بخت خوب نداشتن، سرو پنجه نرم کردن با انواع بیماری های مختلف، بیکار بودن و هزار و یک قصه دیگر بهانه های خوبی هستند تا با خود بپنداریم گره کور زندگی ما به خاطر روح خبیثی است که جایش را درست یک جایی وسط زندگی ما خوش کرده است. روح خبیثی که رفتنی نیست مگر آنکه ارواح دیگری به کمک آمده و آن را از بین ببرند.موضوعی که سبب شده سالیانه بیش از هفت میلیون ایرانی به رمالان مراجعه کرده و با صرف میلیون ها تومان پول از این افراد بخواهند که مشکلاتشان را حل کنند. جالب تر اینجاست که بر اساس آماری که چندی پیش از سوی یکی از نهادهای دولتی رسانه ای شد سه‌چهارم افراد مراجعه کرده به رمالان تحصیل کرده هستند.

بیش از هفت میلیون ایرانی پیش رمال می روند

سلامت نیوز: بخت خوب نداشتن، سرو پنجه نرم کردن با انواع بیماری های مختلف، بیکار بودن و هزار و یک قصه دیگر بهانه های خوبی هستند تا با خود بپنداریم گره کور زندگی ما به خاطر روح خبیثی است که جایش را درست یک جایی وسط زندگی ما خوش کرده است. روح خبیثی که رفتنی نیست مگر آنکه ارواح دیگری به کمک آمده و آن را از بین ببرند.موضوعی که سبب شده سالیانه بیش از هفت میلیون ایرانی به رمالان مراجعه کرده و با صرف میلیون ها تومان پول از این افراد بخواهند که مشکلاتشان را حل کنند. جالب تر اینجاست که بر اساس آماری که چندی پیش از سوی یکی از نهادهای دولتی رسانه ای شد سه‌چهارم افراد مراجعه کرده به رمالان تحصیل کرده هستند.

  به گزارش سلامت نیوز ، روزنامه نوآوران نوشت: زمانی که ما بچه بودیم مهره مار انداختن بسیار مد بود. مثلا مادربزرگ ها برای آنکه نوه و نبیره هایشان در ناز و نعمت باشند برای آنها یک مهره مار خریده و به گردنشان آویزان می کردند. از همان عالم بچگی با خودم فکر می کردم نکند من که از این مهره ها ندارم از موهبت های زندگی بی بهره بمانم. این مهره مار نداشتن همواره گوشه ذهن من جا خوش کرده بود و روزگار کودکی و نوجوانی را بر همین منوال پشت سر گذاشتم تا به دوران عزیز جوانی برسم.

جوان بودن در کشور ما همچون از کار افتاده بودن در بسیاری از کشورهای جهان است. مثلا جوان که باشی صلاحیت لازم برای به دست آوردن بسیاری از شغل ها را نداری. نمی خواهم بگویم پارتی داشتن یا نداشتن تا چه میزان در این مهم تاثیر گذار است که خود شما می دانید تا چه اندازه تاثیر گذار است، اما می خواهم برایتان بگویم تا دلتان بخواهد شنیده ام که گفته اند سنتان کم است و از پذیرشتان برای این شغل معذوریم،‌ سن کمتان دال بر تجربه نداشتن شما عزیز گرامی برای شغل مورد نظر است، کار ما و محیط کاری ما به نحوی است که اگر فرد جوان تری در مسند بالاتر قرار بگیرد محیط کار را به مشکل می کشاند و انواع و اقسام شنیده های دیگری که در راستای جویای کار بودن و جوان بودن همواره شنیده ام و همواره با خود اندیشیده ام دلیل این همه محبوب نبودن چه است و چه نمی تواند باشد تا یک روز یکی از دوستان نابغه ام گره از مشکل کارم گشود و با نجوایی آهسته پرسید، آیا مهره مار دوران کودکی خود را گم کرده ای؟ نگاه دوستانه در دوستانه ای با عمقی از تعجب و تفکر به او کردم و پاسخ دادم: من هیچ گاه مهره مار نداشتم!

بیش از هفت میلیون ایرانی پیش رمال می روند

مهره مار داشتن یا نداشتن هنوز هم جزو باورهای بسیاری از مردم ما است. اگرچه قرن ها از آفرینش انسان می گذرد و مدرنیته در زندگی مردم جای باز کرده است اما هنوز در دیدگان قدیمی ترهای ما باور بسیاری از فرهنگ های عامیانه مشهود است. فرهنگ های عامیانه ای که دست به دست به نسل های امروز نیز رسیده و بسیاری از جوانان ما آن ها را باور دارند.

بخت خوب نداشتن، سرو پنجه نرم کردن با انواع بیماری های مختلف، بیکار بودن و هزار و یک قصه دیگر بهانه های خوبی هستند تا با خود بپنداریم گره کور زندگی ما به خاطر روح خبیثی است که جایش را درست یک جایی وسط زندگی ما خوش کرده است. روح خبیثی که رفتنی نیست مگر آنکه ارواح دیگری به کمک آمده و آن را از بین ببرند.

موضوعی که سبب شده سالیانه بیش از هفت میلیون ایرانی به رمالان مراجعه کرده و با صرف میلیون ها تومان پول از این افراد بخواهند که مشکلاتشان را حل کنند. جالب تر اینجاست که بر اساس آماری که چندی پیش از سوی یکی از نهادهای دولتی رسانه ای شد سه‌چهارم افراد مراجعه کرده به رمالان تحصیل کرده هستند.

در واقع آمار سال 93 وزارت بهداشت می گوید: 10 درصد جمعیت کشور طی یک سال نزد افراد غیرمتخصص و بی صلاحیت مانند دعانویس، رمال و... رفته اند. آمارها نشان می دهد 68 درصد از دختران در فاصله سنی 18 تا 26 سال دست کم یک بار به فالگیر مراجعه کرده اند،50 درصد نیز چند بار مراجعه کرده اند و 83 درصد از دانشجویان حرف های فالگیران را تصدیق کرده و با اعتقاد به سراغ آن ها رفته اند.

رمالی در جامعه کتمان پذیر نیست

رمال ها و یا همان دعانویس ها آدم های زرنگ و باهوشی هستند که از بسیاری از علم هایی که ما با آنهاآشنا نیستیم آشنایی کامل دارند. لابد با خود فکر می کنید می خواهم بگویم با موجودات آتشینی ارتباطات سروسری داشته و می توانند ازعجایب زندگی هر فردی با خبرشوند؟ اشتباه می کنید چراکه بسیاری از این افراد با بهره گیری از دانش کوچک روانشناسی و بهره گیری از حقه های ساده ای که می تواند اطلاعات زندگی فرد را هویدا کند، برای خود کار و کاسبی راه انداخته اند.

کار و کاسبی که روانشناسان دلیل اصلی آن را زودباوری مردم دانسته و معتقدند اگر مردم جامعه ما شرایط مورد نیاز برای رسیدن به امنیت روانی را داشته باشند به هیچ کدام از این افراد مراجعه نمی کنند.

بابک صمدی، روانشناس در گفت و گو با نوآوران توضیح می دهد:« بحران تصمیم‌گیری، فقدان افق روشن برای رسیدن به اهداف در آینده،‌ استرس از رویارویی با آینده‌ای نامعلوم، بی‌اعتقادی و نداشتن ایمان واقعی به قادر مطلق از جمله دلایل مراجعه افراد به دعانویس یا رمال است.»

او با اشاره به اینکه فال‌گیری و طالع‌بینی را باید یک واقعیت اجتماعی دانست، ادامه می دهد:« درپژوهش‌های اجتماعی کمتر به موضوعاتی این چنین توجه می شود اما واقعیتی است که باید پذیرفته شده و با بهبود شرایط زندگی اجتماعی با آن مقابله کرد.»

صمدی نوع پرورش متفاوت دختران و پسران جامعه را و موقعیت اجتماعی ضعیف‌تر خانم‌ها در مقایسه با آقایان را از جمله دلایل تاثیرگذار در مراجعه بیش ازحد بانوان به رمالان دانسته و تاکید می کند: « دخترها به واسطه احساسی تر بودن بیش از پسران نیاز به افرادی دارند که آن ها را درک کرده و به کمکشان بیایند و در همین راستا لازم است نوع نگاه تبعیض آمیز موجود در جامعه میان دختران و پسران با تکیه بر اصول روانشناسی و جامعه شناختی برداشته شود.»

این روان شناس اضافه می کند: « افراد و جوانان ما باید بدانند و باور داشته باشند در هر شرایطی می توان خوب بود و به دنبال راهکارهای موجود برای بهبود شرایط زندگی گشت و نباید به دنبال ساده ترین راه موجود که همان راه فرار و مراجعه به افراد دعانویس باشد،‌ رفت.»

مهره مار بایدت

دوستم از من ناراحت شده است. به او می گویم چه ربطی دارد که مهره مار نداشتن موجب بیکاری من شده است؟ می گوید اگر مهره مار داشتی این حرف را نمی زدی. می گویم مثلا اگر مهره مار داشتم چه حرفی می زدم؟ می گوید اگر مهره مار داشتی از بیکاری اصلا حرف نمی زدی. می گویم مثلا تو که مهره مار داشتی از چه حرف می زنی؟ نگاه دوستانه به دوستانه ای به من می کند و ...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha