تحقیقات نشان داده‌اند که اگر تغذیه خوب همراه با فعالیت‌های ذهنی، بدنی و اجتماعی باشد بهتر می‌تواند در حفظ و ارتقای سلامت مغز عمل کند.

سلامت نیوز-* دکتر فاطمه خمسه: تحقیقات نشان داده‌اند که اگر  تغذیه خوب همراه با فعالیت‌های ذهنی، بدنی و اجتماعی باشد بهتر می‌تواند در حفظ و ارتقای سلامت مغز عمل کند.

عاداتی درسبک زنـدگی وجود دارندکه اگر بتوانید انها را انتخاب کنید و در زندگی به‌کار ببرید با افزایش سن می‌توانید سلامت خود را حفظ کرده و حتی آن را ارتقا دهید. این عادات به چهار گروه تقسیم می‌شوند: سلامت جسمانی و ورزش، تغذیه و رژیم غذایی،فعالیت شناختی و تعاملات اجتماعی. این رفتارها  می‌توانند سلامت بدن و مغز شما را حفظ کنند و احتمال افت شناختی را کاهش دهند.تحقیقات نشان داده‌اند که اگر  تغذیه خوب همراه با فعالیت‌های ذهنی، بدنی و اجتماعی باشد بهتر می‌تواند در حفظ و ارتقای سلامت مغز عمل کند.


فعالیت فیزیکی:
فعالیت فیزیکی  قسمت ارزشمند هر برنامه‌ای است که برای سلامت عمومی بدن در نظر گرفته می‌شود بخصوص  اگر بتوانید آن را با ورزشهایی که ضربان قلب را افزایش می‌دهند (به شرط آنکه منعی برای آن نداشته باشید) همراه کنید.در این صورت جریان خون در مغز و سایر قسمت‌های بدنتان افزایش می‌یابد وعلاوه بر اینکه احتمال فشار خون و دیابت و افزایش کلسترول کاهش می‌یابد شانس ایجاد زوال عقل و اختلال حافظه نیز کم می‌شود. همیشه فعالیت‌هایی را در نظر بگیرید که مغز و بدن را با هم فعال کنند مثلاً پیاده روی با یک دوست، رفتن به یک کلاس ورزش و یا انجام ورزش دسته جمعی در پارک. اگر این فعالیت‌های ورزشی را از جوانی شروع کنید به آنها عادت می‌کنید  و  می‌توانید ازفواید این فعالیت‌های منظم در همه زندگیتان بهره‌مند شوید. اما بدانید هیچ وقت برای شروع دیر نیست انتخاب یک زندگی سالم در هر سنی برای سالم ماندن مفید است فقط همیشه قبل از شروع هر برنامه جدید ورزشی با پزشکتان مشورت کنید.


اجتناب از سقوط:
سقوط یکی از علل مهم مرگ و آسیب در افراد سالمند است. در سال یک سوم افراد بالای 65 سال  به زمین می‌افتند. اگر در حین زمین خوردن سر فرد آسیب ببیند ممکن است عملکرد طبیعی مغز دچار اختلال شده و فرد دچار گیجی و عدم هوشیاری  شود. باید فعالیت‌های ورزشی انجام دهید که قدرت و تعادل شما را افزایش دهد و احتمال زمین خوردن را کم کند.در خانه اشیا را از مسیرهای رفت و آمد بردارید(مثلاً کفش‌ها، سیم‌های وسایل برقی و اسباب بازی بچه‌ها) تا پایتان به آنها گیر نکند و به زمین نیفتید. وقتی می‌خواهید وارد یک اتاق شوید ابتدا چراغ اتاق را روشن کنید و بعد وارد شوید تا بتوانید همه اشیای داخل اتاق را ببینید.و در جاهایی که نور کافی ندارند از چراغ‌های اضافی استفاده کنید تا نور مناسب داشته باشند.


انتخاب یک رژیم غذایی سالم
غذاهایی که برای قلب مفید هستند برای همه اعضای بدن و مغزتان مفیدند.باید از رژیم غذایی استفاده کنید که چربی کم و میوه و سبزیجات فراوان داشته باشد. دو رژیم غذایی که برای سلامت مغز و عملکرد شناختی مفید شناخته شده‌اند رژیم غذایی مدیترانه‌ای و دش است (Dash: رژیم غذایی است که موجب توقف بیماری فشار خون می‌شود). این رژیم‌های غذایی احتمال بیماری قلبی را کم می‌کنند و ممکن است احتمال زوال عقل را هم کم کنند. از رژیمی استفاده کنید که چربی اشباع و کلسترول کمتر، میوه و سبزیجات فراوان و لبنیات کم چرب ،غلات کامل، گوشت بوقلمون و ماهی وآجیل شامل گردو و فندق داشته باشد. مصرف گوشت قرمز، شیرینی، نوشابه و نمک را کم کنید.و به جای کره از روغن زیتون و برای طعم دار کردن غذا بجای نمک از ادویه استفاده کنید. از ماهی و بوقلمون حداقل دو بار در هفته استفاده کنید.


فعالیت ذهنی:
فعالیت ذهنی مثل یاد گرفتن یک مهارت و هنر جدید، شرکت کردن در یک سرگرمی جدید یا یادگیری یک زبان جدید می‌تواند برای مغزتان بسیار مفید باشد. اگر کاری را انجام دهید که از آن لذت ببرید آنرا ادامه خواهید داد پس فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید.


از نظر اجتماعی فعال باشید:
فعالیت اجتماعی با کاهش ناتوانی و مرگ و میر همراه است و احتمال افسردگی و همینطور اختلال حافظه را کمتر می‌کند. در انجمن‌ها و درکارهای خیریه شرکت کنید. به گروه‌های ورزشی بپیوندید و در گروه‌های کتابخوانی شرکت کنید به اقوام سر بزنید و با دوستانتان دوره‌های منظم دیدار بگذارید.هیچگاه برای ایجاد این تغییرات درجهت حفظ یک سبک زندگی سالمتر دیر نیست. پس ازهمین امروز شروع کنید.
*متخصص مغز و اعصاب
برگرفته از:
www.alz.org/we_can_help_brain_health
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha