رئیس اداره پیوند عضو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شاخص پیوند عضو از جسد(مرگ مغزی) در ایران از 6.8 درصد به 11 رسید و حدود دو برابر شد.

سلامت نیوز: رئیس اداره پیوند عضو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شاخص پیوند عضو از جسد(مرگ مغزی) در ایران از 6.8 درصد به 11 رسید و حدود دو برابر شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،کتایون نجفی زاده افزود: شاخص پیوند عضو از فرد مرگ مغزی یکی از شاخص های توسعه سلامت کشورهاست و هر چه میزان پیوند عضو از افراد مرگ مغزی بیشتر باشد، نشانه توانمندی و موفقیت بیشتر نظام سلامت هر کشور است.


وی گفت: برای انجام پیوند عضو از افراد دچار مرگ مغزی، یک تیم متخصص در واحد فرآهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی تشکیل می شود، در این تیم متخصص مغز و اعصاب و متخصص پزشکی قانونی حضور دارند و مرگ مغزی افراد را تایید می کنند که نشانه مرگ قطعی افراد است.


نجفی افزود: پس از تایید مرگ مغزی و تایید سلامت اعضای پیوندی فرد متوفی، فرآیند اخذ رضایت از خانواده متوفی آغاز می شود و که باید در فرصت کمتر از 48 ساعت انجام شود و همزمان افرادی که در نوبت پیوند عضو قرار دارند، برای انجام پیوند فراخوان می شوند.


وی گفت: در صورتیکه همه این مراحل در زمان مقرر انجام شود، کار تیم پیوند عضو برای انجام عمل پیوند شامل پیوند قلب، کبد، ریه، کلیه و پانکراس آغاز می شود.
نجفی افزود: هر میزان تشخیص به موقع مرگ مغزی و سرعت عمل در اخذ رضایت خانواده این افراد سریعتر انجام شود، شاخص پیوند عضو از جسد بالاتر می رود که نشانه توانمندی نظام سلامت یک کشور است.


وی گفت: تا سال 1392، واحد فرآهم آوری اعضای پیوندی فقط در 16 دانشگاه علوم پزشکی کشور فعال بود و تعداد زیادی از موارد مرگ مغزی در کشور بطور کلی شناسایی نمی شد، اما اکنون در 30 دانشگاه علوم پزشکی کشور واحد فرآهم آوری اعضای پیوندی تشکیل شده و قرار است طب برنامه ساماندهی پیوند، این واحد تا سال آینده در همه 53 دانشگاه علوم پزشکی کشور تشکیل شود.


رئیس اداره پیوند عضو وزارت بهداشت افزود: شاخص پیوند عضو از جسد نشانه موارد موفق پیوند عضو در هر یک میلیون جمعیت است و اسپانیا با شاخص حدود 34 موفقترین کشور دنیا در حوزه پیوند عضو است.


وی گفت: در ایران تا دو سال پیش شاخص پیوند عضو از جسد 6.8 بود که با افزایش واحدهای فرآهم آوری پیوند در بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی کشور اکنون به 11 افزایش یافته و حدود دو برابر شده است.


قرار است با گسترش واحدهای فرآهم آوری اعضای پیوندی، شبکه به هم پیوسته فرآهم آوری پیوند اعضای ایران در وزارت بهداشت ایجاد شود.


سالانه حدود 17 هزار نفر بر اثر تصادف رانندگی جان خود را از دست می دهد که بخشی از این افراد بر اثر این حوادث دچار مرگ مغزی می شوند.
هر سال همچنین حدود 2500 مورد پیوند کلیه از افراد زنده صورت می گیرد که اگر افراد مرگ مغزی به موقع شناسایی شوند، تا حد زیادی نیاز بیماران به اهدای کلیه از افراد زنده از بین می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha