سلامت نیوز: بیش از چهارهزار معتاد کارتن‌خوابی که سه‌ماه پیش ماموران نیروی انتظامی آنها را جمع‌آوری کردند، قرار است برای حرفه‌آموزی به مراکز بهاران انتقال یابند؛ مراکزی که هیچ تصویر ذهنی‌ای در موردشان وجود ندارد. حالا اولین گروه معتادان مرد برای حرفه‌آموزی به مراکز بهاران منتقل شده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز، سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان، گفت: «این تصور که افراد به دلیل بیکاری به سمت اعتیاد کشیده می‌شوند باور غلطی است، زیرا خیلی از کارتن‌خواب‌هایی که امروز معتاد شده‌اند به دلیل حرفه‌ای که داشتند به سمت اعتیاد کشیده شده‌اند.»
او افزود: «ممکن است از چهارهزار معتادی که جمع‌آوری شده‌اند، تعداد زیادی از آنها خودشان حرفه‌ای بلد باشند و نیازی به حرفه‌آموزی نداشته باشند. البته اینکه برای اولین‌بار به جای اینکه کارتن‌خواب‌ها را راهی خیابان کنند به مرکزی برای حرفه‌آموزی می‌برند، کار مثبت و خوبی است.» به گفته صفاتیان، انتقال معتادان به مراکز بهاران اگر به صورت اجباری باشد تاثیری در درمان معتادان ندارد، زیرا تا زمانی که مسیر درمان معتادان با اجبار شروع می‌شود و قدم به قدمش اجبار است، قطعا نمی‌توان انتظار داشت نتایج خوبی حاصل شود.
او با بیان اینکه حرفه‌آموزی برای معتادان یک اتفاق خوب است، افزود: «اگر بخواهیم کار اساسی و ریشه‌ای انجام دهیم باید اشتغال ایجاد کنیم نه اینکه تنها حرفه‌ای را آموزش دهیم و بازهم آنها را در جامعه رها کنیم. کارتن‌خواب بهبودیافته نیاز به حمایت دارد، پس با ایجاد اشتغال می‌توانیم از آنها حمایت کنیم.»

 باورشان را قوی کنیم
لیلا ارشد، مدیر مرکز گذری کاهش آسیب خانه خورشید نیز گفت: «اگر قرار است برای درمان معتادان کاری انجام شود، قدم اول مشاوره روانشناسی است، یعنی باید در قدم اول با مشاوره باور این افراد را نسبت به خودشان قوی کرد.»
او با اشاره به اینکه اگر این افراد خودشان را باور کنند می‌توانند دست به بهترین کارها بزنند، افزود: «اجبار در هیچ کاری فایده ندارد، زیرا زمانی که حتی در حرفه‌آموزی هم اجبار باشد وقتی به مشکلی برخورد کنند اولین جمله‌ای که می‌گویند این است که ما نمی‌خواستیم این حرفه را یاد بگیریم و به اجبار بوده که همین موضوع جرقه‌ای برای بازگشت به اعتیاد می‌شود.»
ارشد معتقد است اصلی‌ترین حرفه‌ای که می‌شود به افراد بهبودیافته آموخت، ساخت باور درست در مورد توانایی‌های خودشان است. او تاکید کرد: «معتاد نباید با اجبار در مسیری قرار بگیرد که آینده‌اش به‌طور دقیق مشخص نیست.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha