پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1769

با وجود صدور بخشنامه بهداشتی از سوی سازمان دامپزشكی برای نقل و انتقال و فروش بهداشتی ماهی قرمز و محدودیت در مراكز فروش، ماهی‌های قرمز آلوده در فروشگاه‌های مواد غذایی، بازارهای روز و میوه‌فروشی‌ها فروخته می‌شود.

فروش غیرمجاز ماهی‌های قرمز همچنان ادامه دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز، ا ین در حالی است كه طبق بخشنامه سازمان دامپزشكی فقط آكواریوم‌فروشی‌ها مجوز رسمی فروش ماهی قرمز و هر موجود زنده مجاز دیگری را دارند. از سوی دیگر با وجود بخشنامه سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر جریمه 16 هزار تومانی برای فروش مار آبی و لاك‌پشت، این روزها لاك‌پشت‌ها و مارهای آبی نیز در كنار تشت‌های ماهی قرمز فروخته شده و هیچ اقدامی برای جمع‌آوری آنها اعمال نمی‌شود.
در این شرایط و با انتشار اخبار آلوده بودن آب‌های محل پرورش ماهی قرمز عده‌ای سودجو بدون رعایت شرایط اعلام شده از سوی سازمان دامپزشكی اقدام به پرورش آن و حمل و نقل درون بشكه‌های غیراستاندارد می‌كنند. یك كارشناس میكروبیولوژی اعلام كرد: ماهی قرمز كه اكثر ایرانی‌ها فكر می‌كنند از ركن‌های اصلی سفره هفت سین است آلودگی‌های ویروسی و باكتری‌های خطرناكی را به همراه دارد.
شادی بهار، كارشناس میكروبیولوژی گفت:‌ این ماهی‌‌ها در شرایط مطلوب و بهداشتی نگهداری نمی‌شوند و به همین دلیل میكروب‌ها و ویروس‌ها به طور طبیعی روی پوست آنها رشد می‌كنند. از سوی دیگر آلودگی‌های ثانویه نیز روی پولك‌های ماهی قرمز به چشم می‌خورد كه زمینه را برای بروز بیماری‌های مختلف فراهم می‌كند.
به گفته این كارشناس، سالمونلا، شایع‌ترین بیماری‌ای است كه از ماهی قرمز منتقل می‌شود و اسهال، حالت تهوع و تب از نشانه‌های بارز این بیماری است.این میكروبیولوژیست، پیوریازیس را از بیماری‌های پوستی و عفونت‌های قارچی و بیماری سل را از بیماری‌هایی دانست كه پس از تماس با ماهی قرمز منتقل می‌شوند.
پیش از این شیلات ایران اعلام كرده بود سالانه بیش از 20 میلیون قطعه ماهی قرمز برای مراسم نوروز ایرانیان تولید و پرورش پیدا می‌كند؛ ماهیان قرمزی كه با صرف هزینه‌های بسیار فقط برای یك مراسم كوتاه‌مدت تولید شده و از 15 اسفند تا 15 فروردین به علت نگهداری نادرست و بیماری از بین می‌روند.
از سوی دیگر یك تشكل زیست‌محیطی طی اطلاع‌رسانی‌های پی در پی درباره آلوده بودن ماهی‌های قرمز كه توسط عده‌ای سودجو در آب‌های آلوده پرورش و توزیع پیدا می‌كنند در آخرین اطلاعیه خود اعلام كرد: استفاده از حیوان زنده یا مرده در آیین باستانی یا مذهب هیچ قومی یا ملتی در دنیا نبوده كه از دیرباز تاكنون منسوخ نشده است و عرضه فله‌ای چند ده میلیونی هیچ حیوانی در مقطع زمانی دو هفته‌ای، در هیچ كشوری در دنیا به جز ایران سابقه نداشته است و بابت آن هیچ امتیازی از آن ما نیست.در ادامه این اطلاعیه كه گروه زیست‌محیطی مهرایران منتشر كرده، آمده است: زمانی كه بهداشتی نبودن سبزی خوردن كه هر روز مردم در سفره‌هایشان می‌گذارند مطرح شد، مردم نه ترسیدند، نه وحشت كردند، فقط نخوردند... سبزی‌فروشان هم آن را نفروختند. پارسال نیز هیچكس به «تشویش و وحشت» در جامعه دچار نشد، به‌جز آنها كه ادعا كردند كه طی دو هفته پایانی سال 84 صحت 000/900 ماهی را از طریق دید چشمی تایید كرده‌اند. شاید به همین دلیل هیچ اقدامی جهت تعیین موارد و تعداد مبتلایان به بیماری‌های قابل انتقال از آبزیان به میلیون‌ها انسان از پرورش‌دهنده تا حامل و فروشنده و خریدار، كه در آنها علائم بروز بیماری‌ها می‌تواند از چند هفته تا 9 ماه به طول انجامد را لازم ندانستند تا 6 هزار پرسنل سازمان دامپزشكی در قالب 30 اداره كل در سراسر كشور كه 9 نفر متخصص بیماری‌های آبزیان بوده، بقیه مربوط به بخش‌های دام و طیور هستند... جهت مبارزه با آن وارد عمل شوند.
از سوی دیگر انجمن زرتشتیان تهران نیز با تاكید بر این مطلب كه ماهی قرمز جزو سنن باستانی نوروزی ایرانیان نیست، انجام این كار و گذاردن حیوان زنده را روی سفره هفت‌سین كاری ناشایست اعلام كرد.بررسی نمونه‌ها و شواهد تاریخی از جمله تابلوی نقاشی سفره هفت‌سین كمال‌الملك در سعدآباد و همچنین تابلوی دیگری در كاخ گلستان به خوبی نشان می‌دهد كه ماهی قرمز جایگاهی در سفره هفت‌سین ایرانیان ندارد.در این شرایط كه ماهی قرمز در سنت نوروزی ایرانیان نیست، اتحادیه پرورش‌دهندگان ماهی‌های گرمابی در حالی اعلام می‌كنند ماهیان قرمز سالم هستند كه درصد كثیری از ماهی‌های فروخته شده در این چند روز به صورت‌های غیرقانونی و كاملا غیربهداشتی در شهرها فروخته می‌شوند در حالی كه بسیاری از این ماهیان علاوه بر بیمار بودن و انتقال بیماری نسبت به صدا حساس بوده و با تلنگری به تنگ كوچك، سكته كرده و می‌میرند.
ایرانیان كمتر از پنجاه سال است كه به رسمی غلط و اشتباه مرگ ماهی‌ها را سر سفره‌های هفت‌سین نوروزی تماشا می‌كنند. ماهیان قرمزی كه به جای 30 سال عمر، زندگیشان در چند روز كوتاه و میان سفره‌های هفت‌سین نوروزی خلاصه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha