سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 177128

رییس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی، مشخص شدن جایگاه طب فیزیکی در زنجیره سلامت و نظام ارجاع، نداشتن سرویس بستری مناسب بعد از پایان درمان و همچنین بیمه نشدن برخی از خدمات این حوزه را از مهم‌ترین چالش‌های آن عنوان کرد.

سلامت نیوز:رییس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی، مشخص شدن جایگاه طب فیزیکی در زنجیره سلامت و نظام ارجاع، نداشتن سرویس بستری مناسب بعد از پایان درمان و همچنین بیمه نشدن برخی از خدمات این حوزه را از مهم‌ترین چالش‌های آن عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،منصور رایگانی، ضمن تاکید بر لزوم مشخص شدن جایگاه طب فیزیکی و توانبخشی در نظام سلامت کشور، افزود:

ساختار طب فیزیکی و توانبخشی هنوز در سیستم سلامت کشور به صورت کامل تعریف نشده است. در بیشتر بیمارستان‌های دانشگاهی و آموزشی سرویس بستری مناسب طب فیزیکی و توانبخشی نداریم. بیماری که دچار برخی ضایعات مانند سکته مغزی و کمردرد مزمن و ... می‌شود، بعد از به پایان رسیدن خدمات درمانی اولیه پزشکی، سرویس‌های توانبخشی را به صورت مناسب دریافت نمی‌کند. لازم است این تعریف هرچه زودتر در ساختار درمانی کشور برای سرویس‌هاس بستری طب توانبخشی ایجاد شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در کنار تخت‌های استاندارد توانبخشی، باید پزشک متخصص، کارشناس توانبخشی مثل فیزیوتراپیست، گفتار درمان، کار درمان، روانشناس بالینی، پرستار توانبخشی و همچنین تجهیزات مورد نیاز ارائه شود. درحال حاضر در معاونت درمان وزارت بهداشت اقدامات خوبی با همکاری انجمن این رشته در این زمینه صورت گرفته است و منتظر ابلاغ هرچه زودتر آن هستیم.

جایگاه متخصصین طب فیزیکی در نظام ارجاع مشخص شود

رایگانی همچنین بر لزوم تعریف جایگاهی مشخص برای متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی در نظام ارجاع تاکید و اظهار کرد: لازم است در نظام ارجاع که بیماران از طریق پزشک عمومی به متخصصین ارجاع داده می‌شوند، پزشکان طب فیزیکی و توانبخش نیز قرار گیرند. ضرورتی ندارد بیماری که مبتلا به کمردرد است حتما به جراح مرتبط یا فوق تخصص روماتولوژی ارجاع داده شود. بهتر است ابتدا به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنند و در صورت نیاز، به جراح اعصاب یا ارتوپدی فرستاده شوند.

نیاز کشور به 460 متخصص طب فیزیکی

رییس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی در خصوص وضعیت فعالیت متخصصان این رشته در کشور گفت: در حال حاضر حدود 460 متخصص در نقاط مختلف کشور حضور دارند، ولی بهتراست جایگاه آنها تعریف شود که ارائه خدمت هم بهتر صورت گیرد. ما در دو بیمارستان به اندازه کافی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی نداریم. در بیمارستان‌های نورافشار و رفیده تهران بیشتر از یک متخصص طب فیزیکی فعالیت نمی‌کند. بیمارستان‌ها و مراکز باید با فراخوان متخصصان را به کار گیرند.

وی افزود: در حال حاضر نیروهای موجود هم به نحو مطلوب به کار گرفته نمی‌شوند. ما در کشور به صورت مطلوب و با در نظر گرفتن جمعیت، بار بیماری‌ها و همچنین تنوع آن، حدود 2500 پزشک متخصص طب فیزیکی در کشور نیاز داریم، ولی در عین حال با توجه به اینکه ساختار به درستی تعریف نشده است، از این تعداد نیز به درستی استفاده نمی‌کنیم.

رایگانی یکی دیگر از چالش‌های این حوزه را بیمه نشدن برخی خدمات عنوان کرد و ادامه داد: بعضی از خدمات طب فیزیکی و توانبخشی مثل گفتار درمانی، کار درمانی، لیزر پرتوان و درمان‌های اسکلتی و عضلانی با دستگاه‌های مخصوص تحت پوشش بیمه نیستند. تجویز و بکارگیری بعضی از وسایل طبی نیزلازم است تحت پوشش قرار گیرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha