براساس ارزیابی بخش جمعیت سازمان ملل متحد ، جمعیت جهان در سال ‪۲۰۵۰‬ به ‪ ۹/۲‬میلیارد نفر خواهد رسید، بطوریكه رشد جدید عملا در كشورهای در حال توسعه خواهد بود.

جمعیت جهان در سال ‪ ۲۰۵۰‬بیش از ‪ ۹‬میلیارد نفر برآورد شده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی آسوشیتدپرس، طبق ارزیابی "بخش جمعیت ‪۲۰۰۶‬ سازمان ملل"، جمعیت جهان در ‪ ۴۳‬سال آینده احتمالا ‪ ۲/۵‬میلیارد نفر نسبت به ‪ ۶/۷‬میلیارد نفر حاضر افزایش خواهد یافت كه این افزایش با شمار مردم جهان در سال ‪ ۱۹۵۰‬برابر است.

براساس این گزارش "هانیا زلوتنیك" مدیر این بخش گفت: كاهش شمار پیش بینی شده مرگ و میر ناشی از ایدز به دلیل افزایش مصرف داروهای ضد رترو ویرال و دوره رو به پایین شیوع این بیماری در برخی كشورها یك تغییر مهم در ارزیابی جمعیت جدید است.

این گزارش ارزیابی می‌كند كه شمار تلفات ناشی از ایدز در فاصله زمانی میان سال‌های ‪ ۲۰۲۰‬تا ‪ ۲۰۰۵‬در ‪ ۶۲‬كشوری كه این بیماری در آنها بیشترین خسارت را ببار آورده ‪ ۳۲‬میلیون نفر كمتر خواهد بود كه با ارزیابی گذشته سازمان ملل در سال ‪ ۲۰۰۴‬قابل مقایسه است.

در این گزارش آمده است، تغییرات مذكور در زمینه مرگ و میر انسانها به بالاتر رفتن ارزیابی ‪ ۹/۲‬میلیاردی جمعیت جهان در سال ‪ ،۲۰۵۰‬نسبت به ‪۹/۱‬ میلیارد نفری كه در سال ‪ ۲۰۰۴‬تخمین زده شده بود، كمك می‌كند.

این گزارش افزود، بیشتر رشد جمعیت در كشورهای كمتر توسعه یافته كه پیش بینی می‌شود جمعیت آنها از ‪ ۵/۴‬میلیارد نفر در سال ‪ ۲۰۰۷‬به ‪۷/۹‬ میلیارد نفر در سال ‪ ۲۰۵۰‬افزایش یابد به وقوع خواهد پیوست.

پیش بینی می‌شود كه جمعیت كشورهای فقیر مانند افغانستان، بوروندی، كنگو، گینه بیسائو، لیبی، نیجریه، تومور شرقی و اوگاندا در اواسط قرن دست كم سه برابر شود.

بر عكس انتظار می‌رود كه جمعیت كلی كشورهای ثروتمندتر به اندازه زیادی بدون تغییر باقی بماند.

طبق این گزارش، ‪ ۴۶‬كشوری كه انتظار می‌رود شمار جمعیت آنها تا اواسط قرن كاهش یابد عبارتند از آلمان، ایتالیا، ژاپن، كره جنوبی و بیشتر جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی.

زلوتنیك گفت، بیشتر كشورهای آسیا و آمریكای لاتین در جمعیت خود به "مرحله نسبتا مفید" رسیده‌اند یعنی تعداد افرادی كه به سن كار رسیده‌اند نسبت به شمار كودكان و سالخوردگان در جمعیت آنها بیشتر است و دست كم دو دهه دیگر نیز در این مرحله باقی خواهند ماند.

وی افزود، اما جمعیت آنها شروع به پیر شدن می‌كند و به همان جهتی می‌رود كه اروپا و آمریكای شمالی رفته است.

وی گفت: اروپا تنها منطقه‌ای است كه در حال حاضر شمار افراد ‪ ۶۰‬ساله و مسن‌تر از تعداد كودكان آن پیش گرفته است.

زلوتنیك افزود، انتظار داریم كه توزیع سنی در جمعیت آسیا و آمریكای لاتین تا سال ‪ ۲۰۵۰‬بسیار شبیه جمعیت امروز اروپا باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha