فوق تخصص غدد: استفاده از قرص‌های کنتراسپتیو (ضد بارداری) برای درمان هیرسوتیسم (پرمویی) در دخترانی که ازدواج نکرده اند بلامانع است.

دکتر سید محسن خوش نیت، فوق تخصص غدد و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با  ایسنا، با بیان این مطلب، گفت:‌ هیرسوتیسم عارضه ای شایع درخانم ها می باشد که حدود 15-10 درصد خانم ها در سنین 40-15 سالگی دچار این عارضه می شوند.

وی در خصوص شایع ترین علت ایجاد این بیماری گفت : تخمدان های پلی کیستیک با درصدی معادل 8-6 درصد سبب ایجاد هیرسوتیسم می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در این بیماری موهای زبر و خشن دربخشی‌های از بدن ایجاد می شود ، در خصوص علل افزایش موهای زاید گفت : افزایش موهای زاید به دلیل افزایش اثر هورمون های آندروژنی می باشد ، در این موارد افزایش آندروژن ممکن است با علایمی مانند آکنه و ریزش مو بروز کند.

به گفته این فوق تخصص غدد، از دیگر علایم افزایش آندروژن موهای آندروژنیک (زبر و خشن) ، اختلالات قاعدگی ، چرب شدن موها ، پوست بدن و هایپرهیدروزیس (تعریق فراوان) همراه است.

فوق تخصص غدد در خصوص علل افزایش ایدیوپاتیک آندروژن‌ها در بدن گفت: در این مورد افزایش حساسیت رسپتورهای آندروژنیک اتفاق می‌افتد که همراه با هیرسوتیسم است ولی سایر علایم هایپرآندوژنیک مشاهده نمی شود.

وی در خصوص علت دیگر افزایش آندروژن ها در بدن گفت : در این مورد برای تشخیص تخمدان های پلی کیستیک باید اختلالاتی مانند : عدم تخمگذاری یا کاهش تخمک گذاری همراه با علایم بالینی هایپر آندروژنیسم یا به شرط رد سایر علل مانند : هایپر پرولاکتینمیا ، هایپو تیروئیدی، سندرم کوشینگ، تومورهای آندروژن ساز و هایپرپلازی مادرزادی آدرنال تشخیص داده شود.

وی در ادامه افزود : در برخی موارد معیارهای سونوگرافی برای تشخیص تخمدان های پلی کیستیک کمک کننده است ولی معیارهای سونوگرافی برای تشخیص تخمدان پلی کستیک الزامی نیست.

دکتر خوش نیت در خصوص تشخیص های بالینی خاطر نشان کرد : انجام بررسی های آزمایشگاهی برای رد کردن سایر علل استفاده می شود.

وی تاکید نمود : بالا بودن سطح آندروژن ها در خون جهت تشخیص الزامی است .

دکتر خوش نیت در خصوص سایر بیماری هایی که باعث پرمویی می شود ؛ گفت : بیماری های آدرنال ، سندرم کوشینگ ، تومورهای آندروژن ساز در آدرنال یا تخمدان از سایر علل ایجاد پرمویی در خانم ها هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص بررسی های آزمایشگاهی گفت : اندازه گیری سطح تستوسترون الزامی است، در صورتی که میزان تستوسترون بیش از 5/2 برابر حداکثر نرمال باشد یا به عبارت دیگر 5/1 نانوگرم در میلی لیتر باشد ، باید بیمار از نظر تومورهای تخمدان مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر خوش نیت در خصوص روش های تشخیصی تومورهای تخمدان گفت : این نوع تومورها با روش های تصویر برداری مرسوم قابل مشاهده نیست ، خصوصا در مورد تومورهای آندروژن ساز که ممکن است در خانم های یائسه ایجاد شود و میزان تستوسترون بیش از 5/1 نانوگرم در میلی لیتر باشد.

وی در خصوص بروز هیرسوتیسم در خانم یائسه که به تازگی و با سیر پیش رونده ایجاد شده است ؛ گفت : در این موارد نیاز به انجام لاپاروسکوپی تشخیصی جهت بررسی این تومورها وجود دارد.

وی در ادامه افزود : در مواردی که DHEAS بالاتر از 800 میکروگرم در دسی لیتر باشد ، بررسی از نظر وجود انواع تومورها الزامی است.

وی در خصوص افرادی که به علت زمینه ارثی قوی به این عارضه دچار می شوند ؛ گفت : اندازه گیری 17- هیدروکسی پروژسترون برای تشخیص ، هایپرتیروئیدی مادرزادی آدرنال می توان اقدام نمود که در اکثر موارد درمان هیرسوتیسم ناشی از آن تفاوت عمده ای باهیرسوتیسم ناشی از تخمدان های پلی کیستیک ندارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص موارد مقاوم به درمان گفت : در این موارد از کورتیکو استروئیدها برای کاهش آندروژن در هایپرپلازی مادرزادی آدرنال استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه در درمان هیرسوتیسم استفاده از آنتی آندروژن ها به عنوان خط اول درمانی محسوب می شود ؛ گفت : ترکیبات استروژنی مانند آنچه که در قرص های کنتراسپتیو (ضد بارداری) وجود دارد ، در استفاده از این ترکیبات استروژن باعث کاهش ترشح آندروژن و افزایش ترشح SHEG و کاهش آندروژن آزاد خون می شود. همراه با استروژن از پروژسترون آنتی آندروژنیک مانند سیپروترون در درمان استفاده می شود.

وی در خصوص تجویز ترکیبات دیگر آنتی آندروژنیک گفت : آنتی آندروژن های دیگر مانند اسپیرینولاکتون در کنار ترکیبات فوق بسیار کمک کننده است.

وی خاطر نشان کرد : نکته حائز اهمیت در استفاده از قرص های کنتراسپتیو (ضد بارداری) در دخترانی که ازدواج نکرده اند این است که مصرف این نوع قرص ها بلامانع بوده ، مصرف طولانی مدت این نوع قرص ها باعث ایجاد سرطان پستان و نازایی نمی شود. بنابراین اسپیرینولاکتون داروی مناسب و کم عارضه ای است که می تواند طولانی مدت مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه افزود : در ابتدای مصرف این داروها علایمی مانند درد پستان ، حالت تهوع در برخی از بیماران بروز می کند ولی این علایم معمولا با ادامه مصرف به تدریج برطرف خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد : درمان هیرسوتیسم طولانی مدت بوده معمولا مدت بیش از 5 سال برای درمان لازم است خصوصا در مواردی که شدت هیرسوتیسم قابل توجه باشد ، نباید داروی بیمار به طور ناگهانی قطع شود و کاهش دوز درمان در سیر درمان با نظر پزشک معالج صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هانا ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    23 1
    باسلام دختری هستم 20 ساله دچار پرمویی شدید به طوری که حتی در صورتم موهای زائد وجود دارد که پس از اصلاح 3 الی 4 روز بعد رویش مجدد دارند آیا مبتلا به این بیماری هستم
  • رضوان ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    11 0
    سلام من 23 سالمه بخاطرمشکل پرمویی وتخدان پلی کیستیک دکترداروی دیان 35 ب مدت 6 ماه برام تجویزکرده میخواستم ببینم میتونم همزمان بادارولیزرکنم مشکلی ب وجودنمیاد?وایا این داروروی موهای زایدک زیرچونم درومده اثری داره?