کنونی در ارتباط با بیماری شبکیه نوزادان نارس را، سهل انگاری والدین در مراجعه به موقع به چشم پزشک عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر احد صداقت در آستانه برپایی دومین همایش کشوری رتینوپاتی در نوزادان نارس که روز جمعه ۷ اسفند ماه در مرکز همایش های رازی تهران آغاز بکار می کند، گفت: مهم ترین چالش کنونی در ارتباط با بیماری شبکیه نوزادان نارس، سهل انگاری والدین در مراجعه به موقع به چشم پزشک است که تاخیر در ارجاع این نوزادان برای معاینات چشمی، کاهش دید شدید و نابینایی آنان را به دنبال دارد.

وی افزود: رتینوپاتی نوزادان نارس به بیماری عروق شبکیه در نوزادان نارس اطلاق می شود که می تواند، طیف وسیعی از اختلالات بینایی را از نقایص جزیی قابل اصلاح  تا جدا شدن شبکیه و کوری در برگیرد.

صداقت با اشاره به اینکه این بیماری در اغلب موارد در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است، تصریح کرد: در صورت تشخیص ندادن به موقع، رتینوپاتی بیماری ای پیشرونده بوده که به سرعت منجر به نابینایی می شود.

دبیر اجرایی دومین همایش کشوری رتینوپاتی در نوزادان نارس گفت: اقدامات درمانی در مراحل اولیه بیماری اثر بخش تر بوده و برعکس در مراحل انتهایی بیماری، درمان بسیار مشکل و در اغلب موارد غیر ممکن است.

وی افزود: از سوی دیگر هزینه های درمانی  ناشی از این بیماری که به خانواده تحمیل می شود، چندین برابر درمانی است که در مراحل ابتدایی و به موقع انجام شود. همچنین نتایج به دست آمده در درمان  مراحل پیشرفته بیماری، بینایی قابل قبولی را به کودک برنمی گرداند.

صداقت اظهار داشت: با توجه به هزینه های سنگین اقتصادی، اجتماعی و درمانی این بیماری و نابینایی ناشی از آن  با سرمایه گذاری در برنامه های علمی و مدون  غربالگری و آموزش والدین و پرسنل بخش های نوزادان، می توان عوارض این بیماری را به حداقل رساند.

وی ادامه داد: به همین منظور دومین همایش کشوری رتینوپاتی در نوزادان نارس از سوی مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی ایران (گروه چشم پزشکی و نوزادان بیمارستان حضرت رسول اکرم) با همکاری کمیته کشوری غربالگری نوزادان نارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه ۷ اسفند ماه در مرکز همایش های رازی تهران  برگزار می شود.

دبیر اجرایی دومین همایش کشوری رتینوپاتی در نوزادان نارس یادآور شد: با افزایش چشمگیر میزان بقای نوزادان نارس که در چهل سال اخیر از حدود ۵درصد به بیش از ۶۵درصد برای نوزادان با وزن کمتر از هزار گرم و بیش از ۹۰درصد برای نوزادان با وزن هزار تا هزار و ۵۰۰ گرم افزایش یافته است، تعداد نوزادان مبتلا به رتینوپاتی نارس روندی افزایشی خواهد یافت، مگر آنکه در زمینه پیشگیری از بیماری اقدامات جدی صورت گیرد.

وی گفت: با وجود توسعه گسترده بخش های مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) در کشور، امکانات تشخیصی و درمانی رتینوپاتی نوزادان در این مراکز به اندازه کافی توسعه نیافته است که در کنار گسترش این امکانات، مسئله آموزش به والدین این نوزادان را که در حقیقت یکی از حلقه های زنجیره  درمان موفق آنان است به طور جدی پی گیری می کنیم.

صداقت با اشاره به اینکه شیوع و شدت رتینوپاتی نارسی با سن تولد نوزاد و وزن هنگام تولد او ارتباط دارد،تصریح کرد: هر چه سن و وزن هنگام تولد نوزاد کمتر باشد، احتمال ابتلا به رتینوپاتی نارسی یا همان ROP بیشتر می شود.

وی افزود: حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد از نوزادان با وزن تولد کمتر از هزار و ۵۰۰ گرم دچار درجاتی از رتینوپاتی نارسی می شوند که بیماری حدود ۱۰ درصد آنان به درجات شدید پیشرفت می کند. این آمار در  نوزادان با وزن کمتر از ۷۵۰ گرم تا ۹۸ درصد گزارش شده است. طبق برنامه کشوری غربالگری نوزادان نارس، کلیه نوزادانی که قبل از ۳۴ هفتگی سن حاملگی یا با وزن تولد کمتر از ۲ هزار گرم متولد می شوند، باید مورد معاینات غربالگری قرار گیرند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha