محققان دانشگاه پورتسموث اعلام کردند افرادی که درباره حضور در مکانی اظهارات دروغین ارائه می کنند در کشیدن آن مکان توانایی کافی را نداشته و با حذف جزئیات اساسی دروغ خود را به راحتی آشکار می کنند.

افراد دروغگو به طور حتم از سیستمهای دروغ سنج و اسکنهای مغزی هراس دارند اما هرگز نمی توانند تصور کنند کشیدن یک نقاشی ساده بتواند دروغ آنها را آشکار کند. بر اساس مطالعات جدید چگونگی کشیدن یک صحنه می تواند آشکار کند که آیا فرد واقعا در آن مکان حضور داشته و یا داستانی غیر واقعی را سر هم کرده است.

به گفته دانشمندان دانشگاه پورتسموث سیستمهای دروغ سنج معمولا پر هزینه بوده و دسترسی به آنها در هر زمان و مکانی امکان پذیر نیست و در عین حال برای استفاده از چنین ابزاری هایی باید از متخصصان ویژه کمک گرفت. در مقابل می توان با درخواست نقاشی مکانی که فرد ادعا می کند در آن حضور داشته، بدون هیچ هزینه و متخصصی دروغ یا راست بودن سخن فرد را آشکار کرد.

به اعتقاد دانشمندان در صورتی که فرد به دروغ ادعا کند در مکانی حضور داشته است، توانایی کشیدن طرح جزئیات بصری آن مکان را به نسبت فردی که در آن مکان قرار داشته است، نخواهد داشت و بر اساس همین تفاوتها می توان دروغ یا راست گویی فرد را برملا کرد.

برای آزمایش این ایده از 31 داوطلب خواسته شد در بازی شرکت کنند که بردن در آن وابسته به دروغ گفتن به تیم حریف است، نتایج نشان می دهد نیمی از این افراد از کشیدن موقعیتی که درباره حضور در آن دروغ گفته اند، ناتوان بوده اند. افرادی که در این بازی دروغ گفته بودند تنها قادر به کشیدن کلیات موقعیت بودند در حالی که افرادی که حقیقت را بیان کرده بودند می توانستند جزئیات دقیقی را از موقعیت ترسیم کنند.

بر اساس گزارش ای بی سی نیوز، زاویه دید فرد به اجسام نیز از دیگر نشانه هایی است که می توان از روی آن به راست یا دروغ بودن سخنان فرد پی برد. محققان معتقدند این شیوه می تواند به عنوان روشی دقیق برای بازجویی های پلیس مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال برخی بر این باورند در صورتی که مجرمان از این شیوه دروغ یابی آگاه شوند می توانند با افزایش میزان دقت خود نسبت به محیط اطراف، استناد به نتایج این تست را غیر ممکن سازند اما در این میان تعدادی از متخصصان مطالعات دادگاهی کالج جان جی نیز معتقدند افراد دروغ گو و متهم با افزودن جزئیات و نفرات به اظهارات خود می توانند به تعداد سئوالات پلیس و شانس اشتباه کردن خود بیافزایند و به همین دلیل هرگز به ترسیم جزئیات فکر نخواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha