روز گذشته یك مقام مسئول در وزارت بهداشت با بیان اینكه 20 درصد زوج‌ها در ایران نابارورند عنوان كرد كه آلاینده‌ها از جمله عوامل موثر بر ناباروری هستند. با این وجود هنوز تحقیقات مستندی درباره تاثیر آلاینده‌های زیست محیطی مانند پارازیت‌ها و تشعشات الكترومغناطیسی بر ناباروری و سلامت نوزادان انجام یا منتشر نشده است، هر چند بسیاری از كارشناسان نسبت به این موضوع هشدار داده اند.

آلاینده‌ها موثر در ناباروری/ افزایش نوزادان نارس به دلیل پارازیت‌ها

سلامت نیوز:روز گذشته یك مقام مسئول در وزارت بهداشت با بیان اینكه 20 درصد زوج‌ها در ایران نابارورند عنوان كرد كه آلاینده‌ها از جمله عوامل موثر بر ناباروری هستند. با این وجود هنوز تحقیقات مستندی درباره تاثیر آلاینده‌های زیست محیطی مانند پارازیت‌ها و تشعشات الكترومغناطیسی بر ناباروری و سلامت نوزادان انجام یا منتشر نشده است، هر چند بسیاری از كارشناسان نسبت به این موضوع هشدار داده اند.
 

به گزارش سلامت نیوز ،روزنامه آرمان نوشت: نگاهی گذرا به بخش نوزادان بیمارستان‌های كودكان در تهران و كلان‌شهرها نشان می‌دهد مادران زیادی، نگران سلامت نوزاد نارس و لاغر خود در دستگاه نگهداری از نوزادان نارس (انكوباتور) هستند. البته این سرنوشت مادرانی است كه توانسته‌اند جنین خود را تا مرحله زایمان، هر چند پیش از موعد، برسانند، زیرا تحقیقات علمی نشان می‌دهد اگر میزان آلاینده‌ها بیش از حد مجاز باشد سقط جنین به ویژه در ماه‌های ابتدائی بیش از حد طبیعی است.

یک‌ پنجم زوج‌ها نابارورند

مجلس نهم در حالی آخرین روزهای خودش را سپری می‌كند كه اگر از حق نگذریم باید بگوییم، اعضای كمیسیون بهداشت این مجلس در زمینه تاثیر آلاینده‌ها بر زندگی ایرانی ها، تلاش‌هایی را در كارنامه دارند. بحث بررسی آلاینده‌هایی مانند هوای آلوده و پارازیت‌ها موضوعی بود كه بعد از روی كار آمدن دولت یازدهم در مجلس فعلی به آن پرداخته شد و در دولت قبل مجال پرداختن به چنین مباحثی وجود نداشت. تا پیش از این برخی مسئولان به‌طور كلی منكر تاثیر این آلاینده بر سلامتی همه بودند، در حالی كه علم پزشكی صحت ادعای آنها را رد می‌كرد. با این وجود، روز گذشته معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از تاثیر آلاینده‌ها بر ناباروری وافزایش سن ازدواج دركشور سخن گفت. به گزارش ایرنا، محمد سلامی با بیان اینكه بر اساس آمارها، از هر پنج زوج، یك زوج نابارور است. عوامل محیطی شامل مواد شیمیایی، آلاینده‌های تنفسی و امواج الكترومغناطیس را از عوامل موثر در ناباروری زوجین و افزایش سن ازدواج در كشور عنوان كرد و گفت: شناسایی زود هنگام زوجین و پیگیری برای درمان آنان از اقداماتی است كه این دفتر برای كاهش ناباروری انجام داده است.

لباس‌های ضد موج برای زنان باردار

پارازیت‌ها و امواج الكترومغناطیسی بیش از آلودگی هوا برای زنان باردار مضر است. این تاثیرات تا جایی است كه در همه كشورها برای زنان باردار لباس‌هایی طراحی شده كه به لباس‌های ضد موج معروفند و زنان باردار با پوشیدن این لباس‌ها می‌توانند خودشان را از انواع تشعشات و مضرات آنها در امان نگه دارند. باید به این نكته توجه داشت كه هر موج الكترومغناطیسی، پارازیت نیست و پارازیت‌ها در واقع نوع قوی و شدت یافته همین امواج الكترومغناطیسی هستند. همه تلفن‌های همراه، شبكه‌های ماهواره‌ای و حتی همین مایكرویو معمولی كه ما در خانه مورد استفاده قرار می‌دهیم درصد بالایی از این تشعشات را در خود دارند كه برای بدن مضر هستند.

افزایش سقط و بارداری خارج از رحم

بحث تاثیر آلاینده‌ها بر ناباروری دو جنبه كلی را در بر می‌گیرد. در نخستین جنبه آن مادران باردار در معرض این تشعشات هستند و در دومین حالت چون همه افراد اعم از زن و مرد در معرض این موج قرار می‌گیرند احتمال ناباروری آنها زیاد می‌شود، به‌طوری كه یكی از عوامل اصلی ناباروری زوجین در ایران اعم از زن و مرد همین تشعشات است. در كنار این مادران باردار وقتی در معرض این تشعشات قرار می‌گیرند با آسیب‌هایی نظیر سقط و مرده زایی مكرر مواجه می‌شوند كه آمار آن در كشور روند صعودی دارد. سال91، صارمی، رئیس مركز تحقیقات سلولی كشور از افزایش سقط جنین و بارداری خارج از رحم در دو سال 90 و 91 خبر داد و گفت: بر اساس آمار مراجعان به بیمارستان، طی دو سال اخیر، آمار سقط جنین غیر عمدی 5/3 درصد و آمار بارداری خارج رحم حدود دو درصد افزایش یافته است.

تاثیر واقعی پارازیت‌ها بر همه

نوزادان نارس و افزایش تعداد آنها در كشور هشداری است كه زنگ خطر آن از سالها قبل در مجلس فعلی به صدا در آمده بود اما نمایندگان مجلس نمی‌توانستند به دلیل عدم همكاری وزارتخانه‌هایی مانند وزارت بهداشت در دولت قبل به این عرصه ورود كنند. رسول خضری یكی از اعضای مجلس فعلی همان سال‌ها به «آرمان» گفته بود مساله تولد نوزادان نارس به دلیل آلودگی هوا در مجلس به صورت محرمانه در حال بررسی است و گفته شده نباید این خبر رسانه‌ای شود. با این وجود بعد از اینكه دولت یازدهم روی كار آمد موضوع تاثیر امواج الكترومغناطیسی بر تولد نوزادان نارس در قالب طرحی تحت عنوان تاثیر پارازیت‌ها بر سلامتی شهروندان مطرح شد و نمایندگان كمیسیون بهداشت اعلام كردند مایلند درباره تاثیرات امواج ماهواره‌ای و پارازیت‌ها بر سلامتی افراد كار پژوهشی انجام شود، زیرا شهر تهران به‌طور خاص در این زمینه با مشكلی به نام افزایش تولد نوزادان نارس مواجه شده است. بااین وجود این موضوع و تعداد این نوزادان و از همه مهم تر اعلام اینكه آیا تجدید نظری درباره ارسال امواج تاكنون صورت گرفته یا خیر، مساله‌ای است كه رسانه‌ای نشده است.

عوارض تنفس گاز CO2 توسط جنین

یكی از اعضای كمیسیون بهداشت با تایید افزایش نوزادان نارس به دلیل پارازیت‌ها به «آرمان» می‌گوید: هنوز هیچ كار تخصصی و پژوهشی قابل استنادی در این مورد و به ویژه تاثیر امواج بر مادران باردار در مجلس انجام نشده است. عابد فتاحی وقتی با این پرسش مواجه شد كه در گذشته اعلام شده بود كه این طرح بررسی شده ولی نتایج آن باید محرمانه باشد گفت: پس اجازه بدهید محرمانه باقی بماند؛ تا هر وقت صلاح دانستیم آن را اعلام كنیم! این در حالی است كه برخی پزشكان می‌گویند پارازیت‌ها در كنار آلودگی هوا می‌توانند خطر تولد نوزادان نارس را بین ۱۰ تا ۲۵ درصد نسبت به تولد در شرایط عادی بیشتر كنند. سهیلا‌ عارفی، متخصص زنان و زایمان، تنفس گازهای CO۲، مونواكسید كربن و همچنین آلاینده‌هایی مثل سرب توسط مادر را بر تكامل جنین، موثر می‌داند و می‌گوید این گازها می‌تواند اكسیژن‌رسانی به جنین را مختل كند. زرگوشی، پزشك فوق تخصص بیماری‌های كلیه و مجاری ادراری و تناسلی نیز در این باره به خبرآنلاین گفته است: پژوهش‌های اخیر كه در ژورنال‌های معتبر منتشر شده نشان می‌دهند كه تشعشات و پارازیت‌ها با نارس بودن نوزادان همراه است و تمامی این عوارض ناباروری و تولد زودرس در شرایط سالم بسیار كمتر رخ می‌دهند. آمار رسمی اعلام شده از وزارت بهداشت و درمان می‌گوید سال91 نزدیك به ۱۱۰ هزار نوزاد نارس در كشور به دنیا آمده، یعنی به ازای هر ۱۰۰ تولد، نزدیك به هشت درصد نوزادان ایرانی، زودتر از موعد مقرر، پا به جهان گذاشته اند. این در حالی است كه آلودگی هوا باعث می‌شود جنین نتواند از اكسیژن كافی برخوردار شود و به همین دلیل لاغر و زودتر از موعد مقرر، به دنیا می‌آید. با این وجود به نظر می‌رسد اینكه منفعلانه منتظر بمانیم مردم بر اثر عوامل محیطی كه قابل كنترل و اصلاح است، بیمار و ناتوان شوند و آن‌گاه با صرف هزینه‌های گزاف درمان شوند عاقلانه نیست. بلكه باید از این امراض و عوارض پیشگیری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha