مدیر مرکز درد بیمارستان سینا با بیان اینکه درمان به موقع درد مزمن به معنی صرفه‌جویی در بسیاری از هزینه‌های بیمه‌ها همچون ویزیت‌های اضافی، اعزام بیمار به مراکز مجهزتر، تجویز داروها و نیز اعمال جراحی است، گفت: با وجودی که پوشش کامل درمان دردهای مزمن به سود بیمه‌هاست اما درمان درد از سوی این گروه‌ها حمایت نمی شود.

دکتر مهدی پناه خواهی فلوشیپ درد و درمان‌های مداخله‌ای درد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ارایه یک خدمت جدید نیاز به هزینه، افراد متخصص، پشتوانه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد، گفت: به عقیده من بهتر است که هزینه ها از سوی سیستم بهداشتی درمانی کشور و بیمه پرداخت شود تا از سوی مردم.

وی با تاکید بر اهمیت تشخیص درست در خصوص درمان دردهای مزمن و اینکه باید در وهله اول نوع درد و اینکه چنین دردی به چه نوع دارویی پاسخ می دهد تشخیص داده شود، گفت: بسیاری از مواقع دردهای مزمن با داروهای مخدر کنترل نمی شوند.

وی با اشاره بر اهمیت مقوله تشخیص در درمان دردهای مزمن، گفت: افرادی که لازم است برای درمان درد مزمن از داروهای حاوی مخدر استفاده کنند به طور قطع باید تحت شرایط خاص و با رعایت محدودیت های خاص خود و منافع و مضار این کار از داروهای مذکور استفاده نمایند.

مدیر مرکز درد بیمارستان سینا در ادامه به تفاوت اعتیاد و وابستگی اشاره کرد و گفت : اعتیاد همان است که همه از آن می گریزند و فرد حتی پس از بهبودی درد نمی تواند مخدر را کنار گذارد در حالیکه در طب تعاریف دیگری وجود دارد که نشان می دهد وابستگی فرد بیمار به دارو را می توان با روش‌های خاصی به تدریج قطع و کم کرد.

این فلوشیپ درمان‌های مداخله‌ای درد با بیان اینکه بیشترین ترس جامعه در مورد استفاده از داروهای مخدر، اعتیادآوری آنهاست، گفت: اگر چه داروهایی که امروزه ساخته می شوند ، احتمال ابتلا به اعتیاد را کم می کنند اما این خطر همیشه به صورت بالقوه وجود دارد و لذا حتما با بیمار قرار داد می‌بندیم که به عنوان پزشک باید هر گاه که احساس کردیم بیمار به سمت اعتیاد می رود ، این داروها را قطع کنیم و از روش های دیگر درمانی استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha