در حالی كه از آغاز طرح تحول سلامت انتقاداتی به این طرح و نحوه هزینه‌كرد بودجه اختصاص یافته برای اجرای طرح تحول سلامت وجود داشت، ‌این بار گزارش دیوان محاسبات كشور است كه ابهام‌های موجود در این حوزه را جدی‌تر مطرح می‌كند. ‌

ابهام 19 میلیارد تومانی در هزینه كرد بودجه طرح تحول سلامت

سلامت نیوز: در حالی كه از آغاز طرح تحول سلامت انتقاداتی به این طرح و نحوه هزینه‌كرد بودجه اختصاص یافته برای اجرای طرح تحول سلامت وجود داشت، ‌این بار گزارش دیوان محاسبات كشور است كه ابهام‌های موجود در این حوزه را جدی‌تر مطرح می‌كند. ‌

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه می نویسد: در حالی كه از آغاز طرح تحول سلامت انتقاداتی به این طرح و نحوه هزینه‌كرد بودجه اختصاص یافته برای اجرای طرح تحول سلامت وجود داشت، ‌این بار گزارش دیوان محاسبات كشور است كه ابهام‌های موجود در این حوزه را جدی‌تر مطرح می‌كند. ‌بر اساس این گزارش 19/5 میلیارد تومان از اعتبار طرح تحول سلامت در ستاد مركزی وزارت بهداشت علاوه بر آنكه خرج آموزش، تبلیغات، قرارداد كار با اشخاص حقیقی و مأموریت‌های داخل و خارج شده است، برای خرید انواع هدایا، هزینه‌های اداری، خرید 13 دستگاه خودرو سواری و... هزینه شده است. قائم مقام و سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به گزارش تخلف مالی این وزارتخانه از بررسی اختلاف 19 میلیاردتومانی وزارت بهداشت با دیوان محاسبات خبر داد.


صرف بودجه‌های سلامت برای مصارف غیر‌ضروری موضوع تازه‌ای نیست. هنوز هم افكار عمومی ماجرای اختصاص ارز دارو به غذای سگ، ‌زین اسب، ‌دسته بیل، ‌چوب بستنی و لوازم آرایش را از خاطر نبرده است؛ ماجرایی كه برخی مسئولان توپ تقصیر آن را به زمین بانك مركزی انداختند، ‌برخی معتقد بودند این وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هستند كه این تخلف را موجب شدند. در نهایت رسانه‌ای شدن این ماجرا از سوی مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت وقت موجب شد دولت دهم وی را از قطار هیئت دولت پیاده كند.  حالا اما به گواهی یك نهاد رسمی دیگر اختلاف حسابی در حوزه بهداشت و درمان پیش آمده؛ ‌اختلاف حسابی كه می‌تواند بیانگر وقوع تخلف باشد یا اشتباه و حتی برداشت نادرست دیوان محاسبات. موضوعی كه دكتر ایرج حریرچی، قائم‌مقام و سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته در نشست خبری‌اش توضیحاتی درباره آن ارائه داد و در نهایت وعده بررسی بیشتر ماجرا را داد اما ماجرای اختلاف حساب 19 میلیاردی وزارت بهداشت و دیوان محاسبات كشور چه بود؟
 
گزارش دیوان محاسبات از تخلف 19 میلیاردی
در قانون بودجه سال گذشته مبلغ 4 هزار و 800  میلیارد تومان اعتبار برای اجرای بند ب ماده 34 قانون برنامه پنجم (بخش سلامت) اختصاص داده شد. بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال 1393، از مبلغ 4هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار مصوب این بخش، صرفاً 2 هزار و 840 میلیارد تومان بابت اجرای طرح تحول سلامت اختصاص یافته است.  از این مبلغ نیز رقم 2 هزار و 769  میلیارد تومان با هدف تحقق شاخص عدالت در سلامت و كاهش هزینه‌های مستقیم مردم در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته و مبلغ 70 میلیارد تومان با هدف بیمه نمودن افراد فاقد بیمه پایه سلامت در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است.  گزارش دیوان محاسبات نشان می‌دهد وزارت بهداشت از اعتبار مذكور و در راستای اجرای طرح تحول سلامت، مبلغ 5 میلیارد تومان را به سازمان بیمه سلامت داده و 2 هزار و 712 میلیارد تومان را به دانشگاه‌های علوم پزشكی و واحدهای درمانی پرداخت كرده است.  با این حال، اعتبار اعطایی به دانشگاه‌های علوم پزشكی و واحدهای درمانی تا پایان سال گذشته مصرف نشده و بخشی از وجوه مذكور به سال بعد منتقل شده است.  دیوان محاسبات تصریح كرده واریز نشدن مانده وجوه مصرف‌نشده به حساب وزارت بهداشت و عدم پیگیری وزارتخانه برای تسویه تنخواه‌گردان پرداختی به دانشگاه‌های علوم پزشكی، مبین رعایت نشدن قوانین و مقررات مربوط است.  به عنوان مثال، 285 میلیون تومان از بودجه اختصاص داده شده به دانشگاه علوم پزشكی تبریز صرف پرداخت حقوق هیئت علمی، حق آنكال، حق محرومیت از مطب، كمك‌هزینه ازدواج، هزینه بیمه و اجاره شده است.  مطابق گزارش دیوان محاسبات 19/5 میلیارد تومان از اعتبار طرح تحول سلامت در ستاد مركزی وزارت بهداشت علاوه بر آنكه خرج آموزش، تبلیغات، قرارداد كار با اشخاص حقیقی و مأموریت‌های داخل و خارج شده است، برای خرید انواع هدایا، هزینه‌های اداری، خرید 13 دستگاه خودرو سواری و. . . هزینه شده كه بیانگر تخلف از قوانین و مقررات مربوط است.
 
یك درصد 19 میلیارد تومانی
حریرچی اما در پاسخ به گزارش دیوان محاسبات درباره تخصیص بخشی از بودجه طرح تحول به خرید ماشین و هدایا اینگونه توضیح داد: از 4 هزار و 800 میلیارد تومان بودجه طرح تحول سلامت 6/99 درصد آن دقیقاً طبق قانون صرف هزینه‌های مربوطه شده است و فقط حدود 19 میلیارد تومان سازمان دیوان محاسبات به این بودجه نقد داشته است كه چیزی حدود یك درصد از آن می‌شود.  سخنگوی وزارت بهداشت افزود: دیوان محاسبات به‌نوعی هزینه‌كرد 99/6 درصد اعتبارات طرح تحول سلامت را تأیید كرده است ولی اشكالی كه گرفته شده است به برخی انتقال‌های بودجه از یك سال به سال دیگر بوده است كه آن هم جزو اختیارات قانونی ما بوده زیرا دانشگاه‌ها این اختیار را دارند كه این بودجه‌ها را در زمان‌های مختلف به زمان‌های دیگر منتقل كنند زیرا گاهی پول و اعتبار نمی‌رسد و براساس اختیارات باید اعتبارات در ماه‌های اول سال هزینه شود.
به گفته وی، همچنین براساس مصوبه هدفمندی نحوه هزینه‌كردها كاملاً مشخص است و یك بند وجود دارد كه وزارت بهداشت می‌تواند تا یك درصد از این اعتبار را برای ترویج، مدیریت، پایش و نظارت تحول هزینه كند، مثلاً این هزینه‌ها برای افرادی كه خارج از ساعات اداری فعالیت می‌كنند یا برای تبلیغات صدا و سیما یا مواردی از این دست صرف شود. حریرچی با تأكید بر اینكه از نظر وی تخلفی صورت نپذیرفته، ‌تصریح كرد: اما با وجود این، اشكال دیوان محاسبات در حال بررسی است و اگر تخلفی صورت گرفته باشد منابع را در این زمینه جابه‌جا خواهیم كرد.
 
تردید و اعتراض به نحوه هزینه‌كرد منابع
گزارش دیوان محاسبات از تخلف 19/5 میلیارد تومانی وزارت بهداشت در هزینه‌كرد طرح تحول سلامت در حالی است كه پیش از این نیز نحوه هزینه‌كرد این طرح در بخش‌های مختلف با ابهامات و اعتراضاتی مواجه بوده است. یكی از نخستین اعتراضات در این حوزه با اجرای گام سوم طرح تحول و افزایش 120 تا 300 درصدی مزد درمان رسانه‌ای شد. بسیج دانشجویی ۱۵ دانشگاه علوم پزشكی كشور با صدور بیانیه‌ای به اختصاص 2هزار و 500 میلیارد تومان بودجه برای اجرای كتاب ارزش‌گذاری نسبی تعرفه‌ها و به زبان ساده‌تر افزایش دستمزد پزشكان اعتراض كرد. بعد از این ماجرا اعتراضات جسته و گریخته ادامه داشت تا در روزهای پایانی سال كه شش تن از اقتصاد‌دانان مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار بازگرداندن تعرفه پزشكان متخصص شدند. در بخشی از این نامه آمده بود:«پزشكان متخصص قوی‌ترین لابی كشور را در اختیار دارند كه وجود درآمد اختصاصی، جمعیت كم و غیرمحسوس بودن تغییرات دستمزدی آنها در كل سرجمع اعتبارات بودجه، امكان این امتیازطلبی را برایشان فراهم می‌كند». بر این اساس گام سوم طرح تحول در مغایرت با بند «9» اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عنوان شده بود، زیرا موجب بروز تبعیضات ناروا و نابرابری امكانات عادلانه در بین جامعه كاركنان دولت می‌شود. با وجود این گام سوم اجرا شده و وزیر بهداشت در دفاعی تمام قد از پزشكان این اظهارات را جریان‌سازی رسانه‌ها دانست و گفت: بعد از اجرای طرح تحول سلامت پرداختی پزشكان از 3/3 میلیون تومان به 5/5 میلیون رسیده و این رقم برای پزشكان تمام وقت كه مطب ندارند، از ۷ میلیون به 12/8 میلیون تومان افزایش یافته است.
 
تفحصی برای شفافیت سازی
در نهایت هم در روزهای پیش از انتخابات مجلس نهم تعدادی از نمایندگان طرح تفحص از چگونگی هزینه‌كرد منابع در طرح تحول را به هیئت رئیسه تقدیم كردند؛ ‌امری كه هر‌چند به فضاسازی رسانه‌ای برای دور بعدی مجلس شبیه بود اما حالا و با ارائه گزارش دیوان محاسبات معلوم شد اگر در هیاهوی انتخابات فراموش نمی‌شد، شفافیت بیشتری را در این حوزه شاهد بودیم اما حالا بر اساس گزارش دیوان محاسبات 19/5 میلیارد تومان پولی كه باید صرف سلامت مردم می‌شد برای خرید ماشین و هدایا هزینه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha