یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 17676

رییس مركز هپاتیت ایران گفت: یکی از فعالیت‌های مهم کبد ، ذخیره‌سازی و سوخت‌وساز چربی‌ها در بدن است. کبد طبیعی حاوی حدود 5 گرم چربی در 100 گرم وزن خود می باشد، هرگاه مقدار چربی بیش از 5 درصد وزن آن افزایش یافت به این حالت "کبد چرب" گفته می شود.

دکتر سید موید علویان فوق تخصص گوارش و کبد در گفت‌وگو با  ایسنا از علل ایجاد سیروز، افزود: عوامل متعددی سبب بروز سیروز می شوند که از علل مهم بروز آن می توان به هپاتیت ویروس نوع B و C اشاره کرد. همچنین برخی از بیماری های نظیر هموکروماتوز بیماری ویلسون کمبود آلفا یک آنتی تریپسین و بیماری قندی می توانند موجب بروز این بیماری شوند.

فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد : مصرف برخی از داروها نظیر متوترکسات است ، آمیودارون ، برخی بیماری های مادرزادی کبدی و اختلالات ایمنی نظیر هپاتیت خود ایمنی نیز می توانند عامل بروز این بیماری باشند.

رییس مركز هپاتیت ایران تاکید کرد: در ایران بیشترین علت این بیماری ابتلا به هپاتیت مزمن B است باید توجه داشت که از هر 100 بیمار مبتلا به هپاتیت B از نوع حاد ، دو تا 4 نفر به هپاتیت مزمن مبتلا می شوند و در صورت عدم درمان و پیشرفت بیماری ممکن است بیماری آنها به سیروز تبدیل شود.

دکتر علویان از مهمترین روش های درمانی در کبد چرب به کاهش وزن کنترل بیماری دیابت ، کاهش چربی خون و تغییر در شیوه زندگی اشاره کرد و گفت : بیماری کبد چرب قابل درمان است و می توان با تغییر در شیوه زندگی (افزایش فعالیت جسمانی و پیاده روی) ، اصلاح رژیم غذایی ، کنترل دقیق قند خون با کمک پزشک می توان در جهت درمان این بیماری نتیجه مطلوبی را به دست آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ساعد ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    6 0
    ٥٨ ساله هستم وزنم ٦٥ كيلوكرم كبدم جرب مي باشد با كريذ ٢ راهنمايي بفرماييد
  • فاطمه ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    6 2
    سلام 40 سال سن دارم و 87 کیلو وزن دارم به تازگی متوجه شدم که دارای کبد چرب گرید 1 هستم دکتر برام داروی algomed نوشته و برای سوزشی که در معده داشتم پنتومید میخورم آیا اینها کافیه؟ البته به دکتر متخصص کبد نرفتم
  • ابی ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    4 1
    با سلام پدرم تحت نظر شماس با سیروز کبد و هپاتیت b الان یکساله دارو مصرف میکنه و پرهیز غذایی داره و دارو گیاهی عرق کاسنی مصرف داره و شکر خدا هیچ گونه علائمی نداره ایا علامت خوبی است تو ازمایشاتش هیچی رو نشون نمیده همچی خوبه خانم دکتر سلیمی تو جریانه ایا کبدش خوب میشه 59 سالش است وزن 80 قد 170