مواد محرک آمفتامینی داروهایی هستند که در رده داروهای محرک قرار دارند. این مواد سیستم عصبی را تحریک نموده و اثراتی مشابه آدرنالین در بدن ایجاد می نمایند. در حال حاضر دو شکل قابل دسترس این مواد در دنیا مث مت آمفتامین و آمفتامین هستند. آمفتامین در ابتدای مصرف به علت بهبود عملکرد و ارتباطات افراد، برای کاربران آن جذاب است. در برخی محافل و مجالس، استفاده از آمفتامین نمادی از زندگی مدرن و امروزی است.

مصرف مواد محرک در این افراد خطر ابتلا به اج آی وی را افزایش می دهد

سلامت نیوز: مواد محرک آمفتامینی داروهایی هستند که در رده داروهای محرک قرار دارند. این مواد سیستم عصبی را تحریک نموده و اثراتی مشابه آدرنالین در بدن ایجاد می نمایند. در حال حاضر دو شکل قابل دسترس این مواد در دنیا مث مت آمفتامین و آمفتامین هستند. آمفتامین در ابتدای مصرف به علت بهبود عملکرد و ارتباطات افراد، برای کاربران آن جذاب است. در برخی محافل و مجالس، استفاده از آمفتامین نمادی از زندگی مدرن و امروزی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز ملی پیشگیری از ایدز ایران، در آسیا، کشورهای فیلیپین و تایلند دارای بالاترین سرانه تعداد مصرف کنندگان آمفتامین هستند. نکته قابل توجه این است که استفاده از آمفتامینها در بیشتر کشورهای آسیایی رو به افزایش است. مصرف آمفتامین در جهان باعث مشکلات بهداشت عمومی، معضلات اجتماعی و امنیتی قابل ملاحظه ای شده است. مواد محرک آمفتامینی چه به مقدار کم مصرف شود و چه به مقدار زیاد، چه برای مدت کوتاهی مصرف شود و چه برای مدت طولانی می تواند عوارضی و پیامدهای خطرناکی ایجاد کند.


کاربران به دلایل مختلفی از مواد محرک آمفتامینی استفاده می کنند که اکثرا از خطرات آن آگاه نیستند، به عنوان مثال، ورزشکاران به منظور افزایش عملکرد، رانندگان کامیون ترانزیت برای بیدار ماندن در سفرهای طولانی، کارگران و باربران که فعالیت های فیزیکی سنگین انجام میدهند برای افزایش قدرت، خانمها برای کاهش وزن و دانش آموزان برای بیشتر بیدار ماندن و مطالعه بیشتر ممکن است از مواد محرک آمفتامینی استفاده کنند.

گروه دیگری از کاربران، کسانی هستند که مواد محرک آمفتامینی را به دلایل اجتماعی از جمله شرکت در پارتی های شبانه و با گردهمایی های دوستانه مصرف می کنند.

بعضی افراد، مواد محرک آمفتامینی را به طور منظم و با دوز بالا استفاده میکنند. این افراد معمولا آن را به صورت کشیدنی یا تزریقی به همراه داروهای دیگر مصرف میکنند. این گروه بیشتر دچار ضعف جسمانی و روانی شده و حتی ممکن است به آمفتامین ها وایسته شوند. با این حال، اکثریت موارد استفاده کنندگان غیر پزشکی این مواد، افراد جوانی هستند که مواد محرک آمفتامینی با قدرت کم را استفاده می کنند. آنها دارو را بلعیده یا استنشاق کرده ولی تزریق نمی کنند و در واقع به آن وابسته نیستند. به طور خلاصه:

١- به نظر می رسد سن معمول برای شروع استفاده از مت آمفتامین، در اواسط نوجوانی است و معمولا پسران بیشتر از دختران مت آمفتامین استفاده می کنند.

٢- مصرف مواد محرک آمفتامینی در گروه های زیر خطر ابتلا به اج آی وی را افزایش می دهند:

    کودکان کار/ کودکان بی خانمان

    جوانان زندانی و محبوس

    کودکانی که مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند

    جوانان بیکار

    جوانانی که به طور مرتب در پارتی و مهمانی های دوستانه حضور دارند

    مردانی که با مردان دیگر ارتباط جنسی دارند. زنان هم جنس گرا، جوانان دوجنسی و تراجنسیتی (Transgender) و کسانی که مواد محرک آمفتامینی بیشتری نسبت به سایر افراد جامعه مصرف می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha