پنجشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 176714

درحالی‌که توصیه‌ کارشناسان حوزه سلامت و محیط‌زیست بر استفاده از محصولات ارگانیک و بهینه‌سازی کشاورزی سنتی و منع مصرف محصولات تراریخته است؛ دولت سعی در فرهنگ‌سازی و تغییر رویکرد مردم به استفاده از محصولات تراریخته یا دست‌کاری ژنتیکی شده دارد. در چنین موقعیتی وظیفه مردم چیست؟

چگونه دولت را ملزم به قوانین ضد تراریخته کنیم؟

سلامت نیوز: درحالی‌که توصیه‌ کارشناسان حوزه سلامت و محیط‌زیست بر استفاده از محصولات ارگانیک و بهینه‌سازی کشاورزی سنتی و منع مصرف محصولات ترا ریخته است؛ دولت سعی در فرهنگ‌سازی و تغییر رویکرد مردم به استفاده از محصولات تراریخته یا دست‌کاری ژنتیکی شده دارد. در چنین موقعیتی وظیفه مردم چیست؟

به گزارش سلامت نیوز ، روزنامه کیهان می نویسد: مواد غذایی تراریخته یا دست‌کاری ژنتیکی شده به محصولاتی گفته می‌شود که از انتقال یک یا چند ژن بین دو نوع موجود زنده مختلف به وجود آید. این درحالی‌که است که آکادمی پزشکی زیست‌محیطی آمریکا (AAEM) به پزشکان هشدار داده است، برای تمام بیماران خود رژیم‌های غذایی فاقد مواد دستکاری شده ژنتیکی تجویز کنند.
این آکادمی با استناد به مطالعات صورت گرفته بر حیوانات، تأثیرات مصرف محصولات تراریخته یا GMO  را شامل ارگان‌های داخلی صدمه‌دیده، اختلالات دستگاه گوارش و دستگاه ایمنی بدن، افزایش سرعت پیر شدن و ناباروری عنوان کرده است که براساس مطالعات 20 ساله پزشکان کالج سلطنتی انگلیس، عینا در انسان‌های ساکن در کنار مزارع تولید محصولات تراریخته نیز مشاهده شده است.
همچنین مطالعات انسانی نشان ‌می‌دهد که چگونه اصلاحات ژنتیکی مواد غذایی می‌تواند موادی در درون بدن انسان باقی بگذارد که باعث مشکلات طولانی‌مدت همچون بروز سرطان‌ها خواهد شد.


مسئولیت مهم دولت
علی اردکانی دبیر انجمن زیست‌فناوری سلامت ایران در موضوع تراریخته به فارس گفت: بذرهای تراریخته‌ مولد نیستند و امکان تکثیر از روی آن‌ها وجود ندارد و باید از کشور مبدأ خریداری و وارد شود. در ضمن مسئله ورود بیماری و تغییرات ژنتیکی یکی از دغدغه‌های ماست که در طی ورود این‌گونه بذرها ممکن است اتفاق بیفتد و دور از ذهن نیست. علاوه بر اینکه استقلال ما از بین رفته و وابستگی‌ها دوچندان خواهد شد.
وی ادامه داد: سؤالی که از ستاد فناوری ریاست جمهوری در این زمینه مطرح شد به این شرح است که اگر بخواهید در کشور روشی ایجاد کنید که از متدهای قدیمی و جاافتاده به سمت فناوری‌های نوین و تراریخته بروید آیا مطالعات همه‌جانبه و تخصصی انجام پذیرفته یا خیر؟
اردکانی گفت: بنده باتجربه سی‌ساله در حوزه‌های سلامت و زیستی و تخصص ژنتیک می‌گویم که خیر! این مطالعات انجام نشده است! در برنامه توسعه پایدار، زمین – انسان و سلامت – و سلامت محیط‌زیست جزو اصلی‌ترین موارد است و به‌قدری مهم است که کشورهای مهم جهان (در طول 15 سال اخیر) از جمله سوئیس – آلمان – اتریش – ژاپن – ایرلند شمالی – فرانسه – ایتالیا-روسیه – نیوزیلند- لتونی – هلند – اسکاتلند – لهستان – اسلوونی- کرواسی – صربستان – مجارستان – یونان – بلغارستان – و لوکزامبورگ منع کاشت و محدودیت شدید واردات مواد GMO را تصویب کردند.


دولت یازدهم حامی لابی GMO
هر چند توصیه کارشناسان سلامت به استفاده از محصولات ارگانیک و طبیعی است و اکثر کارشناسان بین‌المللی بر مضر بودن استفاده از محصولات تراریخته اذعان دارند؛ معاونت فناوری ریاست جمهوری اقدام به تولید برنامه‌های متنوع در تائید استفاده از این گونه محصولات کرده و سعی در بی‌ضرر و حتی سودمند نشان دادن محصولات دست‌کاری شده ژنتیکی دارد!
دولت یازدهم برخلاف رویه دولت نهم و دهم، آیین نامه اجرایی قانون ایمنی زیستی را ملغی کرد و مسیر تولید و واردات انبوه محصولات خطرناک تراریخته را هموار ساخت. همچنین بزرگ‌ترین متخلف درعرصه تولید و رهاسازی برنج تراریخته را با تمسخر قانون به ریاست انجمن ایمنی زیستی ایران منصوب کرد! بهزاد قره یاضی، رئیس انجمن زیستی ایران خود در تایید همین موضوع به خبرگزاری دولت گفت: با استقرار دولت یازدهم، موانعی که در مقابل تولیدات محصولات تراریخته در دولت‌های نهم و دهم وجود داشت، رفع شد(!)خوشبختانه بعد از استقرار دولت، آیین نامه‌هایی که به صورت غیرقانونی در دولت نهم تصویب شده بود لغو گردید(!)


وظیفه مردم در قبال لابی قدرت
از آنجاکه محصولات GMO هیچ منافعی برای مصرف‌کننده ندارد، اگر حتی درصد کمی از ما شروع به تحریم خرید یا مصرف برند‌های محصولات GMO کنیم، مواد اصلاح‌شده ژنتیکی تبدیل به یک بازار بدهکار خواهد شد و شرکت‌های غذایی آن‌ها را کنار خواهند زد.
به‌عنوان نمونه، در سال 1999 در اروپا، تنها پس از افشای مشخصات ایمنی اصلاحات ژنتیکی موجودات در مقالات و هشدار خطرات بالقوه این محصولات به شهروندان، اجتناب از GMO به اوج خود رسید. در آمریکا، شورش مصرف‌کنندگان علیه استفاده از هورمون رشد گاوی شدت گرفت و باعث شد استفاده از این هورمون در شرکت‌های وال-مارت، استارباکس، دنون، یوپلیت و بسیاری دیگر از شرکت‌های لبنی آمریکایی ممنوع شود.تصاویر هزاران کیلوگرم ذرت تراریخته تلمبار شده در خیابان‌های آمریکا مقابل نهادهای دولتی، چنان فشار اجتماعی بر دولت وارد ساخت که منجر به تصویب قوانین جدی نصب برچسب هشدار «GMO» بر همه محصولاتی گردید که حتی کمتر از نیم درصد آنزیم یا فرآورده دستکاری شده ژنتیکی را شامل می‌شدند.

دقیقا کدام لیست از محصولات حاوی موارد تراریخته هستند؟
روزانه تعداد قابل توجهی از هم وطنانمان با «کیهان» تماس می‌گیرند و سؤال می‌کنند دقیقا کدام لیست از محصولات حاوی موارد تراریخته هستند که باید از مصرف آنها اجتناب کنند. واقعیت این است که در یک جامعه بی‌قانون، هیچ لیست پرهیزی نمی‌توان ارائه کرد. البته می‌شود از مصرف همه محصولات وارداتی خودداری کرد اما هیچ مسیری برای اطمینان یافتن از تراریخته بودن یا نبودن پنیر یا نانی که از بازار تهیه می‌کنیم وجود ندارد چرا که ممکن است مثلا آنزیم به کار رفته در تهیه این محصولات داخلی  آلوده به مواد GMO باشد! وقتی 90 درصد سویا و ذرت وارداتی به کشور «تراریخته» است، تکلیف روغن‌های ایرانی موجود در بازار چیست؟ وقتی وزیر بهداشت رسما اعلام می‌کند آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو مجهز به سیستم‌های به روز تشخیص محصولات تراریخته نیست، چه باید کرد؟ وقتی تولید تراریخته در داخل کشور گسترش یابد، از ترس سرطان و ناباروری به کجا پناهنده شویم؟!


یادآوری حقوق شهروندی
همه شهروندان در ملزم ساختن دولت به رعایت قانون و تصویب قوانین مبتنی بر حق انتخاب سبک زندگی طبیعی و سالم مسئول هستند. ایرانیان از دولت می‌خواهند که از تولید و واردات محصولات GMO همچون سایر جوامع توسعه یافته خودداری کنند و با تجهیز آزمایشگاه‌ها از بودجه ملت، مقابل حملات بیوتروریسمی و بروز سرطان‌ها و بدخیمی‌ها و رشد فزاینده ناباروری و نازایی و سقط جنین در کشور را بگیرند. فراموش نکنیم یکی از مسیرهای ملزم کردن دولت به رعایت حقوق ملت و نظارت بر عملکرد دولتمردان «انتخاب مخالفان تولید و واردات محصولات تراریخته» در انتخابات مجلس شورای اسلامی است. از گزینه‌های نمایندگی مجلس بپرسید نظرشان در مورد عملکرد خطرناک دولت یازدهم در حوزه تراریخته چیست؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha