دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 17702

به گفته یك متخصص پوست و مو، قارچ پا یک بیماری مسری است، اگر فردی پا برهنه بر روی زمین آلوده به قارچ (مثل کف حمام، رختکن یا استخر) راه برود، ممکن است به این بیماری مبتلا شود.

دکتر امیر هوشنگ احسانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه قارچ پا بیماری پوستی شایعی است که اغلب مردم در طول زندگی خود حداقل یک بار به آن دچار می‌شوند؛ گفت: این بیماری بیشتر در مردان جوان و بالغ دیده می شود و در زنان و کودکان کمتر از 12 سال شایع نیست.

وی خاطر نشان کرد: اگر علایمی شبیه قارچ پا در یک بچه دیده شود، به احتمال زیاد مبتلا به بیماری دیگر است که نباید به آن کم توجهی شود زیرا با وجود اینکه اغلب به آسانی درمان می شود اما گاهی نسبت به درمان بسیار مقاوم است و یا پس از درمان موفق ، عود می کند.

دکتر احسانی در خصوص عامل ایجاد این بیماری گفت: عامل این بیماری می تواند روی پوست انسان تکثیر کرده و افزایش یابد. علت ایجاد قارچ پا در ارتباط با محیط‌های مرطوب و نمناک می باشد.

به گفته این متخصص پوست، تعریق زیاد، خوب خشک نکردن یا پس از شنا یا حمام ، کفش نامناسب و جوراب تنگ و محیط گرم در ایجاد قارچ پا موثر هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه قارچ پا تظاهرات مختلفی در پوست پا ایجاد می کند، گفت: در برخی افراد پوست بین انگشتان پا (خصوصا انگشت کوچک و انگشت کنار آن) لیچ افتاده، ترک خورده یا پوسته پوسته می‌شود و در برخی دیگر قرمزی، پوسته پوسته شدن و حتی تاول در کف و کناره‌های پا دیده می‌شود، این تغییرات پوستی ممکن است همراه با خارش یا سوزش باشد.

دکتر احسانی با تاکید بر اینکه درمان قارچ پا، بایستی فقط توسط پزشک متخصص صورت گیرد، گفت: باید بدانیم تمامی ضایعات ایجاد شده در پا، عفونت قارچ نیستند، استفاده از داروها بدون تجویز پزشک برای درمان ضایعه‌ای که قارچ پا نیست، ممکن است باعث تشدید بیماری شود. اگر قارچ پا به درستی درمان نشود باعث پیدایش تاول یا ترک هایی در پا شده که ممکن است منجر به ایجاد عفونت باکتریایی پا شود.

دکتر احسانی در خصوص بهترین روش های پیشگیری از ابتلا به قارچ پا گفت: به طور مرتب و هر روز پاها شسته شود ، پاها مخصوصا فضای بین انگشتان پس از شستن کاملا خشک شود ، از پوشیدن کفش های تنگ خودداری شود ، جوراب های نخی استفاده شود ، در خانه پا برهنه و بدون هیچگونه پوششی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha